Hur ser det ut i Åtvidaberg?

STF Linköping

12 Nov 2022

Inte medlem
Samling 9:45 i väntsalen, Linköpings Resecentrum. Vi tar tåget till Åtvidaberg med avg 10:07. Meddela om du ansluter på annat sätt. Entre museet 50:-/pers (kontant eller swish)
Vi gör en stadsvandring i centrala Åtvidaberg med Roy Andersson som vägvisare. Efter vandringen blir det lunchfika på konditori. Vi besöker sedan Åssamuseet där gamla maskiner,bilar m.m. visas.
  • Senaste datum för anmälan: 09/11
  • Samling: Linköpings Resecentrum , 09:45
  • Plats: Åtvidaberg
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: stflinkoping@stfturist.se

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 09 Okt 2022

Göta kanal och Ljungs slott

STF Linköping vill naturligtvis uppmärksamma Göta kanal som nu firar 200 år. Detta blå band betyder ju mycket för vårt Östergötland. Vi tar buss 522 till Bergs slussar där vi börjar en höstvandring utefter kanalen till Ljung. Under vägen får vi höra litet stort och smått om kanalen. I Ljungs slott får vi en guidad rundvandring varefter vi har möjlighet att ”fika” med wrap och kaffe/alt. Slottsbutiken kommer att vara öppen. En kort vandring tar oss sedan ut till väg 34 där vi tar bussen tillbaka till Berg/Linköping.

Samling: Kl. 10.15 vid den uppställda Slussporten vid parkeringen, Bergs slussar. Max 25 deltagare. Guidning på slottet 100:-, wrap och kaffe/alt 100:-, (meddela vid anmälan om detta önskas, betalas på plats ) Betalning Bankgiro 5482-0394 Swish 123 445 3635

• 23 Okt 2022

Vandring vid Drögen

Vi vandrar Drögenslingan som går genom skogarna öster om Ulrika mot sjön Drögen, ca 10 km. Större delen är lättvandrade grusvägar men en passage är något krävande skogsstig. Kläder efter väder. Matsäck för två pauser.

Samling: Kl. 09.45 vid Vidingsjö motionscentrum för samåkning. Kl. 11.00 vid P-plats Sjövik. Vägbeskrivning; Kör Linköping-Vikingstad-Ulrika. Kör rakt fram vid Ulrika k:a och tag strax till hö mot Sjövik. 350 m in på vägen finns p-platsen. Meddela vid anmälan om du åker direkt Betalning Bankgiro 5482-0394 Swish 123 445 3635

• 30 Okt 2022

Okt

Lambohof säteri, en dold pärla i Linköpings utkant

Med byggnadsantikvarie Marie Hagsten som kunnig ledare går vi en runda och får veta mer om säteriets byggnader exteriört, dess historia och miljön runt omkring. Rundvandringen tar ca 1 timme. Efter kort fikapaus kan vi vandra till Änggårdshagen och Jungfrukällan. Kläder och skor efter väder.

Samling: Kl. 14.00 vid parkeringen Slaka kyrka. Max 25 deltagare. Betalning Bankgiro 5482-0394 Swish 123 445 3635

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 12 Nov 2022

Hur ser det ut i Åtvidaberg?

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 18 Dec 2022

I tomtens spår

Vi gör en vandring med Ulla Kjell i Vidingsjö/Ullstämmaområdet på ca 7-8 km. När vi rastar bjuder STF Linköping på något värmande. Tag med egen skål, sked och mugg. Kanske har tomten hunnit göra god gröt åt oss? Detta blir vår avslutning på STF året 2022 .

Samling : 10:00 vid Vidingsjö Motionscentrum Betalning Bankgiro 5482-0394 Swish 123 445 3635

• 15 Jan 2023

Från Askeby kloster till Vårdsberg på järnväg

Vi åker landsvägsbuss från Linköpings resecentrum till Askeby. Där får vi en guidad visning i den medeltida kyrkan med dess historia som kloster- och pilgrimskyrka. Vi vandrar sedan mot Vårdsberg, delvis på den gamla järnvägssträckningen från Ringstorp till Linköping. Under vandringen berättas också om den s.k. Eriksgatan vilken användes av rikets kungar på medeltiden och senare. Vid Vårdsberg tar vi buss åter till Linköping. Detta är en lättgången sträcka på ca 7 km. Kläder efter väder och bekväma skor. Matsäck för två kortare raster.

Samling: Linköpings Resecentrum. Tid för buss fram och åter meddelas senare liksom kostnad för guidning i Askeby. Betalning Bankgiro 5482-0394 Swish 123 445 3635