Altarskåpet i Ljusdals kyrka

STF Ljusdal

19 Nov 2019

Inte medlem
Tisdag 19 november kl: 12 samling vid kyrkan i Ljusdal. Leif Sköld guidar oss. Avgift STF vuxna 40 kr, Gäller även medlemmar i samarrangerande föreningar. STF ungdom 15-25 år och övriga barn och ungdomar gratis. Övriga 60 kr
Kom in i kyrkan och bländas av en riktig klenod, kyrkans stora altarskåp med 99 olika figurer, ett altarskåp som enligt L Karlsson, riksantikvarieämbetet, är ett av världens bäst bevarade medeltida altarskåp. Lyssna till den spännande historien om hur det hamnade i Ljusdal och få förklaringen till varför det har en kopia i Oviken. Se de unika tennljusstakarna som faktiskt varit med i SVT´s Antikrundan hela tre gånger. Hör berättelsen om den underjordiska gången mellan kapellet och kyrkan. Hör förklaringen till varför den unge bondsonen Per Jonsson, i hemlighet, fick bygga klockstapelmodellen (1754) som står i kyrkan. Lyssna till kyrkans ovanliga musikskatt - två sinsemellan helt olika orglar på samma läktare, den unika Gren&Stråhleorgeln från 1700-talet och den romantiska stora Setterqvistorgeln från 1930-talet.?
  • Samling: Ljusdals kyrka , 12:00
  • Plats: Ljusdals kyrka
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Anita Bodin Tel 076-778 60 77

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 19 Nov 2019

Altarskåpet i Ljusdals kyrka

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 03 Dec 2019

60 toppar. Minna Kinnunen visar fjällbilder och berättar

Minna har genomfört projektet 60 toppar, som gått ut på att bestiga 60 av Härjedalens fjälltoppar som är högre än 1000 meter. Det har resulterat i artiklar i tidningarna Turist och Uteliv. I kväll visar hon fjällbilder och berättar om sitt projekt. Se hennes blogg http://vandrafotaleva.nu/ Samarrangemang med Ljusdals Fotoklubb ochStudiefrämjandet

Minna visar bilder och berättar vid Fotoklubbens månadsmöte tisdag den 3 december kl 18.30 . Alla varmt välkomna

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis