STF Ofwan Siljan Lokalavdelning

STF Ofwan Siljan Lokalavdelning - Legranäsvägen 70, 79297 Mora

Våra kommuner

Mora, Orsa, Älvdalen

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Ofwan Siljan är ett begrepp som används i flera hundra år. Det inbegriper idag kommunerna Mora, Orsa och Älvdalen. På en gammal karta från 1762 läser man Särna Sokn, Elfvendal, Wenjan, Mora, Orsa, Ore. Dessa hette då Ofwan Siljan, så därifrån kommer namnet på vår lokalavdelning – och med det dess stavning.

STF Ofwansiljan är inte bara ett område. Det är halva Dalarna vi pratar om, ett majestätiskt landskap med sina vatten, skogar och fjäll. Mora som ligger mellan de blåa bergen, de milsvida skogarna och Siljan. Orsa som bjuder på vildmark, dramatiska Storstup och den glittrande Orsasjön. Älvdalen där vildmarken breder ut sig än mer och gränsar till Norge. Här finns Sveriges högsta vattenfall, Njupeskär och Svealands högsta topp, Storvätteshogna. Däremellan finns skogar, älvar och en sagolik natur.

Alla tre är kommuner med starkt kulturliv, gamla levande traditioner samt stor entreprenörsanda. Det gör att vi har stora möjligheter till intressanta aktiviteter för alla åldrar och intressen.

• 06 Dec

Stadsvandring i Mora och besök på Zorngården

Guidad vandring genom Anders Zorns Mora som fortsätter med ett besök på Zorngården i adventsskrud. Vi avslutar dagen med gemensam fika på Café Zorn till självkostnadspris.

Söndagen 6 december kl 10.00 Samling vid Zornmuséet. Sista anmälningsdag 3 december. Max 10 personer min 7 personer

Medlem: 200 kr

Icke-medlem: 250 kr