Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

Hemfjärden runt på cykel

Cykeltur 3

STF Närke Bergslagen

14 Jun 2020

Inte medlem
Söndag 14 juni, samling kl 09.30 vid Slussen, Örebro Anmälan Håkan Söderman 070-552 93 81 senast 7 juni Medlem: 50 kr. Icke-medlem: 100 kr inkl "färjeavgift” Swish: 123 0795 435 (var vänlig ange
Cykla Hemfjärden runt med STF Örebro lokalavdelning en cirka 40 km lång markerad cykelled som börjar vid Slussen i Örebro och följer norra sidan av Svartåns nedre del. Vi cyklar från Slussen till vattenparken och Naturens hus. Via cykel- och promenadstigar i vattenparken cyklar vi över Lillån och vidare till Rynningeviken. Från den forna soptippens högsta punkt är utsikten över Hemfjärden storslagen. Leden fortsätter via Rinkaby kyrka till Glanshammar, vidare över Skävesundsåsen med det stora järnåldersgravfältet till Ässundet. Vid Ässundet finns en sommarservering med populära och berömda räksmörgåsar. Här stannar vi och testar dessa, eller det man själv vill äta. Det finns också möjlighet att ta sig ett dopp Hjälmaren. Efter en paus här tar vi oss över sundet med cykelfärjan M/F Åbäket. Turen går lugnt vidare på små grusvägar, nära en rast- och grillplats med brygga vid Ekeby dreve, förbi vackra ekhagar i Ekeby Almby och Hjälmarsbergs gård och fågelreservatet Oset. Där finns Rosenbergsstugan, uppkallad efter den kände ornitologen Erik Rosenberg. Stugan är öppen dagtid och är avsedd att vara en raststuga. Återvägen går genom Oset och småbåtshamnen, förbi Skebäcksbron och slutligen når vi Slussen. Du som inte har möjlighet att cykla så hoppas vi du vill fika tillsammans med oss på Ässundet. Ta men en matsäck för ytterligare en rast.
  • Senaste datum för anmälan: 07/06
  • Samling: Slussen, Örebro , 09:30