Vandring till Länsösundet

placeholder for local activities whithout image.

STF Norra Roslagen

15 Okt

2021

Ta med matsäck. Aktiviteten ställs in vid regn.
Vi samlas vid nedfarten mot Näsudden vid Hornugglan i Östhammar och går vidare mot Sandika norra och följer strandlinjen mot Länsö sund. Vi äter vår matsäck på lämplig plats innan vi vänder åter mot Östhammar genom skogen. Räkna med en vandring på ca 2,5 timme.
  • Senaste datum för anmälan: 12/10
  • Samling: Nedfarten mot Näsudden vid Hornugglan i Östhammar , 10:00
  • Plats: Länsösundet
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: May Strandberg 070-512 94 95

Typ av aktivitet: Vandring

• 26 Sep

Ljudpromenad och stadsguidning i Östhammar

Vi går tillsammans runt Östhammar och lyssnar på de sju historiska berättelser från förr som ingår i den ljudpromenad som finns för staden. Mellan stoppen blir det en specialversion av en guidad stadsvandring med auktoriserad guide. Ta med eget fika. QR-läsare behövs på mobiltelefon för att kunna lyssna på Ljudpromenadens stopp själv. För den som vill så spelar guiden upp berättelserna från sin telefon.

Ta med eget fika. QR-läsare behövs på mobiltelefon för att kunna lyssna på Ljudpromenadens stopp själv. För den som vill så spelar guiden upp berättelserna från sin telefon. Anmäl dig gärna med sms! Ange namn och referensnummer "L210926" vid inbetalningen efter bekräftad anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Information om anmälan och avbokning finns under "BRA ATT VETA" på vår förstasida.

• 03 Okt

2021

Svamputflykt i Florarna – vi firar Friluftslivets år! FULLBOKAD men vi för reservlista

Välkommen till en dag i Florarna med fokus på svamp! Vi har med oss Hasse Lagenius som mycket kunnig svampexpert och tar några timmar i skogarna vid Risön för att leta på både ätbara och kanske inte ätbara svampar. Aktiviteten samordnas med Östhammars kommun som en del i Friluftslivets år och oktober månads tema som är Lära ute. Klä dig för svampplockning och ta med ryggsäck med lunch/fika inkl. kaffe/te. Vi bjuder på kanelbullar som en hyllning till Kanelbullens dag som infaller dagen efter!

2021-09-14: FULLBOKAD men vi för reservlista. Klä dig för svampplockning och ta med ryggsäck med lunch/fika inkl. kaffe/te. Anmäl dig gärna med sms! Ange namn och referensnummer "S211003" vid inbetalningen efter bekräftad anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Information om anmälan och avbokning finns under "BRA ATT VETA" på vår förstasida.

• 08 Okt

Vandring i Grisslehamn

Per-Arne Hansson och Margareta Agrenius tar emot oss för en vandring i Grisslehamn inkl. besök i deras ateljéer. Samåkning från fd Brunnsskolan i Östhammar (mittemot kulturhuset Storbrunn) kl 9.00 för att vara på plats kl 10.00. Vi avslutar med lunch på Grisslehamns Havsbad à 135 kr, ca kl 12.00 för de som önskar.

Medlem: Gratis

• 10 Okt

Gruvvandring i Vigelsbo

Rolf Georgsson guidar i sina barndomstrakter vid Vigelsbo gruvor och berättar om den gamla gruvdriften. Här startade gruvdriften i slutet av 1600-talet. Gruvan upphörde 1925. Nu finns bara vattenfyllda gruvhål, ett bastant fundament till en kulkvarn och några arbetarbostäder kvar. Välkommen till en historisk vandring med paus för eget medhavt fika!

Ta med fikakorg. Anmäl dig gärna med sms! Ange namn och referensnummer "G211110" vid inbetalningen efter bekräftad anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Information om anmälan och avbokning finns under "BRA ATT VETA" på vår förstasida.

• 15 Okt

Vandring till Länsösundet

Ta med matsäck. Aktiviteten ställs in vid regn.

Medlem: Gratis

• 11 Nov

2021

Sverige på längden – en äventyrares berättelse

Richard Swenman har vandrat Gröna bandet och cyklat genom Sverige. Han har också pilgrimsvandrat i Spanien och bestigit Kilimanjaro. Den här föreläsningen handlar främst om hans äventyr i Sverige. Richard finns på Instagram som Offtohike. Välkommen att lyssna på en digital föreläsning om att resa både inom sig och ute i världen.

För att kunna lyssna behöver du en dator, läsplatta eller mobil med möjlighet att koppla upp dig. Stor skärm är att föredra för att se bilder/foton bättre. Länk skickas till alla anmälda. Anmäl dig gärna med sms! Ange namn och referensnummer "S211111" vid inbetalningen efter bekräftad anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Information om anmälan och avbokning finns under "BRA ATT VETA" på vår förstasida.

• 25 Nov

Företagsbesök på Gelato- och kaffebaren Schrams

Hör berättelsen om ett företagarpars resa – om att omvandla en anrik tygbutik till gelato- och kaffebar. Smaka på det goda kaffet och den egentillverkade glassen, fråga gärna det du vill veta om hur de tagit sig framåt i sin vision. Passa på att titta på fina inredningsartiklar, kanske köper du med dig något hem.

Pris inkl. kaffe och gelato. Anmäl dig gärna med sms! Ange namn och referensnummer "F211125" vid inbetalningen efter bekräftad anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Information om anmälan och avbokning finns under "BRA ATT VETA" på vår förstasida.

Medlem: 120 kr

Icke-medlem: 150 kr