STF Nynäshamn Lokalavdelning

STF Nynäshamn Lokalavdelning - Brunnsgatan 5, 14941 Nynäshamn

Våra kommuner

Nynäshamn

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Läs artikeln om Jonas Wahlströms besök hos STF Nynäshamn: Artikel om Skansen

Artikel om Bingeting från 19 april 2018

Artikel om Stora vika från 8 oktober 2017

Vandringens Dag i Nynäshamn

För tredje året i rad genomfördes runt om i landet Vandringens dag  – en satsning initierad av Svenska Turistföreningen (STF) och alltid genomförs andra lördagen i september – som i år inföll den 11 september 2021. För första gången organiserade STFs lokalförening i Nynäshamn lokalt Vandringens dag. I år blev det en tipspromenad på 3,5 km med Allemansrätten som tema. Frågorna var klurigt utformade så det var inte alltid enkelt att komma fram till rätt svar – om inte man på förhand räknat ut att den rebus som fanns inbakad utgick från allemansrättens slagkraftiga motto Inte störa, inte förstöra. Tipspromenaden startade vid Lövhagens parkering och bestod av 17 frågor. Vandringsslingorna i det natursköna Lövhagen lockade ett femtiotal deltagare, däribland många deltagare från Campus  Nynäshamns olika projekt och utbildningar. Detta tack vare ett fint samarbete mellan STF Nynäshamn och Campus Nynäshamns projekt ”Trygga föräldrar”. Vandringar i tipspromenadens form gör det möjligt för ung som äldre att vandra i egen takt, men ändå ingå i en slags gemenskap. En från början gråmulen dag utvecklades till en vacker höstdag, där ljus och färger dessutom bidrog till möjligheten att ta vackra naturfoton och att njuta av en avkopplande vandring.