Vandring i Västra Tångaberg, ett 60-årigt perspektiv

placeholder for local activities whithout image.

STF Kungsbacka Varberg

26 Okt 2019

Okt

Samling: Kl 10:00 vid ”lilla fotbollsplanen”-parkeringen, mittemot Balgövägen 35. Utrustning: Vandringsskor och fika! Vägbeskrivning: Från söder: kör gamla E6, ta av ca 1 mil norr om Varberg till Tångaberg. Åk över bron över järnvägen, mitt för bensinpumpen svänger du till vänster in på Balgövägen. Kör ca 800 m till ”lilla fotbollsplanen”. Från norr: Kör gamla E6, genom Åskloster, ca 4 km utmed järnvägen tills du ser skyltning Tångaberg och Tångaberg V. Fortsätt vägen mot Tångaberg till bensinpumpen, där du tar av till höger in på Balgövägen. Kör ca 800 m till ”lilla fotbollsplanen”.
Vi gör en vandring i Västra Tångaberg, norr om Varberg. Vi går genom hagmark, skog och ”på hyllan” där havet och ö-världen ligger framför oss. Vi vandrar också längs stranden och genom bebyggelse och ser västra Tångabergs by, som hos invånarna här benämns Kråkeberg. Under vandringen beskriver och resonerar Inga-Lill Österberg om den naturhistoriska och kulturhistoriska förändring som denna del av bygden genomgått. Perspektivet är ca 60 år, lika lång tid som Inga-Lill har bott och levt här som badgäst/barn, fritidsboende/ung vuxen och till sist fastboende. Naturen har förändrats mycket och ävenså bebyggelsen. Inga-Lill nämner små och stora beslut och händelser som lett till förändringarna och gör jämförelser med kringliggande kustbyar avseende atmosfär och attityder.
  • Samling: Tångaberg, "lilla fotbollsplanen" vid Balgövägen , 10:00
  • Plats: Västra Tångaberg
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Margaretha Stamborn, 0705-36 58 46

Typ av aktivitet: Vandring

• 16 Okt 2019

Nösslinge – kulturhistorisk utpost

Vi vandrar ungefär en halvmil i ett kulturhistoriskt intressant landskap med Gunnar Carlstedt som vår guide. Han tar oss till intressanta platser och berättar bygdens historia. Här går vi i kuperad, bitvis krävande terräng. Efter drygt halva vandringen gör vi fikastopp. I detta landskap har svenskar och danskar haft fler duster, speciellt under Kalmarkriget i början av 1600-talet. Efter ytterligare ett par kilometer är vi framme vid den lilla träkyrkan som öppnar portarna och låter oss träda in för att ta del av allt det intressanta i den gamla helgedomen.

Samling: Kl 10:00 P-plats Gällarps kronopark. Utrustning: Rejäla skor, kläder efter väder, fika och vattenflaska.

• 26 Okt 2019

Vandring i Västra Tångaberg, ett 60-årigt perspektiv

• 04 Nov 2019

Ås kloster – hur var det och hur det gick sen

För omkring sex år sedan gjorde STF Kungsbacka Varberg ett besök vid utgrävningarna vid kungsgården i Ås kloster. Nu äntligen kommer uppföljningen! Ås cistercienserkloster grundades 1194 av munkar från Sorö kloster på Själland. I närmare 350 år skulle klostret sätta sin prägel på norra Halland. Under sin storhetstid på högmedeltiden ägde Ås kloster över 250 gårdar och dess abbot var inblandad i det mesta som rörde andliga och världsliga ting i området. Klostret hade under kung Magnus Eriksson långa regeringstid på 1300-talet en nära relation till kungamakten. På 1370-talet donerade den blivande unionsdrottningen Margareta en förgylld altartavla med reliker till klostret som därmed blev en vallfartsort. Tack vare stöd av Torsten Söderbergs stiftelse får vi nu höra Lennart Eliasson och Christer Andersson, båda verksamma vid grävningarna, berätta om arbetet. Lennart kommer att berätta om klostrets historia och verksamhet och betydelse i norra Halland. Christer berättar hur det gick sen och hur modern teknik kan locka fram kunskaper som bekräftar och kompletterar de historiska källorna. Som förberedelse till utgrävningarna på Ås kloster har georadarundersökningar företagits över den del av klosterområdet där byggnaderna var belägna. Christer kommer beskriva hur den georadar, som använts i Ås kloster, fungerar och hur data som kommer fram kan behandlas för att skapa en karta över vad som finns i marken på olika djup. Och, stämde då bilden med den verklighet man grävt ut?

Plats: STF:s vandrarhem Kuggaviksgården, Åsa Kostnad: Stiftelsen står för deltagaravgiften för fikat! Anmälan: Senast den 30 oktober – helst per mejl eller SMS - till stefan.hellgren@telia.com eller tel. 0706-78 06 84.

• 30 Nov 2019

Traditionell Grötlunk, Åsa

På sedvanligt sätt samlas vi med glögg och pepparkaka före själva grötlunken, som är en timmes promenad i Åsa under ledning av Erik Johansson. Efter promenaden är det dags att provsmaka på julen i form av julgröt och skinkmacka i matsalen på Kuggaviksgården.

Samling: Vid Kuggaviksgården i Åsa kl 11:00. Försök samåka, det kan bli trångt på parkeringsplatsen. Utrustning: Kläder efter väder och rejäla skor. Vägbeskrivning: I Åsa, följ vandrarhemsskyltning. Kostnad: Medlemmar 50 kr/person. Övriga 100 kr/person. Anmälan: Senast 20 november till Barbro Björling, 0706-61 25 17

Medlem: 50 kr

• 14 Dec 2019

Adventsvandring ”närmare jul”

Gunnel och Anders Björcke, våra duktiga guider, tar oss med på en promenad i ”sina vandringsmarker”. Vi går genom Kurt Larssons välvårdade skog. På vissa delar kan det vara lite svårt att ta sig fram, men för det mesta är det mycket lättgånget. Vi gör en promenad och kommer fram till Kurts knuttimrade stugor där vi kan fika och även grilla korv, då Kurt brukar elda inne i kåtan. Den som är trött i benen kan vila på antingen gummans eller gubbens bänk. Passa på att ta en paus i julförberedelserna och träffas på lokalavdelningens sista träff för år 2019, med förhoppning om att vi ses igen 2020

Samling: Klasa Hembygdsgård kl 10:00. Utrustning: Kläder efter väder och rejäla skor, fika, korv för den som vill grilla. Vägbeskrivning: Från Lindberga kyrka, kör 500 m mot Stamnared.

• 04 Feb 2020

Årsmöte 2020

Boka in tiden för vårt årsmöte, som vanligt på Kuggaviksgården i Åsa.