Besök på Öppen Hand i Alunda

Växter

STF Norra Roslagen

05 Apr

Arrangeras av Veteransektionen, öppet för alla åldrar. Anmäl deltagande till värd. Kostnadsfritt för STF-medlemmar. Är du inte medlem får du delta på en av Veteransektionens aktiviteter kostnadsfritt innan du bestämmer dig för ev. medlemskap.
Vid träffen får vi ta del av det omfattande välgörenhetsarbetet. Fika till självkostnadspris i cafeterian för den som önskar.
  • Senaste datum för anmälan: 03/04
  • Samling: Öppen Hand-Macken, Alunda , 10:00
  • Plats: Öppen Hand-Macken, Alunda
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: May Strandberg, 070-512 94 95

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 15 Mar

Fjällvandring - tips och trix

Lena och Ulf Borgvald inleder med att ge sina råd inför fjällturen. Vi hinner även dela egna erfarenheter och hjälpas åt att svara på eventuella frågor. Aktiviteten är ca 1,5 h.

• 24 Mar

Kallbad och fika på Wilmas

Ett kalldopp när isen släppt sitt grepp - kanske det blir en start på en fortsatt härlig vana - eller så är du van kallbadare och vill förgylla ett tillfälle tillsammans med oss? Vi tar ett morgondopp i Öregrund tillsammans och promenerar sedan till Wilmas kafe för en härlig förmiddagsfika med lite extra lyx. Ta med badkläder, handduk och varma kläder till efter doppet. Det kan vara skönt att ta med ett sittunderlag att stå på under ombytet. Aktiviteten pågår ca 2 h inkl. fika.

Ta med badkläder, handduk, ev. badrock, gärna ett sittunderlag att stå på. Frukostfika ingår i priset, ange ev. kostallergier vid anmälan. Anmäl deltagande till värden, gärna via sms. Invänta svar på din anmälan innan du betalar in via plusgiro 446 98 16-3 eller swish 12 32 09 33 59. När du betalar in, ange namn och kod K240324 så underlättar du för vår kassör.

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 180 kr

• 05 Apr

Besök på Öppen Hand i Alunda

• 14 Apr

Gryningsvandring med fotografering

Favorit i repris! Vi träffas vid Hammaren i Gimo och går först längs Upplandsleden/Dammleden och viker sedan av till Roddarne. Sträcka ca 9 km. Aktiviteten pågår 2-3 h.

Medtag eget fika. Anmäl deltagande till värd, gärna via sms. Invänta svar på din anmälan innan du betalar in via plusgiro 446 98 16-3 eller swish 12 32 09 33 59. När du betalar in, ange namn och kod G240414 så underlättar du för vår kassör.

• 19 Apr

Fisken id går upp till Nerhammaren i Harg

Boel Arnqvist tar oss med på en vandring i Harg. Vi hoppas få se hur fisken id tar sig upp till Nerhammaren. Vi vandrar ca 7 km, lätt vandring.

Medtag egen matsäck. Anmäl deltagande till värd. Arrangeras av Veteransektionen, öppet för alla åldrar. Kostnadsfritt för STF-medlemmar. Är du inte medlem får du delta på en av Veteransektionens aktiviteter kostnadsfritt innan du bestämmer dig för ev. medlemskap. Ev. samåkning från lilla Coop, Östhammar.

• 20 Apr

På cykel mellan Snesslinge och Stenskär

Vi upptäcker omgivningarna kring Snesslinge och Stenskär när vi cyklar en runda på drygt 2 mil med fina fikastopp längs kusten. Starten sker vid infarten till Stenskär från Öregrundsvägen och efter en inledande avstickare till Sund tar vi oss på små grusvägar och skogsvägar runt till Snesslinge och vidare mot Stenskär. Vi tar ett par pauser längs vägen för fika och lunch. Om vädret och tiden tillåter ställer vi cyklarna och vandrar en tur ut på Glupudden för en paus innan sista cyklingen hem. Mestadels lättcyklade grus- och skogsvägar, en liten bit kan det vara blött genom skogen och vi behöver gå med cyklarna. Aktiviteten pågår ca 5 h.

Ta med egen cykel samt sittunderlag, fika och lunch i ryggsäck eller cykelväska. Kläder efter väder, ev. skor som tål att bli blöta. Anmäl deltagande till värd, gärna via sms. Invänta svar på din anmälan innan du betalar in via plusgiro 446 98 16-3 eller swish 12 32 09 33 59. När du betalar in, ange namn och kod P240420 så underlättar du för vår kassör.

• 04 Maj

Skogsbadsvandring

Ingalill Sundgren från Öregrunds Friskvård tar oss med på en vandring på ca 4 km, med inslag av "Skogsbad/Shrinrin-Yoku". Vi vandrar på stigar och småvägar, stannar till med mjukgörande övningar som öppnar upp och sträcker ut i leder och muskler. Aktivitetstid ca 3 h.

Medtag sitt- eller liggunderlag och eget fika. Anmäl deltagande till värd, gärna via sms. Invänta svar på din anmälan innan du betalar in via plusgiro 446 98 16-3 eller swish 12 32 09 33 59. När du betalar in, ange namn och kod S240504 så underlättar du för vår kassör.

Medlem: 120 kr

Icke-medlem: 140 kr

• 19 Maj

Vandra med karta och kompass

Att kunna läsa karta och använda en kompass underlättar både i vardagen och på turen. De hjälper oss att välja rätt väg och kanske våga oss utanför leden. Följ med oss på en kartpromenad där fokus ligger på användningen av dessa verktyg. Aktiviteten pågår ca 2 h.

Ta gärna med lite matsäck och en egen kompass om du har. Anmäl deltagande till värd, gärna via sms. Invänta svar på din anmälan innan du betalar in via plusgiro 446 98 16-3 eller swish 12 32 09 33 59. När du betalar in, ange namn och kod V240519 så underlättar du för vår kassör.

• 22 Maj

Vi firar Biologiska mångfaldens dag

Blommor, fåglar, insekter, mossor, däggdjur - Biologiska mångfaldens dag är en dag att fira allt liv i vår natur! Vi ordnar en kvällspromenad i ett naturområde med chans att njuta av den biologiska mångfalden och ta en paus med fika. Plats och detaljer återkommer vi till när det närmar sig. Ta med eget kaffe/te/dryck - vi tar med fikabröd. Aktiviteten pågår ca 1,5 h.

Ta med sittunderlag och kaffe/te/dryck. Vi bjuder på fikabröd, ange ev. kostallergier vid anmälan. Anmäl deltagande till värd, gärna via sms. Invänta svar på din anmälan innan du betalar in via plusgiro 446 98 16-3 eller swish 12 32 09 33 59. När du betalar in, ange namn och kod V240522 så underlättar du för vår kassör.

• 14 Jun

Vandring Kapplasse - Rossholm

Vi tar oss till Hållnäshalvön för att vandra från Kapplasse med klapperstensfält till vackra Rossholm. Medelsvår vandring, ca 6 km.

Medtag eget fika. Anmälan till värd. Arrangeras av Veteransektionen, öppet för alla åldrar. Kostnadsfritt för STF-medlemmar. Är du inte medlem får du delta på en av Veteransektionens aktiviteter kostnadsfritt innan du bestämmer dig för ev. medlemskap.

• 05 Sep - 08 Sep 2024

Fjällvandring i Grövelsjön

Vi planerar en fjällvandring i Grövelsjön. Boende på fjällstationen med halvpension.

Under planering. Kostnader, upplägg m.m. återkommer vi om. Kontakta Karin Karlsson för mer information 073-032 84 07