Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

Vandringens dag 12/9

STF Linköping

12 Sep

Inte medlem
Alternativ. 1 DAGSVANDRING LÄNGS STÅNGÅN, FRÅN SLATTEFORS TILL STUREFORS. Vad är mer centralt i ”vårt” område än Stångån? På vandringens dag går vi från Slattefors herrgård till Sturefors slott i vacker och omväxlande natur. Vi följer Stångåns västra sida ner till Sturefors. På återvägen går vi på östsidan. En dag med både natur- och kulturupplevelse. Kinda kanal med Slattefors sluss, fornborgen Uveborg, Sturefors naturreservat, slottsparken, Sundsbro, och mycket annat. Vi går mestadels på små grusvägar och stigar. Alternativ. 2 TINNERÖ EKLANDSSKAP. Med utgångspunkt från Fröberget vandrar vi en runda, ca 3 km, i det fina eklandskapet med sin rika historia. I lugnt tempo ser vi oss omkring och njuter av området som förvandlades från att vara militärt övningsfält till att vara ett stadsnära friluftsområde. Välkomna, stora och små, till en tur med frisk luft och kanske lär vi oss också något nytt om natur och kultur i området.
  • Plats: Stångån/Fröberget
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Vandring

• 14 Jun 2020

Försommarutflykt till Falerum den 14 juni 2020

Vi åker till vackra Falerum i den sydöstra delen av Åtvidabergs kommun. Första stoppet blir vid Gärdserums kyrka med unika små torn och fin utsikt. Där möts vi av bygdens kännare Lennart Tingefors som visar oss kyrkan. Efter kort biltur parkerar vi vid Lennarts gård. Han guidar oss sedan till ett spännande besök i ett gammalt garveri, numera muséum. Efter ”fikapaus” vid ån vandrar vi upp till Sebo klint med hänförande utsikt över Uknadalen. Vi går mestadels på väg men de sista hundratalen meter går vi uppåt på skogsstig. På klinten smakar det bra med matsäck. Tillbaka i byn efter ca 2 timmar finns möjlighet att gå upp på fornborgen Dacke skans. Kläder efter väder och stadiga skor ger bäst upplevelse. Folkhälsomyndighetens rekommendationer gällande avstånd respekteras. Försäkring ingår. Max 40 deltagare. Samling vid Gärdesrums kyrka kl 10.00. Från Linköping ca 5 mil: Tag väg 35 till Åtvidaberg, fortsätt någon km och tag till vänster mot Falerum. Efter ca 14 km, vid Kvistrum, tag väg vänster mot Gärdserums kyrka. Medlem betalar 40:- och icke medlem 60:- till Bg 5482-0394 eller swisch till 1234453635. Anmäl senast 11 juni till: stflinkoping@stfturist.se Ev. frågor till Lena Olsson, tel 0703776749 Välkomna!

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr