Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

Studiecirkel - Fjällvandring i Grövelsjön

STF Ofwan Siljan

17 Mar - 20 Sep 2020

Studiecirkeln omfattar fyra studietillfällen innan vandringen 17-20 september. 17/3 kl. 18.30 Studiefrämjandets lokal i Orsa. April - Träff i butiken Nära Fjället i Mora. Exakt datum kommer senare. 5/5 kl.18.30 provvandring i Moratrakten. September - sista träffen där vi stämmer av praktiska ting. Torsdag 17/9 avresa efter lunch Söndag 20/9 hemresa efter lunch. Anmäl dig på stfofwansiljan@stfturist.se Medlemspris för studiecirkeln är 500 kr som betalas senast den 17/3. Kostnad för vandringen med mat/logi/transport tillkommer.
Fjällvandring i Grövelsjön är studiecirkeln för dig som vill uppleva Grövelsjöområdet utanför lederna i en mindre grupp. Vi kommer ha fyra träffar innan vandringen där vi lär oss mer om området, utrustning, planering av fjälltur och även gör en provvandring i Moratrakten. Studieledare är Maud Wessman-Dernebo, erfaren fjällguide med stor lokal kännedom om Grövelsjöområdet.
  • Senaste datum för anmälan: 09/03
  • Samling: 18:30
  • Plats: Orsa
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: stfofwansiljan@stfturist.se

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 17 Mar - 20 Sep 2020

Studiecirkel - Fjällvandring i Grövelsjön

Medlem: 500 kr

• 14 Jun 2020

Vandring till Tangeråsen Naturreservat i Älvdalen

Vi åker västerut från Älvdalens kyrkby mot Tangeråsen med 200 årig barrskog och källsjö med klart vatten högt över Rämmasjön. Vandringen sker på uppmärkt stig i starkt kuperad terräng där naturskog råder. Tangeråsen är ett mindre kommunalt reservat där vi får uppleva skogen som den utvecklas naturligt och utan större spår av mänsklig aktivitet. Vi kommer att passera en hel del liggande döda träd och vi får vara kreativa i sluttningarna då framkomligheten ibland är spärrad. Belöningen högre upp är en fantastisk utsikt över Rämma med omgivningar. Vi kommer att vandra 3-4 km i starkt kuperad terräng i lugnt tempo med mycket att förundras över och upptäcka. Om intresse finns och vädret är klart förflyttar vi oss som avslutning på utfärden ytterligare en kortare sträcka västerut för att få se en underbar vy 360gr runt! Turen tar ca 6 timmar totalt från Mora. Ta med fika, matsäck, något att sitta på samt grova skor då det kan vara blött i vissa partier. Kläder efter väder! Mitt namn är Maud Wessman Dernebo och jag kommer att leda er under dagen. Bor idag på Sollerön, men har en del av mitt hjärta kvar i Älvdalens stora kommun där jag bott under en lång tid av mitt liv, dels i norra delen i Grövelsjön, men också tillbringat mycken tid här i den västra delen av socknen. Välkommen till en inspirerande tur på några timmar i fantastiskt vacker och i stort orörd natur!

Samling 1: Vid Mora Parken kl. 08.30 Samling 2: Vid Busstationen i Älvdalen kl. 09.15 Anmälan på: stfofwansiljan@stfturist.se

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 27 Jun - 28 Jun 2020

Soluppgång vid Njupeskär

Soluppgång vid Njupeskär En tur till Fulufjällets Nationalpark för att se solen gå upp och lysa på Sveriges högsta vattenfall, Njupeskär. Detta fenomen kan endast ses veckorna runt midsommar. Vi åker upp lördag morgon för att vandra i Nationalparken och besöka Naturum under dagen. På kvällen lagar vi mat tillsammans på vandrarhemmet där vi övernattar innan tidig uppstigning för att se soluppgången! Söndagen ägnas åt Lomkällan, skogs- och försvarsmuseum innan hemfärd.

Denna tur är till självkostnadspris. Lördag - söndag 27-28 juni. Vi samlas på lämplig plats för samåkning för de som anmält sig. Intresseanmälan för att vi ska kunna boka bäddar, mailas till: stfofwansiljan@stfturist.se senast 26 april. Bindande anmälan senast 17 juni.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis