STF Ofwan Siljan Lokalavdelning

STF Ofwan Siljan Lokalavdelning - Koppargränd 26, 79430 Orsa

Våra kommuner

Mora, Orsa, Älvdalen

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Ofwan Siljan är ett begrepp som används i flera hundra år. Det inbegriper idag kommunerna Mora, Orsa och Älvdalen. På en gammal karta från 1762 läser man Särna Sokn, Elfvendal, Wenjan, Mora, Orsa, Ore. Dessa hette då Ofwan Siljan, så därifrån kommer namnet på vår lokalavdelning – och med det dess stavning.

STF Ofwansiljan är inte bara ett område. Det är halva Dalarna vi pratar om, ett majestätiskt landskap med sina vatten, skogar och fjäll. Mora som ligger mellan de blåa bergen, de milsvida skogarna och Siljan. Orsa som bjuder på vildmark, dramatiska Storstup och den glittrande Orsasjön. Älvdalen där vildmarken breder ut sig än mer och gränsar till Norge. Här finns Sveriges högsta vattenfall, Njupeskär och Svealands högsta topp, Storvätteshogna. Däremellan finns skogar, älvar och en sagolik natur.

Alla tre är kommuner med starkt kulturliv, gamla levande traditioner samt stor entreprenörsanda. Det gör att vi har stora möjligheter till intressanta aktiviteter för alla åldrar och intressen.

• 30 Jan 2022

Årsmöte 2022

Mer information kommer i god tid före årsmötet

Söndag 30januari 2022 kl 1500

Medlem: Gratis

• 01 Feb

Studiecirkel vinterfjäll - intresseförfrågan

Maud Wessman Dernebo, rutinerad fjällguide med stor kunskap om Grövelsjön kommer att vara vår cirkelledare under vintern/våren. Vi kommer sedan att avsluta med en skidtur i Grövelsjön under vårvintern. Kostnad...

Är du intresserad av vår studiecirkel vinterfjäll med avslutande tur till Grövelsjöfjällen våren 2022? Hör av dig på vår mail!

Medlem: Pris ej bestämt