HÅLL DIG UPPDATERAD!

STF Lerum-Partille

17 Jan - 20 Jun 2024

Inte medlem
Anmäl dig via stf.lerum-partille@la.stfturist.se om du är STF-medlem och vill ansluta dig till lokalavdelningen. Det är kostnadsfritt! Då får du vårt Nyhetsbrev och vårt e-postutskick med påminnelser om kommande aktiviteter och information om eventuella förändringar i programmet. Kontakta gärna aktivitetsansvarig eller någon i styrelsen om du känner dig osäker inför en viss aktivitet.
  • Plats: Lerum-Partille
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 08 Jan - 15 Jun 2024

Studiefrämjandet

STF Lerum-Partille samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är en medlemsorganisation.

• 17 Jan - 20 Jun 2024

HÅLL DIG UPPDATERAD!

• 26 Maj 2024

Söndag 26 maj Guidad vandring i samarbete med Växtrum i Lerum

Växtrum i Lerum är ett av kommunens miljöprojekt och i anslutning till biologiska mångfaldens dag gör vi en vandring genom alla växtrum. Under vandringen kommer projektet presenteras liksom de olika växtrummen. Vandringen är på ca 3 km och beräknas ta ca 3 tim. Vi kommer oavsett väder ta en paus i solen så ta med matsäck för en rast. Vandringen kommer att avslutas vid Lerums station. Här kan man antingen ta sig hem eller testa någon av centrums restauranger. Samarrangemang med Studiefrämjandet.

Samling kl 10.00 vid Aspedalens station på bilparkeringen närmast Aspen.

• 02 Jun 2024

Söndag 2 juni Långvandring från Jonsered till Floda

Vi startar vår vandring i Jonsered och följer Gotaleden etapp 4 förbi Jonsereds trädgårdar och upp över Goråsbergen med fin utsikt över sjön Aspen. Efter ca 6 km i bitvis mycket kuperad terräng passerar vi Aspenäs herrgård och fortsätter sedan längs Aspen mot Lerum. Vi går därefter vidare på Gotaleden etapp 5 genom vackra Säveåns naturreservat och förbi Hedefors med sin historia som gammal bruksort. Hela vägen fram till Floda har vi Säveån utmed leden. Underlaget är omväxlande stigar, grusvägar och asfalt. Möjlighet finns att avsluta på ett par ställen utefter vägen. Vi går ca 19 km och är ute ca 7 tim. Ta med matsäck för 2 raster.

Samling kl 10.00 vid Jonsereds station, spår 2.

• 09 Jun 2024

Söndag 9 juni Ö-vandring från Hälsö till Hönö

Vi går etapp två och tre av Göteborgs skärgårdsled från norra spetsen på Hälsö till Hönö Klåva. Vandringen går på såväl stigar över berg, klippor, skogar som genom skärgårdsbebyggelse. Vi går cirka 17 km och är ute i minst 6 timmar. Ta med matsäck för två raster och badkläder. Göteborgs skärgårdsled invigdes sommaren 2022 och är en del av Kuststigen som går från Oslo till Göteborg. Det går buss från Hönö färjeläge till och från Burö färjeläge och Hönö Klåva.

Samling kl 10.30 vid Burö färjeläge, Hälsö.