Tjörn och Pilane

placeholder for local activities whithout image.

STF Kungsbacka Varberg

18 Jun 2019

Avresa: Kl 06:15 från Veddige station. Därefter Varberg Nord, Sunvära kvarn, Fjärås Shell, Kungsbacka Blåklintsvägen, Kungsbacka Fyren. Övriga tider meddelas i samband med bekräftelse/betalningsanmodan. Kostnad: 920 kr/person vid minst 45 deltagare. (990 kr/person om vi blir färre). Anmälan: Senast den 28 maj till Annica Johansson Sjögren, annica.j.sjogren@gmail.com eller tel 0708-86 79 57. Ange påstigningsplats och eventuella matallergier. Bekräftelse på anmälan skickas inom tre dagar. Observera att anmälan är bindande efter sista anmälningsdagen.
Resan går över Tjörnbroarna och den vackra utsikten över Hakefjorden. Efter förmiddagsfika åker vi till Klädesholmen – ”sillens Mecka”. Där besöker vi Sillbua”; sillmuséet i ett gammalt sillsalteri på ön som bl a berättar om sillens betydelse och om de olika sillperioderna. Vi äter en god fisklunch i Skärhamn och åker därefter till Pilane skulpturpark där vi får en guidad rundvandring. Eftermiddagsfika blir det förstås och så hemresa med beräknad hemkomst vid 19-tiden. Vi har en lokalguide med oss hela dagen.
  • Senaste datum för anmälan: 28/05
  • Samling: Veddige station , 06:30
  • Plats: Varberg
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Annica Johansson Sjögren, 0708-86 79 57

Typ av aktivitet: Resor

• 18 Jun 2019

Tjörn och Pilane

Medlem: 920 kr

• 02 Jul 2019

Kyrkvandring i Stamnared

Vi startar vid kyrkan, stannar för att avnjuta den hänförande utsikten från toppen av Stamnaredsdrumlinen, fortsätter förbi bygdegården som naturligtvis också har sin historia. Efter att vi passerat en gren av Runndalabäcken, gör vi stopp för att höra en tusenårig historia om den framväxande nationen Sverige. Nästa anhalt blir Gunborg Nilssons museum med hantverksredskap – och mycket mer. Här bjuder Lindberga församling på fika. Vi vandrar vidare på sköna skogsvägar och -stigar. Inge Johansson och Inge Andersson berättar om torp och platser vi passerar. Framme vid kyrkan hinner vi besöka våffelstugan för att köpa kaffe med våffla, sylt och grädde. Kl 18:00 tar vi plats i kyrkan för att njuta ett sångprogram som verkar särskilt tillägnat oss som deltagit i vandringen – Elina Sjövalls och Sandra Janssons ”Vila för kropp och själ och trötta fötter”. Samling: Vid Stamnareds kyrka kl 14:00. Utrustning: Sköna vandringsskor, och gärna regnkläder. Vägvisning: Välj avfart 55 (Varberg Nord) på E6/E20. Kör österut, under motorvägen. I rondellen, välj avfart mot Torpa. Efter några hundra meter, välj avfart mot Tofta. Kör genom samhället fram till Lindberg. Välj avfart mot Stamnared. Kör ca 8 km. Du är framme vid kyrkan.

Medlem: Gratis

• 14 Sep

Vandringens dag, Ölmevalla hedlandskap

I hela Sverige anordnas vandringar denna dag. Långa, korta, snabba, lugna, lätta eller tunga. Det här är vår variant i år: sju kilometer i säregen natur och med fortfarande orörd, vacker och levande naturskog med företrädesvis tall, som troligen planterats på 1920-talet. Vi går mestadels på fina stigar, lite grusväg men också på lite lättgången obanad skogsmark. Vi passerar en del så kallade fukthedar. Har vi riktig tur kanske vi kan få se ovanliga växter som Klockgentiana och Cypresslummer där. Släta långa berghällar och däremellan tuviga mossar minner om det öppna landskap som under 1800-talet var vanligt i hela norra Halland. Vi passerar på riktigt nära håll några imponerande vindkraftverk. Turen tar cirka tre timmar med en fikarast inräknad någonstans ”mitt på”.

Utrustning: Bra lättgångna skodon som klarar något "blöthål". Fika! Vägbeskrivning: Från gamla E6 strax söder om Åsa - följ skyltning mot Landa. Eller från Frillesåsrondellen - följ Borekullavägen norrut.

Medlem: Gratis