Bussresa till Höga kusten

STF Lidköping

18 Aug - 22 Aug 2021

Inte medlem
Onsdagen 18 till söndagen 22 augusti. Vi gör ett nytt försök att komma upp till Höga kusten. För mer information ring Inger Alteryd 0703-380 389 eller Daniel Jormeus 070-5268392 Sista anmälningsdag 1 Juli.
Vi åker till Gävle och följer kustvägen till Sundsvall. Andra dagen besöker vi Höga kusten, lunch på Norrfällsviken, besök på bl a Rotsidans naturpark och bor i Örnsköldsvik. Tredje dagen åker vi till Skuleberget där vi besöker Naturum Höga kusten och vandrar på Skuleberget. På väg till Kramfors stannar vi vid Lundemonumentet, minnesmärke från Ådalen 1931. Fjärde dagen åker vi inåt landet och besöker bl a Ragunda gamla kyrka, Hammarstrand, Döda fallet och Thailändska paviljongen. Lunchpaus i glada Hudik och vidare ner genom Hälsingland och besök på Unescos världsarv, Hälsingegårdar. Femte och sista dagen åker vi till Borlänge för förmiddagskaffe på Torsångskafé där vi äter deras specialitet ”Hästräka” smörgås.
  • Senaste datum för anmälan: 01/07
  • Samling: Volvoparkeringen Lidköping , 07:00
  • Plats: Höga kusten
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Inger Alteryd 0703-380 389 eller Daniel Jormeus 070-5268392

Typ av aktivitet: Resor

• 18 Aug - 22 Aug 2021

Bussresa till Höga kusten

Medlem: 5125 kr

Icke-medlem: 5500 kr

• 31 Aug 2021

Cykla mellan kyrkor

En kvällscykling på Kålland. Vi cyklar ca 25 km och kommer förbi Sunnersbergs, Strö, Rackeby och Gösslunda kyrkor på vår runda. Ta med fika och sätt gärna på reflexvästen och hjälmen.

Tisdagen den 31 augusti kl 17:30 Plats: Samling vid Vänermuseet , Lidköping Pris: 0 kr medlem / 40 kr icke medlem. Anmälan senast 28 augusti till Maria Albinsson 0705-138072 eller Daniel Jormeus 070-5268392

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 40 kr

• 07 Sep 2021

Geocaching – vad är det?

Geocaching är en hobby där du använder en GPS (= din mobil) för att hitta skatter gömda ute i naturen. Förutom att det är spännande med skattjakt är geocaching ett ypperligt sätt att hitta nya platser som du aldrig kommer till annars. Eva Mowitz är en hängiven geocachare som berättar hur det går till och hjälper oss att hitta några ”skatter”. Ta med din mobil och ladda gärna ned appen i förväg.Annars får du hjälp att ladda ner den. Du får hjälp med att ladda ned den när vi träffas. Ta med eget fika så avslutar vi kvällen med gemensam fikastund.

Tisdagen den 7 september kl 18:00 Plats: Limtorget, Lidköping Pris: 40 kr medlem / 80 kr icke medlem. Anmälan senast 4 september via SMS till Gun Andersson 076-1428230 eller Maria Albinsson 0705-138072.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 11 Sep 2021

: VANDRINGENS DAG. Vandringen i Tiveden

Tiveden Trollkyrko rundan ”Trollen tassa mellan stammar Spegla sej i näckrostjärnar. Huggna ur Tivedsstubbar Komma stigmän, tomtegubbar. Frisk är roten, byggdesjälen” Tiveds stämmning av Valdemar Dahlén Med hjälp av trappor och spänger vandrar du genom Tivedens dramatiska sprickdals terräng rakt ut i gammelskogen och in på en riktig berg – och dalbana, fram till Stora och Lilla Trollkyrka. Vi pausar på ”Övre läktaren” en långsluttande berghäll som under 1800-talet tjänstgjorde som frilufts kyrka för talrikt besökta frikyrko- sammankomster. Vi bestiger Lilla Trollkyrkoberget med en vidunderlig utsikt över Vättern. En klar dag kan du t.o.m. se Vadstena Kloster. 4.6 km vandring. Tar ca 3.5 tim att gå+raster. Leden går delvis i svår terräng. Utrustning; Stabila skor /kängor, kläder efter väder, matsäck / fika för dagen Bra toaletter finns utefter vandringen

Plats: Samling vid parkeringen, Hallgatan Lidköping kl 08.00. för samåkning. Resan är 24 mil t o r, bilkostnad 200 kr. Beräknad hemkomst ca kl 19. Pris: 40 kr för medlemmar / 80 kr icke medlem. Anmälan till/ansvarig: Lennart Strandhag 0707-154 301 eller Inger Alteryd 0703-380 389 Sista anmälningsdag: 8 september Ta med matsäck för hela dagen. Leif Granevik som vandrat mycket i Tiveden leder oss på denna vandring.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 80 kr