: VANDRINGENS DAG. Vandringen i Tiveden, signaturleden

STF Lidköping

14 Sep 2019

Inte medlem
Tid: Lördagen den 14 september kl 08:00 Plats: Samling vid Volvoparkeringen, Hallgatan Lidköping för samåkning. Bilkostnad 190 kr per person. Beräknad hemkomst ca kl 19. Pris: 0 kr för medlemmar / 40 kr icke medlem. Anmälan till : Lennart Strandhag 070-7154 301 eller Inger Alteryd 0703-380 389 Sista anmälningsdag: 10 september Max antal deltagare: 25 personer Ta med matsäck för hela dagen.
Leif Granevik som vandrat mycket i Tiveden leder oss på denna vandring. TIVEDEN – mystikens sista hemvist ”Mellan sjöarna Unden och Vättern ligger det mest trolska, bergiga och skogsrika området, det s.k. Trolltiven. Detta område blev genom Erik von Rosen fridlyst på 1940-talet. Här välver sig de stora klippblocken mellan knotiga tallar, vars rötter krampaktigt biter sej fast i bergssprickorna, medan kronorna speglar sig i Trehörningens klara vatten. Stenkälleområdet är ett av de mest säregna och vildaste som finns i landet och var om inte här, kan turisten koppla av och njuta av en underbar natur” Stenkälle- rundan utgår från Besökscentrum, vid ingången till nationalparken. Den går delvis genom svår terräng och är mycket sevärd. En brant återvändsled om ca 200 m leder upp till Stenkälleklack med en härlig utsikt över Trehörningen. Stigen fortsätter till Stenkälla – en av Tivedens stora sällsamheter, där tre väldiga klippblock bildar en grotta. Leden går vidare till Vitsand, en 200m lång sandstrand. Junker Jägares sten är ett måste. Tivedens största lösa klippblock. 15m högt. Ett av vårt lands mest sevärda flyttblock. Om orken och matsäcken inte är slut så kanske vi hinner att krypa omkring i Vitsandsgrottorna innan vandringskängorna vill tillbaka Vandringen är ca 5 km och tar ca 4tim att gå. Utrustning; Bra skor/kängor, kläder efter väder. Bra toaletter finns utefter vandringen.
  • Senaste datum för anmälan: 10/09
  • Samling: Volvoparkeringen Hallgatan Lidköping , 08:00
  • Plats: Tiveden
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Lennart Strandhag 070-7154 301 eller Inger Alteryd 0703-380 389

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 17 Aug 2019

Aug

Vandring på Hållö, en kustpärla i vacker miljö

Hållö ligger ute i kustbandet utanför Kungshamn och Smögen. Ön blev 1975 ett naturreservat. Den har en intressant historia. På ön finns Hållö fyr, som är ett vackert fyrtorn och ett litet fint naturum. Den har även ett vandrarhem. Ön erbjuder en fantastisk natur med jättegrytor, klippor av rödaktig granit som formats av inlandsisen, klyftor och skärtråg. Man kan också njuta av dess stora artrikedom av växter som bl a käringtand och kardborre. Några av de djur och fåglar man kan se är skogshare, rödbena

Tid: Lördagen 17 augusti kl 08:00 Plats: Samling vid Volvoparkeringen, Hallgatan, Lidköping för samåkning. Pris: 250 kr medlem / 300 kr icke medlem, samt 250 kr för samåkning. I priset ingår båtresa, guidning i naturum/fyren och lunch (Sill och potäter med tillbehör). Anmälan till: Daniel Jormeus 0705268392 eller Pamela Birgersson 072-3006822. Ta med fika för hela dagen och badkläder. Sista anmälningsdag: 12 Augusti .Max antal 25 personer.

Medlem: 250 kr

Icke-medlem: 300 kr