Getterön runt, Varberg

placeholder for local activities whithout image.

STF Kungsbacka Varberg

06 Okt 2021

Okt

Samling: Parkeringen längst ut på Getterön kl 10.00 Utrustning: Vandrarskor och fika. Vägbeskrivning: I Varberg, åk mot Getterön, rakt fram, längst ut på Getterön till den stora parkeringen.
Allt är inte bara sommarstugor på Getterön. Vi börjar vår vandring på Getteröns norra sida och passerar förutom fritidshus även jordbruksbygd. Torpen och jorden tillhörde fram till början på 1900-talet Lindhovs kungsgård norr om den grunda Farehamnsviken. Då köpte Varbergs stad Getterön och öborna fick köpa sina torp. Vi passerar flygfältet, som funnits där sedan 1938. På södra sidan går vi förbi de fem badvikarna: Första vik/Hattaviken, Andra vik/Båtaviken, Tredje vik/Ängaviken, Fjärde vik/Vinbärsviken och Femte vik/Stora Trälviken. Utmed södra kusten har det legat restauranger sedan 1925, då Sunds öppnade. Kattegatt hette en populär dans och matrestaurang, som tyvärr brann ner 1977. Inte heller Sunds finns kvar. Idag finns restaurang Hattaviken vid Första vik och Parasollen vid Femte vik. Vandringen är ca 5 km lång och mycket lättgången.
  • Samling: Parkeringen längst ut på Getterön , 10:00
  • Plats: Getterön, Varberg
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Barbro Björling 0706-61 25 17 och Margaretha Stamborn 0705-36 58 46

Typ av aktivitet: Vandring

• 19 Jul - 31 Dec 2021

Viktig information om våra aktiviteter under coronapandemin

Så länge coronapandemin pågår fortsätter vi att noga följa gällande regler och rekommendationer. Vi planerar varje aktivitet så att den kan genomföras på ett så smittsäkert sätt som möjligt. Det kan komma att ske förändringar i genomförandet av våra aktiviteter. Ev. förändringar meddelas på vår hemsida och genom medlemsbrev på mail. Håll utkik på hemsidan och i mailen! Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd Stanna hemma vid symtom: Stanna hemma vid symtom på covid-19. Tvätta händerna ofta och noggrant. Umgås smittsäkert: Om du träffar personer som du normalt inte träffar bör ni hålla avstånd och umgås utomhus. Håll avstånd till andra och undvik platser med trängsel: Håll avstånd till andra människor. Det är särskilt viktigt vid längre kontakter och när du är inomhus. I vår verksamhet innebär detta: • Den som känner sig det minsta sjuk eller har symtom stannar förstås hemma. • Vi avråder från att samåka till våra aktiviteter med andra än dem du normalt umgås med. • Vi vandrar inte i storgrupp, utan sprider ut oss glest längs vägen och går i mindre grupper med rejält fysiskt avstånd. • Om det verkar komma många till samlingen så påbörjas vandringen successivt så att det inte bildas en stor grupp. • Även vid fikapausen sprider vi ut oss.

• 06 Okt 2021

Getterön runt, Varberg

• 14 Okt 2021

En bit av Hallandsleden, Idala

Britt Richardsson tar oss med på en bit av Hallandsleden. Vi samlas vid Idala kyrka och vandrar på Hallandsleden norrut mot Hultet. Därefter mot Stockared och vägen tillbaks till Idala. Vandringen är drygt 7 km, terräng ”medel”.

Samling: Parkeringen vid Idala kyrka kl 10:00. Vägbeskrivning: från E6, avfart 57, mot Idala. Kör 10 km, i en vinkelkurva kör rakt fram, upp till kyrkan. Parkering nedanför kyrkan. Utrustning: Skor och kläder för vandring. Fika.

• 04 Dec 2021

Grötlunk i Åsa

Vi samlas vid entrén till Kuggavik där det serveras glögg och pepparkaka innan vi går ut på själva grötlunken. Det blir ca en timmes promenad i Åsa under ledning av Erik Johansson. Barbro Björling leder en lite kortare runda för dem som inte vill gå så långt. Efter promenaden är det dags för försmak på julen i form av julgröt och skinkmacka på Kuggaviksgården. För att undvika trängsel kommer vi att dela upp oss i två olika matsalar om vi blir många.

Samling: Vid Kuggaviksgården i Åsa kl 11:00. Utrustning: Kläder efter väder och rejäla skor. Vägbeskrivning: I Åsa, följ vandrarhemsskyltning. Kostnad: Medlemmar 50 kr/person. Övriga 100 kr/person. Anmälan: Senast 27 november till Barbro Björling, 0706-61 25 17

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 11 Dec 2021

Adventsvandring närmare jul i Svenstorp, Lindberga

Även om vi inte kunde träffas för att adventsvandra 2020, så hoppas vi verkligen få göra det i år. Det är ju lite av tradition för oss. Gunnel och Anders Björcke, som är bosatta i byn, visar oss en av sina promenader i Kurt Larssons fina marker. Även om det mestadels är lättgånget kan det på sina ställen vara lite svårare att ta sig fram. Kurt har byggt två knuttimrade stugor, varav en grillkåta, där vi fikar. Det finns möjlighet att grilla korv om man vill. Vi kan vila benen på Gummans eller Gubbens bänk. Passa på att på ett trevligt sätt förbereda er inför julen, jämför gärna era jultraditioner med andras.

Utrustning: oöm klädsel och grova skor. Ta med fika och korv att grilla, om ni känner för det. Samling: Klasa hembygdsgård, Lindberga kl 10.00. Vägbeskrivning: från Lindberga kyrka, kör 500 m mot Stamnared.

• 08 Feb 2022

Årsmöte 2022

Boka in tiden för vårt årsmöte, som vanligt på Kuggaviksgården i Åsa. Det blir sedvanliga årsmötesförhandlingar samt fika och underhållning.

Program meddelas i vårprogrammet. Alla val är förberedda.