STF Ofwan Siljan Lokalavdelning

STF Ofwan Siljan Lokalavdelning - Koppargränd 26, 79430 Orsa

Våra kommuner

Mora, Orsa, Älvdalen

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Trots stora insatser från styrelsen har det varit svårt att få deltagare på våra aktiviteter. Det har även varit svårt att hitta personer som vill delta i styrelsearbetet. På årsmötet beslöts att lokalavdelningen kommer att vara vilande under 2022, förutom "Studiecirkeln Vinterfjäll". Har du frågor eller är intresserad av att arbeta aktivt med lokalavdelningen längre fram så kontakta oss gärna på stfofwansiljan@stfturist.se

Ofwan Siljan är ett begrepp som används i flera hundra år. Det inbegriper idag kommunerna Mora, Orsa och Älvdalen. På en gammal karta från 1762 läser man Särna Sokn, Elfvendal, Wenjan, Mora, Orsa, Ore. Dessa hette då Ofwan Siljan, så därifrån kommer namnet på vår lokalavdelning – och med det dess stavning.

STF Ofwansiljan är inte bara ett område. Det är halva Dalarna vi pratar om, ett majestätiskt landskap med sina vatten, skogar och fjäll. Mora som ligger mellan de blåa bergen, de milsvida skogarna och Siljan. Orsa som bjuder på vildmark, dramatiska Storstup och den glittrande Orsasjön. Älvdalen där vildmarken breder ut sig än mer och gränsar till Norge. Här finns Sveriges högsta vattenfall, Njupeskär och Svealands högsta topp, Storvätteshogna. Däremellan finns skogar, älvar och en sagolik natur.

Alla tre är kommuner med starkt kulturliv, gamla levande traditioner samt stor entreprenörsanda. Det gör att vi har stora möjligheter till intressanta aktiviteter för alla åldrar och intressen.