STF Nynäshamn Lokalavdelning

STF Nynäshamn Lokalavdelning - Brunnsgatan 5, 14941 Nynäshamn

Våra kommuner

Nynäshamn

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

STF Nynäshamns nyhetsbrev november

Läs artikeln om Jonas Wahlströms besök hos STF Nynäshamn: Artikel om Skansen

Artikel om Bingeting från 19 april 2018

Artikel om Stora vika från 8 oktober 2017

Vandringens Dag i Nynäshamn

För tredje året i rad genomfördes runt om i landet Vandringens dag  – en satsning initierad av Svenska Turistföreningen (STF) och alltid genomförs andra lördagen i september – som i år inföll den 11 september 2021. För första gången organiserade STFs lokalförening i Nynäshamn lokalt Vandringens dag. I år blev det en tipspromenad på 3,5 km med Allemansrätten som tema. Frågorna var klurigt utformade så det var inte alltid enkelt att komma fram till rätt svar – om inte man på förhand räknat ut att den rebus som fanns inbakad utgick från allemansrättens slagkraftiga motto Inte störa, inte förstöra. Tipspromenaden startade vid Lövhagens parkering och bestod av 17 frågor. Vandringsslingorna i det natursköna Lövhagen lockade ett femtiotal deltagare, däribland många deltagare från Campus  Nynäshamns olika projekt och utbildningar. Detta tack vare ett fint samarbete mellan STF Nynäshamn och Campus Nynäshamns projekt ”Trygga föräldrar”. Vandringar i tipspromenadens form gör det möjligt för ung som äldre att vandra i egen takt, men ändå ingå i en slags gemenskap. En från början gråmulen dag utvecklades till en vacker höstdag, där ljus och färger dessutom bidrog till möjligheten att ta vackra naturfoton och att njuta av en avkopplande vandring.

STFS LOKALAVDELNINGAR OCH COVID-19

Pandemin fortsätter att begränsa våra möjligheter att träffas och samlas i för stora grupper.  Detta påverkar lokalavdelningens verksamhet på många olika sätt. Vi har dock valt att fortsätta genomföra aktiviteter för att guida våra medlemmar till nya spännande platser i vårt närområde.

Vi följer folkhälsomyndighetens rekommendationer och överväger noga varje aktivitet och hur den genomförs på ett så smittsäkert sätt som möjligt. Bedömer vi att vi inte kan genomföra aktiviteten på ett säkert sätt, väljer vi att ställa in den.

För dig som medlem är det viktigt att känna till följande:

Trots att vi värnar om miljön vill vi så länge vi är inne i pandemin att du tar dig till våra aktiviteter så säkert som möjligt.  Vi uppmanar våra deltagare att överväga om samåkning är nödvändigt under den här tiden. Vi försöker också att lägga våra aktiviteter på platser där det är gott om parkeringsplatser eller lätt att ta sig till med cykel.

På alla våra aktiviteter uppmanar vi till att hålla avstånd, tvätta händerna med tvål och vatten där möjligheten finns. På våra aktiviteter finns det alltid tillgång till handsprit.

Har du minsta symtom som kan tyda på smitta så hoppas vi att du tar ansvar och stannar hemma. Du är välkommen till våra aktiviteter när du känner sig frisk!

Vi tar alltid närvaro med namn, mailadress och telefonnummer på våra deltagare. Detta för att lätt kunna skicka ut information om smitta te x har uppstått efter en aktivitet.

På de flesta av våra aktiviteter har vi valt att begränsa antalet deltagare med föranmälan.

Skulle du bli sjuk och har betalat för en aktivitet får du tillbaka hela summan du har betalat in. Detta gäller inte resor där vi har särskilda bestämmelser för respektive resa.

Vi gör vad vi kan för att du ska känna dig trygg när du deltar på våra aktiviteter och har du frågor är du välkommen att kontakta någon i styrelsen.