En dag vid Vristulven

21 Aug 2021

Aug

Inte medlem
Lördagen den 21 augusti Samling kl 0930 vid Kinneskogens Båtklubb, Ev. samåkning från Hertig Karls Torg kl. 0900.
En dag vid Vristulven med oss i Mariestads föreningar som hänger utomhus. Arrangeras tillsammans med Svenska Turistföreningen Norra Skaraborg, Friluftsfrämjandet Mariestad och Vänern Outdoor. Vi räknar med att vara ute till cirka 16:00. Samling vid Kinneskogens Båtklubb, vid Lilla Branthall (se karta). Vi cyklar, vandrar eller paddlar. Ta med egen matsäck och eventuellt badkläder. De som vill paddla anmäler intresse till Peter van der Tol telefon 0735 81 82 82, eller tar med egen kajak. Ovana paddlare bör ta med handskar. Vristulvens Fiskevårdsområde ger oss information om fiskerätt och områdets arbete med tillsyn av fågelskyddsområden i Vristulven. Mariestad – Välkommen till Mariestads Naturskyddsförening (naturskyddsforeningen.se) Program – Mariestad (naturskyddsforeningen.se)
  • Samling: 09:30
  • Plats: Mariestad
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 11 Apr - 25 Apr 2021

Vandringar våren 2021

Vandringar våren 2021 Söndagarna 11, 18 och 25 april. Kl. 10.00 avfärd, samling Hertig Karls torg. Vi organiserar ingen samåkning. Kom i oömma kläder och ta med matsäck. Den 11april går vi utmed Edsån – Sätra bruk till Edet, en lätt vandring på ca 6 km, den 18 april åker vi till Gudhems klosterruin och gör en promenad genom Forentorps ängar ca 6 km. Den 25 april går vi Sörboleden i Lunsbrunn inte så lång, ca 3 km, men på sina ställen tvära branter. I dessa coronatider har vi ett begränsat antal som kan delta, vi vill därför att du anmäler dig till Ing-Britt Lind 0501 – 713 55, onsdagen före resp. vandring. Räkna med att vi är åter i Mariestad ca kl. 15.

• 08 Maj 2021

En tur på Ekudden

Vi går till och genom Ekuddenreservatet och tar dela av dess ”resa” från industriområde (tegel) till jordbruk, kriminalvård och idag ett uppskatta rekreationsområde. Ta med kaffekorg och sittunderlag. Anmälan senast den 3 maj till Eva Ericson 070-992 42 43 eller till vår e-post. Räkna med att turen tar 2-3 timmar.

Lördagen den 8 maj. Kl. 10:00 samling vid Polishuset.

• 22 Maj 2021

Älgarås Vagnsmuseum

Här gör vi en kulturhistorisk resa i tiden då hästen var motorn till alla redskap, vagnar och slädar. Drygt 200 objekt finns att studera och lära av eller kanske hyra. Kostnad 50 kr, ej medlem 70 kr för besöket med guidning. Efter besöket äter vi lunch på Elgåsens restaurang/café. Anmälan senast den 10 maj till Eva Ericson 070-992 42 43 eller till vår e-post. Räkna med att vi är åter i Mariestad ca kl. 14:30.

Lördagen den 22 maj. Kl. 10.00 avfärd, samling Hertig Karls torg. Ev. samåkning.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 70 kr

• 04 Jun 2021

Kortvandring max 5 km i anpassad takt

Kom i oömma kläder och ta med matsäck. Vi går ca 5 km på någon vacker plats någonstans i Norra Skaraborg. Det kan också bli en stadspromenad med lite guidning. Vi skall försöka hitta ställen som är framkomliga med rollator/barnvagn. En vecka innan mejlar vi och lägger ut på var hemsida var i kommer att gå. Anmälan till Anders Håsteen 070-819 80 16, onsdagen före resp. vandring. Räkna med att vi är åter i Mariestad ca kl. 14.

Fredagen den 4 juni. Kl. 10.00 avfärd, samling Hertig Karls torg. Ev. samåkning.

• 13 Jun 2021

En tur på Skara-Lundsbrunns järnvägen

Vi kliver på tåget i Skara och åker till Lundsbrunn. Efter 45 minuters uppehåll går tåget tillbaka. Ta med egen matsäck eller besök Rydenska huset Konst & café, under uppehållet. Vi är åter i Skara kl. 13:45 då har vi bokat in oss för ett besök i Skara järnvägsmuseum, Kostnad för denna tur- och returresa inkl. entré till museet är 150 kr, barn 75 kr Anmälan senast den 31 maj till Eva Ericson 070-992 42 43 eller till vår e-post. Räkna med att vi är åter i Mariestad ca kl. 15.

Söndag den 13 juni. Kl. 11.00 avfärd, samling Hertig Karls torg. Ev. samåkning.

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 150 kr