Lucia på Tinnerö

placeholder for local activities whithout image.

STF Linköping

12 Dec 2021

Inte medlem
Anmälan till stflinkoping@stfturist.se senast 9/12 Betalning bankgiro 5482-0394 Swish 123 445 3635
Tillsammans med STF Folkunga gör vi en vintervandring på vårt omväxlande Tinnerö-område. Väder och vind får bestämma vandringens längd men vi planerar för några kilometers rundvandring. När vi rastar vid den tända brasan bjuder STF Linköping på något gott värmande. Utflykten tar ca 3 timmar och det är kläder efter väder som gäller. Detta blir vår avslutning på höstprogrammet 2021.
  • Senaste datum för anmälan: 09/12
  • Samling: Samling: Fröbergets parkering kl. 10.00. Från Söderleden sväng vid skylt Kolbyttemon. Efter ca 1 km ligger parkering till Tinnerö naturreservat på höger sida , 10:00
  • Plats: Linköping
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Lena Olsson, tel 070-3776749.

Typ av aktivitet: Vandring

• 06 Okt 2021

Vandring i Vidingsjöskogen

Välkommen till onsdagsvandringar i Vidingsjöskogen kl 14.00 Vi går 5 km på de märkta spåren. Med början 30 juni jämna veckor till och med 22 september Samling vid Vidingsjö motionscentrum. Ledare: Ulla-Britt Åstrand 070-623 18 43

Ingen föranmälan eller avgift

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 17 Okt 2021

Mathantverk i Gammalkil; Gävbo Bakstra och Löts gårdsmejeri

Vi träffas vid Gävbo Bakstra, tunnbrödsbageri, i Gammalkilstrakten. Där får vi höra om bageriets historia och även se de unika Vänekorna som bidrar med mjölk till bageriet. Därefter gör vi en vandring på ca en timme och avslutar den med en ”topptur” där vi tar paus för fika. Vandringen: Lätt/ medelsvår, lite brant vid berget. Ta bekväma vandringsskor. Vi förflyttar oss sedan med bil drygt fem km till Löts gårdsmejeri. Mejeriets ägare berättar om verksamheten där fjällkor och getter är basen. Vid både Gävbo Bakstra och Löt finns möjlighet att inhandla deras smakliga produkter! Beräknad tid för hela utflykten: Ca 3 – 4 timmar.

Anmälan till stflinkoping@stfturist.se senast 14/10 Betalning bankgiro 5482-0394 Swish 123 445 3635

• 20 Okt 2021

Vandring i Vidingsjöskogen

Ingen föranmälan eller avgift

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 07 Nov 2021

Vandring Limmern runt

Vi gör en dagsvandring i ”tassemarkerna” vid sjön Limmern, belägen sydväst om Skeda Udde. Vi går på små grusvägar och stigar men också delvis i skogen. Både väster och öster om Limmern finns naturreservat med gammal orörd skog. Vi vandrar väster om sjön till Svensbo, en ålderdomlig restaurerad torpmiljö. På återvägen går vi öster om Limmern. Info: https: www.lansstyrelsen.se/ostergotland/besoksmal/naturreservat/limmernskogarna Vi vandrar i ”medeltempo” ca 16 km och är tillbaka vid startpunkten cirka kl. 16.30. Kläder efter väder, gärna rejäla vandringskängor. Tag med matsäck för två, tre raster.

Anmälan till stflinkoping@stfturist.se senast 2/11 Betalning bankgiro 5482-0394 Swish 123 445 3635

• 02 Dec 2021

Kulturafton med studiebesök, gröt och brasa torsdag 2 december kl. 18.00–20:00.

Vi möts i Väderstad, det lilla samhället med stor nybyggaranda och stark attraktion. Vi får ta del av familjen Starks berättelse om bonden som tillverkade ett jordbruksredskap i sin lada till att idag vara ett världsledande företag inom lantbruksmaskiner. Glögg, risgrynsgröt och skinkmacka serveras sen på det lilla torget mellan byggnadsvårdsbutiken och Väderstad centralkonditori.

Anmälan: stffolkunga@stfturist.se

Medlem: 60 kr