För närvarande har vårt onlinebokningssystem driftstörningar. Vi arbetar med att lösa problemet så fort som möjligt. Tack för ditt tålamod!

Vandringens dag 2020 “800 år av qvarnstensspår”

placeholder for local activities whithout image.

STF Norra Skaraborg

12 Sep 2020

Inte medlem
Lördagen den 12 september. Kl. 10:20 samling Klosterängen på Lugnåsberget.
Vi startar kl. 10:20 vid Klosterängen och går Stenhuggarstigen som nu utökats så att vi lätt kommer till Qvarstensgruvan. Här kan vi gå den guidade visningen i gruvan. Du som bor på vandrarhemmet tar dig lätt till fots till startpunkten, på ca 10 minuter. Vandringen är ca 8 km Kängor tycker vi är nödvändigt liksom en liten matsäck. Väderanpassade kläder förstås. Efter gruvbesöket bjuder vi på värmande dryck. Kostnad inkl. guidningen i gruvan 120 kr, icke medlem 160 kr. Kostnad för samåkning 20 kr. Anmälan senast den 7 september till Anders Håsteen 072 – 707 69 16 eller till vår e-post. Samåkning beror på Coronaläget. Räkna med att vi är åter i Mariestad ca kl. 14.
  • Senaste datum för anmälan: 07/09
  • Samling: Hertig Karls torg i Mariestad , 10:00
  • Plats: Mariestad Lugnåsberget
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 13 Jun 2020

Med båt till Visingsö. Inställt

Tillsammans med STF avdelningar i vår närhet har vi chartrat Ångaren Trafik i Hjo för en resa över dagen till Visingsö. Överfarten tar drygt 2 timmar och det blir 4 timmar på ön. Här på ön, som på sätt och vis är Sveriges vagga, finns mycket historiskt, bl a järnåldersgravfält, borgruiner från 1300- och 1600 talet, ekskogen planterad på 1800-talet och Kumla by kyrka samt Brahekyrkan från 1600-talet där barocken fått vara kvar. Vi har bokat in oss på en remmalagstur-skogsturen och på guidning i Brahekyrkan. Lunch äter i på restaurang Solbacken. Till lunch blir det en fiskrätt el en kötträtt, kostnad 150-170 kr inkl. bröd, sallad, dricka och kaffe. Den som vill kan ta med egen matsäck, som kan ätas vid Visingsborgs slott, nära Solbacken och hamnen. Det finns möjlighet att köpa kaffe/bulle/smörgås på båten Båttur, remmalagstur, guidning kostar 460 kr, icke medlem 550 kr. Därtill kommer 100 kr för samåkning till bilens chaufför. Anmälan senast den 1 maj (OBS) till Eva Ericson 0709- 92 42 43 eller till vår e-post. Räkna med att vi är åter i Mariestad ca kl. 19.30.

Lördag den 13 juni. Kl. 08.30 avfärd, samling Hertig Karls torg för samåkning.

Medlem: 460 kr

Icke-medlem: 550 kr

• 04 Jul 2020

2020

Kungajaktsmuseet på Hunneberg, peneplanbesök och Särestads landsbygdsmuseum INSTÄLLT

Vi startar med att sätta fötterna på Sveriges äldsta landskap – peneplanet i Nordkroken Vargön vid Hallebergs fot. Här intar vi medhavd matsäck. Därefter åker vi upp på Hunneberg och besöker med guidning Kungajaktmuseet Älgens berg. På hemvägen stannar vi till på Särestad landsbygdsmuseum utanför Grästorp. Här finns en stor bredd av ”saker” på 2500 m2. Museet drivs av en förening som bildades på våren 1967 med syfte att samla, vårda och bevara maskiner och redskap som belyser utvecklingen i hushållning och lantbruk. Vi får en visning och dricker eftermiddagskaffe med hembakat bröd. Kostnad för guidningar, inträde och eftermiddagskaffe är 300 kr, ej medlem betalar 350 kr . Därtill kommer kostanden för samåkning 190 kr. Anmälan senast den 22 juni (OBS) till Eva Ericson 070 - 992 42 43 eller till vår e-post. Räkna med att vi är åter i Mariestad ca kl. 18.

Lördagen den 4 juli. Kl. 10.00 avfärd, samling Hertig Karls torg för samåkning.

Medlem: 300 kr

Icke-medlem: 350 kr

• 22 Aug 2020

Aug

En dag på Brommö

Naturskyddsföreningen, Friluftsfrämjandet och vi, STF, arrangerar en Brommödag. Då finns möjlighet att vandra, cykla, paddla och/eller hänga med på en båttur. Vi samlas alla för bad mm på Rövarsand. Mer info kommer i höstens program.

Lördagen den 22 augusti. Boka den dagen

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 140 kr

• 12 Sep 2020

2020

Vandringens dag 2020 “800 år av qvarnstensspår”

Lördagen den 12 september. Kl. 10:20 samling Klosterängen på Lugnåsberget.

Medlem: 120 kr

Icke-medlem: 160 kr