Vid Lugnåsbergets fot...

STF Norra Skaraborg

06 Maj 2023

Inte medlem
Vi guidas i och runt Bredsäters kyrka och Lugnås hembygdsgård Kopparbolet. Anmälan senast den 29 april med ett SMS (Lugnås + ditt/era namn till Helena Witting 0736-16 37 94. Vi rekommenderar en samåkningsavgift på 32 kr/person
Vid Lugnåsbergets fot ligger både den lilla fridfulla Bredsäters kyrka och idyllen Kopparbolet, som är Lugnås hembygdsförenings gård. Vi besökare dem båda denna majdag, då vi hoppas på vackert väder. 10.30 blir det visning av klockstapeln och kyrkan med kyrkvaktmästare Johan Petterson som guide. 12.15 tar Lugnås hembygdsförening emot oss på en rundtur i Kopparbolet. Vi är tillbaka i Mariestad ungefär 14.00.
  • Senaste datum för anmälan: 29/04
  • Samling: Hertig Karls torg, Mariestad , 09:45
  • Plats: Lugnås
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Helena Witting 0736-16 37 94

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 13 Feb

Årsmöte 2023

Förutom sedvanliga årsmötesförhandlingar berättar museilektor Annelie Oxenstierna från Landskrona om kolonirörelsens historia. Som vanligt bjuder vi också på en enkel smörgås med kaffe/te eller lättöl/vatten. Mer information, se Mariestadstidningen (Föreningsnytt) i mitten av januari och denna webbsida.

Årsmötet äger rum på Västerängs koloniområde och öppnas 19.00. Anmälan senast den 6 februari till Helena Witting 0736-163794, gärna med ett SMS (Anmälan till årsmöte + ditt/era namn)

Icke-medlem: Gratis

• 30 Mar 2023

FX Airguns

Företaget FX Airguns startades i Mariestad 1999 och är nu världsledande på tillverkning av handgjorda luftgevär. De har fabriker i Mariestad och i North Carolina, USA.

Samling på Hertig Karls torg i Mariestad 16.30. Anmälan senast den 28 mars med ett SMS (FX +ditt/era namn) till Agneta Geber 0706-851370

Icke-medlem: Gratis

• 02 Apr - 30 Apr 2023

Vandringar i april

I början av mars kommer mer detaljerad information om vandringarna på denna sida och i ett nyhetsmejl till alla lokalmedlemmar. Då får du reda på var vi går, vem som leder vandringen och om ungefärlig längd och svårighetsgrad. I varje vandring ingår en fikapaus men det du vill äta och dricka får du själv ta med. Vandringarna kommer att variera i längd (5-8 km) och i svårighetsgrad.

Varje söndag i april förutom påskdagen arrangerar vi en vandring i vårt närområde, alltså den 2, 16, 23 och 30 april. Ingen föranmälan krävs

• 06 Maj 2023

Vid Lugnåsbergets fot...

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 75 kr

• 18 Jun 2023

Vallby Sörgården kulturreservat

Vallby Sörgården i Tidan är Skaraborgs enda kulturreservat, där man försöker levandegöra gårdsliv och jordbruk som det var för ca 100 år sedan. Vi kommer att få se ett bildspel om gården och dess historia följd av guidade besök i gårdens olika hus i mindre grupper. Detta tar ca 1,5 timma, och därefter serveras vi en smörgås, en mjuk och en hård kaka samt kaffe/te i trädgården eller på logen vid dåligt väder. Efter kaffepausen kan vi gå en ca 2 km lång promenadslinga mellan åkrar och beteshagar, över järnåldersgravar och förbi en runsten. Guidningen kostar 50 kr och fika kostar 60 kr.

Anmälan senast den 9 juni med ett SMS (Vallby+ditt/era namn) till Berit Lidell 0730-37 16 60. Vi rekommenderar en samåkningsavgift på 45 kr/person.

Medlem: 110 kr

• 21 Jul

Sjöresa med M/S Marianne

Avfärd från Mariestads hamn 13.00. Ankomst Sjötorp 14.30. I Sjötorp har vi 1,5 timma till fritt förfogande. Avresa Sjötorp 16.00. Ankomst Mariestads hamn 18.00. Anders Håsteen kommer att berätta mer om båten och omgivningarna under resan. Tänk på att klä dig för en sjöresa. På båten finns möjlighet att köpa kaffe, kaka och läsk.

Anmälan senast den 10 juli med ett SMS (Sjöresa + ditt/era namn) till Anders Håsteen 0708-19 80 16.

Medlem: 260 kr