Stadsvandring 2

STF Norra Roslagen

26 Mar

Pris ej bestämt

Veteransektionen erbjuder aktiviteter för daglediga såsom vandringar och kulturbesök. Aktiviteterna sker utifrån medlemmarnas initiativ. Namnet veteransektionen kommer från att den startats av medlemmar som varit aktiva under någon period av STF Norra Roslagens 30-åriga historia. På grund av corona planeras endast utomhusaktiviteter för våren och allt sker självklart anpassat efter myndigheternas krav. Föranmälan krävs, gärna på sms.
Fredagsvandringar, start 5 februari. Vi träffas vid paviljongen på Sjötorget i Östhammar kl 10.00 för en promenad på ca en timma. Turerna är lämpliga även för dig som gärna går med stavar. Kulturvandring i Lövstabruk - en gång ett av världens förnämsta och Sveriges största järnbruk med anor ifrån 1500-talet. Fredag 26 mars kl. 10.00. Samåkning från konsumparkeringen i Östhammar kl. 9.30. Besök i Valö - vandring med besök i kyrkan med intressanta medeltida målningar och i hembygdsgården (om möjligt). Ta med fika. Fredag 23 april kl. 10.00. Samåkning från konsumparkeringen i Östhammar kl. 9.30. Vandring i Kallriga naturreservat. Kallerö i Kallriga, söder om Forsmark, är ett av Uppsala läns smultronställen i naturen, ett mycket vackert område med blomstrande strandängar och lite vilt kustlandskap. Vi planerar för ett besök då majvivorna blommar. Datum för utflykten kan komma att ändras beroende på blomningen, så anmäl gärna redan 15 maj om du vill delta. Vid fågeltornet på Harudden finns en sittbänk där vi planerar för fika med egen matsäck. Fredag 21 maj kl. 10.30. Samåkning från konsumparkeringen i Östhammar kl. 10.00. Fågelspaning vid Karö våtmark. Cykel från konsumparkeringen i Östhammar kl 7.30 alternativt med bil vid Karö våtmark kl. 10.00. Ta med fika och kikare. Hemlig vandring i sagornas Roslagen. Vandringen tar ungefär 2,5 tim. Fredag 18 juni kl. 10.00. Samåkning från konsumparkeringen i Östhammar kl. 10.00. Ytterligare aktiviteter kommer!
  • Senaste datum för anmälan: 23/03
  • Samling: Konsumparkeringen, Östhammar , 09:30
  • Plats: Lövstabruk
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: May Strandberg 070-5129495

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang Vandring

• 26 Mar

• 10 Apr

Vi upptäcker de nya vandringslederna på Raggarön

Vi samlas vid Raggaröns hembygdsgård. Hembyggdsföreningen tar emot oss och berättar om Raggarö Hembygdsförenings verksamhet. Dom berättar om de nya vandringslederna som en arbetsgrupp har röjt under 2020. Vi väljer väg utifrån hur långt vi vill vandra. Ta med fika och lunch.

Anmäl dig gärna med sms! Ange namn och referensnummer "V210410" vid inbetalningen efter bekräftad anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Information om anmälan och avbokning finns under "bra att veta".

Icke-medlem: 60 kr

• 23 Apr

• 02 Maj

Gruvvandring i Vigelsbo

Rolf Georgsson guidar i sina barndomstrakter vid Vigelsbo gruvor och berättar om den gamla gruvdriften. Här startade gruvdriften i slutet av 1600-talet. Gruvan upphörde 1925. Nu finns bara vattenfyllda gruvhål och ett bastant fundament till en kulkvarn kvar, samt några arbetarbostäder som numera bebos av sommargäster.

Ta med fikakorg. Anmäl dig gärna med sms! Ange namn och referensnummer "G210502" vid inbetalningen efter bekräftad anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Information om anmälan och avbokning finns under "bra att veta".

• 09 Maj

Upplandsleden Etapp 10 Kolarmora - Gimo

Välkommen ut på Uplandsledens längsta etapp ! Vandringen går omväxlande på stigar, skogsvägar och grusvägar genom nästan obebodda trakter. Vi börjar vid Kolarmora och kommer att avsluta vid Fäboda en stäcka på ca 22km , om man vill så kan man gå hela vägen till Gimo , en stäcka på ytterligare ca 7 km. Det finns flera fina rastplaster längs sjön Gisslare så vi kommer att planera in två fikapauser.

Anmäl dig gärna med sms! Ange namn och referensnummer "U210509" vid inbetalningen efter bekräftad anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Information om anmälan och avbokning finns under "bra att veta".

• 21 Maj

• 22 Maj

Paddla Tämnaråns kanotled - Tierp till Strömsberg

Välkommen att paddla tillsammans med oss längs Tämnaråns kanotled! Just nu pågår ett stort projekt där ännu fler etapper av Tämnarån ska göras tillgängliga för paddling med rastplatser, bryggor m.m. Vi paddlar sträckan från Tierp till Strömsbergs bruk, en lättpaddlad sträcka på ca 9 km och med bara ett eventuellt lyft beroende på vattennivå vid Gillberga. Det går bra att paddla både kajak och kanot. Vi försöker hitta en smidig lösning med hyra av kajak/kanot med transport inkluderad, men det går också bra att ta med sin egen och lösa logistik på egen hand. Här får vi vara öppna för olika lösningar och kostnader - när du anmält dig är du med i diskussionen. Vi tar med eget fika och lunch för dagen. I Strömsbergs bruk finns café så för de som vill avslutar vi eftermiddagen där.

Priset är exklusive hyra och transport av kajak/kanot. Anmäl dig gärna med sms! Ange namn och referensnummer "P210605" vid inbetalningen efter bekräftad anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Information om anmälan och avbokning finns under "bra att veta". Begränsat deltagarantal. Antingen tar du egen kajak/kanot och hittar lösning för logistiken själv eller så deltar du i hyra av kajak/kanot med transport. Lösning för detta kommer diskuteras med de anmälda. Ta med eget fika och lunch.

Icke-medlem: 100 kr

• 23 Maj

Vandring i Slåttmyrans naturreservat

Vi vandrar i Slåttmyrans spännande naturreservat i gränslandet mellan tre socknar och fyra härader, långt från bondbyar och odlade marker, här möter vi orkidéer och gammalskog förskonade från hyggen och utdikning. Den mesta skogen är 100-120 år men en del gammeltallar har upp till 230 år på nacken. Vi fikar vid det imponernde gränsröset.

Ta med fika i ryggsäcken och något att sitta på. Anmäl dig gärna med sms! Ange namn och referensnummer "V210523" vid inbetalningen efter bekräftad anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Information om anmälan och avbokning finns under "bra att veta".

• 28 Maj

• 29 Maj

Örtvandring i Vikingarnas spår - exkursion och prova på "ogräs-smakning"

Lär dig om ätliga växter och läkeväxter som använts förr. Vi vandrar i omgivningarna och ser vad ätligt vi kan finna. Som avslutning samlas vi vid lägerelden, provar naturens eget te och bakar bröd med ogräspesto samt äter vår medhavda matsäck. En arkeolog och doktor i etnologi berättar om växter människor tagit tillvara i äldre tid till mat och läkedom och leder örtvandringen. Sluttid ca 15.30.

Ta med korg, sax och eget fika. Anmäl dig gärna med sms! Ange namn och referensnummer "Ö210529" vid inbetalningen efter bekräftad anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Information om anmälan och avbokning finns under "bra att veta".

Medlem: 350 kr

Icke-medlem: 400 kr

• 12 Jun

Världsstickningsdagen - sticka tillsammans på Krutudden

Den 12 juni är det världsstickningsdagen (World Wide Knit in Public Day) och runt om i världen samlas folk för att sticka tillsammans. Ta med dig din stickning (eller annat handarbete) till Krutudden. Vi stickar, fikar och umgås. Vana stickare, nybörjare och alla däremellan är välkomna. Samarrangemang med Handarbetsboden.

Anmäl dig gärna med sms! Ange namn och referensnummer "V210612" vid inbetalningen efter bekräftad anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Information om anmälan och avbokning finns under "bra att veta".

Icke-medlem: 75 kr

• 13 Jun

Besök i sommarpärlan Älvsnäs

Friluftsområdet Älvsnäs har nyligen genomgått en uppskattad upprustning. Vid vårt besök berättar representanter från den lokala byagruppen om platsens historia och nutid. Vi rör oss i ett litet område, så turen är även lämplig för personer med svårigheter att gå. Tag med eget fika. I Älvsnäs finns en fin kommunal badplats som rekommenderas den badsugne. Det finns även en promenad- och körväg längs vattnet från Älvsnäs mot Lotsholmen för den som vill förlänga besöket.

Ta med fika! Anmäl dig gärna med sms! Ange namn och referensnummer "B210613" vid inbetalningen efter bekräftad anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Information om anmälan och avbokning finns under "bra att veta".

Icke-medlem: 60 kr

• 18 Jun

• 02 Jul

Cykla på Gräsö med kulturguidning och skärgårdslunch

Välkommen till en dag på blommornas ö - Gräsö! I ett samarrangemang med Gräsöfonden ägnar vi en dag åt kultur- och agrarhistoria och håller utkik efter orkidéer och annan blomprakt längs vägen. Vi inleder dagen med eget medhavt morgonkaffe och inledande guidning vid Gräsö gård och cyklar sedan en dagstur på knappt 20 km. Cykelturen och kulturguidningen går längs slingrande vägar genom Österbyn, Kallvik och Kallboda och fortsätter sedan på stigar genom skogen tvärs över ön till västra sidan. Vi gör en liten avstickare norrut till Storsand där vi äter skärgårdslunch på klipporna innan vi cyklar söderut längs Gräsövägen tillbaka till färjefästet. Åter ca kl. 14.00.

Längd på cykelturen ca 20 km. Vägstandarden varierar mellan asfalt och skogsväg. På en kort sträcka genom skogen får du leda cykeln på stig. Cykelkärra går inte att ha med, men barn i barnsadel bör gå bra. Du behöver ingen mountainbike utan en vanlig cykel går fint. Det går att hyra cykel via Gräsö gård, ring 0173-333 63 för att boka. Ta med eget morgonfika. Är du tidig på plats - titta gärna in i informationsbyggnaden vid Gräsö gårds parkering, där du kan få veta mer om Gräsöns natur och kulturhistoria. Samarrangemang med stiftelsen Gräsöfonden. Anmäl dig gärna med sms! Ange namn och referensnummer "C210702" vid inbetalningen efter bekräftad anmälan. Priset inkluderar lunch och guidning. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Information om anmälan och avbokning finns under "bra att veta".

Medlem: 200 kr

Icke-medlem: 250 kr

• 03 Jul

Trådslöjd "vispar och såpbubblor"

Familjeaktivitet, Vi gör vår egen visp och såpbubblering i trådslöjd, använder visparna till att blanda såpbubblor med och blåser roliga såpbubblor. Samarrangemang med Grävlings naturprodukter. Fika ingår!

Materialkostnad tillkommer. Anmäl dig gärna med sms! Ange namn och referensnummer "T210703" vid inbetalningen efter bekräftad anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Information om anmälan och avbokning finns under "bra att veta".

Medlem: 30 kr

• 07 Jul

Kvällspaddling vid Rävsten - Känn lugnet i hela kroppen

Följ med ut på en trevlig paddeltur, upptäck Gräsö skärgård vid skymningen. Titta på den vackra solnedgången, njut av havet och avsluta med en mysig måltid på klipporna. Nybörjarnivå (Har paddlat lite innan) Samarrangemang med Gräsö Kanotcentral.

Anmäl dig gärna med sms! Ange namn och referensnummer "K210707" vid inbetalningen efter bekräftad anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Information om anmälan och avbokning finns under "bra att veta".

Medlem: 695 kr

Icke-medlem: 725 kr

• 10 Jul

Familjeutflykt till Vässarön

Vi samlas vid Äspskärs brygga på södra Gräsö kl. 9.30. Därifrån åker vi båt ut till Vässarön. På båten finns tid att äta egen medhavd fika. Väl på plats guidas vi av Stockholms sjöscouter på Trapperspåret. Längs trapperspåret tar man sig klättrande, per repbro, per linbana och vandrande över berg och raviner, genom skog och över vatten. Vid alla passager finns ett enklare alternativ. Trapperspåret passar bäst för barn från ca 5 år och uppåt. Mindre barn och höjdrädda vuxna kan dock välja att gå den enklare vägen. Efter Trapperspåret äter vi egen medhavd lunch och det finns möjlighet till bad eller egna små upptäcktsfärder på ön innan båten går tillbaka ca kl. 15.

Priset som anges är för barn t.o.m. 7 år. För vuxna är priset 250 kr för medlemmar och 300 kr för icke medlemmar. Båttur och trapperspår med guidning ingår. Ta med egen matsäck för lunch och fika. Anmäl dig gärna med sms! Ange namn och referensnummer "x" vid inbetalningen efter bekräftad anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Information om anmälan och avbokning finns under "bra att veta".

Medlem: 150 kr