En kreativ förmiddag med Grävlings naturprodukter – tova ull och hör historien om hur företaget blev till

Studiebesök

STF Norra Roslagen

09 Nov

Inte medlem
Priset är inklusive fika. Ange eventuella kostpreferenser till fikat. Materialkostnad 10 kr/tulpan tillkommer. Ring för anmälan! Ange namn och referensnummer "T191109" vid inbetalningen i samband med anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59
Välkommen till en härlig förmiddag med Janne och Martina från företaget Grävlings naturprodukter. Vi inleder med förmiddagskaffe med fikabröd och Janne och Martina berättar historien om sitt företag, som de beskriver det; två personers gemensamma vision om tillvaratagande, hållbart leverne och återbruk. Allt från tjärljus till salvor, lädersmorning och knivslipning ryms i företaget. Vi får sedan introduktion till hur man tovar ull och får prova på att tova tulpaner. Perfekt liten gå-bort-present till adventsfikat! Flera av företagets olika produkter finns att köpa under förmiddagen.
  • Senaste datum för anmälan: 04/11
  • Samling: 10-färjan från Öregrund. Samling vid färjefästet på Gräsö kl 10.05 (10-färjan från Öregrund) för samåkning. Avslut lagom till 13-färjan. , 10:00
  • Plats: Lokal på Gräsö, anges vid anmälan
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Camilla Andersson 070-541 98 57

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 29 Sep

Vandra Fageröns naturreservat

Vandra på Fagerön och njut av stillheten och lugnet på denna artrika ö. Här finns ängar, lundar och även en liten bokskog. Ta med fika!

Ring för anmälan! Ange namn och referensnummer "V190929" vid inbetalningen i samband med anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 60 kr

• 13 Okt

Södervandring med personlig touch

Favorit i repris ! Vi får en personlig vandring på Söder med Lotte Borgström och hennes syster som guider.

Ring för anmälan! Ange namn och referensnummer "S191013" vid inbetalningen i samband med anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Max 15 deltagare.

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 24 Okt 2019

Ortnamn i Uppland - föreläsning

En föreläsning av Elin Pihl från Institutet för Språk och Folkminnen, Namnarkivet i Uppsala. Institutet bedriver forskning kring ortnamnens ålder, ursprung och betydelse. Ortnamnen beskriver ofta en plats, till exempel hur den ser ut, vilka djur och växter som finns där. Många är mycket gamla och kan fungera som ett kikhål in i det förgångna. Vad döljer sig t.ex. bakom ett namn som Börstil?

Ring för anmälan! Ange namn och referensnummer "O191024" vid inbetalningen i samband med anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 27 Okt

2019

Gör din egen surkål och kimchi

Att mjölksyra grönsaker är roligt och ett gott och nyttigt sätt att ta tillvara grönsaker, både köpta och egenodlade. Under vår kurs får du lära dig vad mjölksyrning är och olika syrningstekniker. Framförallt får du lära dig att mjölksyra surkål och den koreanska kimchin. Vi tar också upp hälsoaspekten, varför det är så nyttigt med mjöksyrade produkter och hur man kan använda dem i hushållet. Du får även prova på att syra själv både surkål och kimchi och kan ta med dig dina syrade grönsaker hem. OBS! En liten syrad luncbuffe ingår. Kursledare: Hasse Lagenius och Bo Svedlund

Ring för anmälan! Ange namn och referensnummer "G191027" vid inbetalningen i samband med anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Tag med två konservburkar med gummiringar, en 1-liters och en 5 dl.

Medlem: 300 kr

Icke-medlem: 350 kr

• 09 Nov

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 20 Nov

Competition motors – Brings cars to life

Deras specialitet är bilrenoveringar av absolut högsta klass. Vad sägs om Maserati, Ferrari, Jaguar, Alfa Romeo, Lamborghini & Aston Martin. Följ med på ett företagsbesök till Competition motors, där vi får höra deras historia och beskåda några av mästerverken.

Ring för anmälan! Ange namn och referensnummer "C191120" vid inbetalningen i samband med anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 30 Nov

Julbak i bagarstugan

Traditionellt julbak i Östhammars bagarstuga inför julen. Datumet är preliminärt. Anmäl ditt intresse i mycket god tid.

Endast för medlemmar. Ring för anmälan! Ange namn och referensnummer "J191130" vid inbetalningen i samband med anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59

Medlem: 150 kr

• 11 Feb