Höstvandring i Norra Garberg

STF Ofwan Siljan

22 Sep

Inte medlem
Samling kl 9.00 på kajparkeringen vid Wasastugan i Mora. Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se
En härlig höstvandring i det högt belägna Norra Garberg. Vandringen är 6 km lång och medelsvår då det inte är upptrampad stig hela vägen. Det kan vara skönt att ha med gåstavar. Dagens guide är Eva-Mari Rälg.
  • Samling: Strandenrestaurangen Mora för samåkning , 09:00
  • Plats: Mora
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: stfofwansiljan@stfturist.se

Typ av aktivitet: Vandring

• 22 Sep

Höstvandring i Norra Garberg

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 06 Okt

Okt

Vandring i storslagen vildmark

Vandring till Dritränn och Korskälla. Vi åker till Älvdalens norra delar utmed Rotälven. Vi åker ca 80 km från Mora och 40 från Älvdalen. Vi stannar vid Sunnet och tittar på det fina vattenfallet och åker vidare norrut utmed Rällan. Kanske något mer stopp på vägen. Vi parkerar vid slogbod där stigen startar mot den nedlagda fäboden Dritränn, (Övre Rälldalen var det tidigare namnet) ca 1,5 km dit på bra spångad led. Vi tittar runt där på husrester och annat. Där finns en övernattningsstuga för vandrare på Romboleden och för jägare. Lite fika kan det nog bli. Vi går vidare på pilgrimsvägen upp till Dritränn. Där finns en liten stuga och vi tittar och berättar lite om själva Korskälla efter fikapausen. En väldigt tidigt omtalad plats där Älvdalens, Mora och Härjedalens kommuner möts. Tidigare gränsen mot Norge. Många sägner finns om platsen. Korskälla ligger på ca 770 m.ö.h. Vi har då vandrat ca 4 km svagt uppför och om tid och väderlek tillåter går vi upp på Storhäden utmed kommun- och skjutfältsgränsen. Storhäden ligger på 815 m.ö.h. med fina vyer. Den turen blir ca 2 km fram och tillbaka. Turen kan vara lite ”sugande” beroende på hur blött det är på myrarna mellan Dritränn och Korskälla, men inte särskilt påfrestande. Kängor gäller. Vi välkomnar till en fin höstvandring och om vädret blir bra väntar en kanontur.

Samling för samåkning: 9.00 Kajparkeringen vid Wasastugan i Mora 9.30 Turistbyrån i Älvdalen Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr