En kreativ förmiddag med Grävlings naturprodukter – tova ull och hör historien om hur företaget blev till

Studiebesök

STF Norra Roslagen

09 Nov

Inte medlem
Priset är inklusive fika. Ange eventuella kostpreferenser till fikat. Materialkostnad 10 kr/tulpan tillkommer. Ring för anmälan! Ange namn och referensnummer "T191109" vid inbetalningen i samband med anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59
Välkommen till en härlig förmiddag med Janne och Martina från företaget Grävlings naturprodukter. Vi inleder med förmiddagskaffe med fikabröd och Janne och Martina berättar historien om sitt företag, som de beskriver det; två personers gemensamma vision om tillvaratagande, hållbart leverne och återbruk. Allt från tjärljus till salvor, lädersmorning och knivslipning ryms i företaget. Vi får sedan introduktion till hur man tovar ull och får prova på att tova tulpaner. Perfekt liten gå-bort-present till adventsfikat! Flera av företagets olika produkter finns att köpa under förmiddagen.
  • Senaste datum för anmälan: 04/11
  • Samling: 10-färjan från Öregrund. Samling vid färjefästet på Gräsö kl 10.05 (10-färjan från Öregrund) för samåkning. Avslut lagom till 13-färjan. , 10:00
  • Plats: Lokal på Gräsö, anges vid anmälan
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Camilla Andersson 070-541 98 57

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 28 Jul 2019

Måla ute med konstnären Camilla Holewa

"Prova-på-kurs i akrylmålning". Välkommen till en inspirerande målarstund helt utan prestationskrav. Vi lekar med färg och blandar teknik för att få fram olika struktur och djup.

Begränsade platser. Material och fika ingår. Oömma kläder. Medtag en frottéhanduk, stol eller sittunderlag. Ring för anmälan! Ange namn och referensnummer "M190728" vid inbetalningen i samband med anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59

Medlem: 600 kr

Icke-medlem: 750 kr

• 01 Sep

2019

Vill du plocka din egen svamp och lära dig vilka svampar som är ätliga?

Välkommen på svampcirkel med STF Norra Roslagen. Under kursen kommer vi att kombinera både teori och praktik, allt för att du skall vara trygg att ge dig ut i svampskogen. Cirkeln är för dig som är nybörjare och vill veta lite mer innan du ger dig ut och plockar svamp. Kursen är upplagd på 5 träffar under hösten. Målsättningen är att du efter kursen skall kunna plocka fler olika svampar än enbart kantareller. Studiestart söndag 1 september.

Ring Studiefrämjandet för anmälan!

Medlem: 600 kr

Icke-medlem: 700 kr

• 04 Sep - 08 Sep 2019

Härlig höstvandring i Grövelsjön

En härlig minisemester på Grövelsjöns fjällstation i norra Dalarna. Vi bor på fjällstationen och tillsammans vi gör dagsturer i omgivningen. Många mil leder. Fina skogar, lagom jobbiga fjäll och kanske ett dopp i någon sjö. Bered dig på några sköna dagar. Priset inkluderar inte resan till Grövelsjön. Vi planerar samåkning. Aktiviteten är endast för medlemmar ,är du inte medlem så fixar vi det när du anmäler dig.

Ring för anmälan! 5 275 kr för enkelrum med delad dusch och toalett i korridor. 5 011 kr för del i dubbelrum med dusch och toalett på rummet. Begränsat antal platser.

Medlem: 5011 kr

• 14 Sep 2019

Vandra Vikingaleden mellan Sanda och Harg

Följ med på en höstvandring längs Vikingaleden. Vikingaleden är en del av en ny pilgrimsled, St Olav Waterway, som går mellan finska Åbo och norska Trondheim. Vi går den ca 18 km långa sträckan mellan Sanda och Harg, en behaglig vandring i Roslagsnatur av tall- och blandskog, på skogs- och sandstigar.

Ta med fika och lunch. Tänk även på att ha med kort eller annat för att betala bussen. Ring för anmälan! Ange namn och referensnummer "V190914" vid inbetalningen i samband med anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59

Medlem: Gratis

• 15 Sep

Vår sista upptäcktsresande - Sten Bergman

Hennes morfar var Sveriges sista stora upptäcktsresande.Han blev adopterad av en kannibalhövding på Nya Guinea, visade upp sina berömda paradisfåglar för Josephine Baker hemma i villan i Rönninge och åkte på en tre år lång forsknings- och bröllopsresa till Kamtjatka som höll på att kosta honom livet. Maria Zitting-Nilsson kommer och berättar om sin morfar. Vi är många som kommer ihåg skolradions populära röst, det var Sten Bergman som talade. Han gav målande beskrivningar av sina upplevelser i Fjärran Östern med sin karaktäristiska röst. Han höll radioföredrag under fyra decennier. Sten Bergman var biolog och zoolog. Han stora intresse var fåglar. Han skrev ett tjugotal böcker, höll 6.000 st föredrag. Ca 12.000 foton finns bevarade efter honom. Han var ute på forskningsresor i 11 år. Till Kamtjakta, Östra Sibirien, dit gick hans första forskningsresa 1920. Han ledde en expetition på sex personer, varav en var hans hustru Dagny. Det var Sten och Dagnys bröllopsresa, den varade i tre år! Han reste senare till bl a Korea och Kurilerna. På 40- och 50-talet var han tre gånger på Nya Guinea. På den sista resan dit följde Dagny med. Välkomna till föredrag om Sten Bergman! Hans barnbarn Maria Zitting-Nilsson, berättar om familjen Bergman, några av resorna och de egna upplevelserna. Bland annat om paradisfåglarna som hennes morfar tog hem i levande tillstånd. Du får även se vissa föremål som Sten tagit med till Sverige, paradisfågel, stenyxor mm.

Ring för anmälan! Ange namn och referensnummer "V190915" vid inbetalningen i samband med anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59. Fika ingår.

Medlem: 120 kr

Icke-medlem: 170 kr

• 29 Sep

Vandra Fageröns naturreservat

Vandra på Fagerön och njut av stillheten och lugnet på denna artrika ö. Här finns ängar, lundar och även en liten bokskog. Ta med fika!

Ring för anmälan! Ange namn och referensnummer "V190929" vid inbetalningen i samband med anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59

Medlem: Gratis

• 24 Okt 2019

Okt

Ortnamn i Uppland - föreläsning

En föreläsning av Elin Pihl från Institutet för Språk och Folkminnen, Namnarkivet i Uppsala. Institutet bedriver forskning kring ortnamnens ålder, ursprung och betydelse. Ortnamnen beskriver ofta en plats, till exempel hur den ser ut, vilka djur och växter som finns där. Många är mycket gamla och kan fungera som ett kikhål in i det förgångna. Vad döljer sig t.ex. bakom ett namn som Börstil?

Ring för anmälan! Ange namn och referensnummer "O191024" vid inbetalningen i samband med anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 09 Nov

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 20 Nov

Competition motors – Brings cars to life

Deras specialitet är bilrenoveringar av absolut högsta klass. Vad sägs om Maserati, Ferrari, Jaguar, Alfa Romeo, Lamborghini & Aston Martin. Följ med på ett företagsbesök till Competition motors, där vi får höra deras historia och beskåda några av mästerverken.

Ring för anmälan! Ange namn och referensnummer "C191120" vid inbetalningen i samband med anmälan. Plusgiro 466 98 16-3 eller swish nr 123 209 33 59

Medlem: 40 kr