Fågelskådning, Getterön

STF Kind

24 Apr 2021

Inte medlem
Lördag 24 april. Samling parkeringen vid Naturum Getterön klockan 08,00. Anmälan senast 20 april.
Vi åker till Getterön och skådar på fåglar. Då vindskydden är små krävs att vi är väldigt noga med att vara Covidsäkra. Max 7 + guide samtidigt i vindskydden Blir det för trångt hittar vi på platser där vi kan stå säkert. Medtag kikare och fika och varma kläder. Vägbeskrivning: Väg 41 till första rondellen i Varberg, sedan sväng hö. och kör 300 m till parkeringen
  • Senaste datum för anmälan: 20/04
  • Samling: Naturum, Getterön , 08:00
  • Plats: Getterön, Varberg
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Crister Eriksson 070 625 98 50

Typ av aktivitet: Vandring

• 17 Apr 2021

Fornminnesvandring i Sexdrega

Vi gör en fornminnesvandring under ledning av Morgan Nilsson. Medtag egen fika.

Lördag 17 april. Samling 10,00 Sexdrega skola. Anmälan senast 15 april.

• 24 Apr 2021

Fågelskådning, Getterön

• 08 Maj 2021

Utflykt till Ramhultafallet

Ramhultafallet är ett uppskattat mål för utflykter. Naturreservatet sträcker sig drygt 1,2 km längs sjön Lygnerns nordvästsida. Vid vattenfallets fot ligger lämningar efter en gammal kvarn. Ramhultafallet är en del av södra Västergötlands sprickdalsområde. Största sevärdheten är vattenfallet, som kastar sig nerför branterna och ut i sjön Lygnern. Det sägs att gränsen mellan Danmark och Sverige en gång gick i ”rafna”, det vill säga Ramnån. Detta enligt kung Waldemar den andres jordebok från 1200-talet. Anmälan senast 30 april till Bernt 079 333 70 71.

Lördag 8 maj 2021. Samling Svenljunga torg klockan 09,00

• 23 Jun 2021

Vandring Dalstorpasjön runt

Vi går runt Dalstorpasjön och njuter av den vackra naturen som delvis går genom åkerlandskap och genom skogar. Vandringen är medelsvår så ta på bra skor/kängor. Medtag egen fika som vi avnjuter med utsikt över Dalstorpasjön. Anmälan senast 20/ till Birgit 073 352 60 55. Välkomna!

Onsdag 23 juni. Samling klockan 09,00 vid Dalstorp kyrka.

• 17 Jul - 18 Jul 2021

Sommarvandring i Tiveden

Trehörningsrundan 9,5 km, ca 6 timmar. Vi börjar vandringen med att förflytta oss till övernattningsplatsen där vi slår upp våra tält och lastar av det vi inte behöver under själva vandringen. Det finns även möjlighet att övernatta på STF Tivedstorp men anmäl dig snarast då det endast finns ett fåtal platser kvar. Sedan beger vi oss ut på en lång, varierad och bitvis krävande led. Trehörningsrundan är nationalparkens längsta led. Den är nästan en mil lång och tar dig runt hela sjön Stora Trehörningen och passerar nationalparkens alla entréer. Utmed trehörningsrundan kan du uppleva de flesta av nationalparkens alla naturtyper, allt från gammelskog, karga hällmarker till stränder och skvattramdoftande våtmarker. INTRESSEANMÄLAN SENAST 21 APRIL 2021

Lördag - Söndag 17 - 18 juli. Samling 07,00 Svenljunga torg.

Medlem: Pris ej bestämt