"Lär känna Mark" Kulturvandring kring Vilgs kvarn Fotskäl VT-22

STF Mark

27 Aug 2022

Aug

Lördag 27 Augusti kl 10.00. Samling på parkeringen Erikshjälpen Skene. I Fotskäl ca 10.30. Info: Bengt Nilsson 076-9433960.
Vilgs kvarn tillkom genom en sammanslutning av Nordvilgs bönder.Detta var efter stormen 1902 som det blev problem att få avsättning av virket. Då föddes tanken på att bygga ett andelssåg vid Vilgs gamla kvarnfall och att samtidigt uppföra en kvarn med 2 stenar. Till mjölnare anställdes J.A. Eriksson som var verksam fram till 1931 då han efterträddes av sina söner som även skötte sågen. På 1950-talet upphörde kvarnen. Ta med fika. Se vår hemsida om ev ändringar i programmet.
  • Samling: Parkeringen Erikshjälpen, Skene , 10:00
  • Plats: Fotskäl