Dagsvandring "Bergs dolda sidor"

STF Linköping

16 Aug

Aug

Inte medlem
Vi vandrar i ”medeltempo” ca 12 km. Kläder efter väder. Bekväma vandringsskor eller stövlar.
Häng med på en annorlunda tur till Berg / Vreta Kloster. Vi utforskar vandringsstråk och platser som du kanske inte visste fanns? Kloster-området (Föreningen Klosterliv i Vreta guidar), Ekbacken, kanalbanken, Brunnby, Uggleboängen, Limningsängen, Drabbisdal, Roxenstranden, slusstrappan, Pålstorp, Gullbergshögen. En vandring med mycket natur och kultur. Vi går mestadels på små grusvägar, stigar och genom ängsmarker. Tag med matsäck för två raster. Folkhälsomyndighetens rekommendationer gäller.
  • Senaste datum för anmälan: 13/08
  • Samling: 9.30 vid pendlarparkeringen invid Vreta Klosters skola, vid infarten till Berg (från Linköping). , 09:30
  • Plats: Berg / Vreta Kloster
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Gunnar Bejbro 0701-73 08 20, Lena Olsson 0703-77 67 49

Typ av aktivitet: Vandring

• 16 Aug

Aug

Dagsvandring "Bergs dolda sidor"

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 12 Sep

Vandringens dag: natur- och kulturvandringar

Alternativ 1, längre vandring. DAGSVANDRING LÄNGS STÅNGÅN, FRÅN SLATTEFORS TILL STUREFORS. Vad är mer centralt i ”vårt” område än Stångån? På Vandringens dag går vi från Slattefors herrgård till Sturefors slott i vacker och omväxlande natur. Vi följer Stångåns västra sida ner till Sturefors. På återvägen går vi på östsidan. En dag med både natur- och kulturupplevelser. Vi passerar Kinda kanal med Slattefors sluss, fornborgen Uveborg, Sturefors naturreservat, slottsparken, Sundsbro och mycket annat. Vi går mestadels på små grusvägar och stigar. Alternativ 2, kortare vandring. TINNERÖ EKLANDSSKAP. Med utgångspunkt från Fröberget vandrar vi en runda, ca 3 km, i det fina eklandskapet med sin rika historia. I lugnt tempo ser vi oss omkring och njuter av området som förvandlades från att vara militärt övningsfält till att vara ett stadsnära friluftsområde. Välkomna, stora och små, till en tur med frisk luft och kanske lär vi oss också något nytt om natur och kultur i området.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis