Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Blomstervandring

Blomstervandring 2

STF Kind

24 Jun 2020

Inte medlem
Samlingsplats: Svenljunga torg 18.00 Willys Tranemo 18.30 Samtliga utgår från Willys i Tranemo.
Vi går en blomstervandring i en mångfald av dofter och färger under ledning av blomsterkännaren Lars Johansson. Under denna vandring med midsommartema får vi lära oss om de olika blommorna på ängen, deras kännetecken och var man kan hitta dem. Vi låter oss fascineras av både vanliga och rara växter. Vi får även lära oss hur växterna hör ihop med det kulturhistoriska landskapet. En exkursion i växternas värld hjälper oss att rota oss själva i vår historia. Här finns minst tusen års tradition av betesdjur, och naturen har formats i samspel med människan.
  • Senaste datum för anmälan: 20/05
  • Samling: Willys, Tranemo , 19:00
  • Plats: Ryda, Tranemo
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Bengt Karlsson 070-880 18 34

Typ av aktivitet: Vandring

• 25 Apr 2020

Hyltèns Industrimuseum (Inställt!)

Det är ett levande museum som visas av kunniga guider. Hylténs industrimuseum är en intakt bevarad metallindustri med maskiner, verktyg, kontor med mera i drift. Det finns till och med kvar ett lager med varor, redo att skeppas iväg.I verkstaden arbetar maskinerna med remdrift och elektriciteten kommer från ett eget över 100 år gammalt kraftverk. Det finns även försäljning av produkter tillverkade på gammalt vis, exempelvis skolklockor och mortlar.

INSTÄLLT! Studiebesöket på Hylténs Industrimuseum ställs in på grund av Coronavirus. Aktiviteten återkommer senare i höst.

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 110 kr

• 17 Maj 2020

Vandring i Limmared

Vi vandrar runt Fåle hinderbana och kollar på hindren samt avslutar med skogspromenad. Vandringen är ca. 6 km delvis kuperat, medtag fika.

Samlingsplats: Fåle fritidsanläggning Limmared. Vägbeskrivning: Från Tranemo, Rosenlund sväng höger innan järnvägen.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 50 kr

• 24 Jun 2020

Blomstervandring

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 08 Aug - 15 Aug 2020

Aug

Aug

Fjällvandring i Grövelsjöfjällen, Dalarna.

Vi samåker i minibuss till Grövelsjön, där vi hyr en stuga tillsammans. Vi gör dagsutflykter till olika mål, som vi gemensamt bestämmer. Förläggning i stuga. Till utflykterna ansvarar du själv för egen utrustning och mat. Grövelsjön ligger mitt bland svensk/norska fjäll längst uppe i nordligaste hörnet av Dalarna och omfattar den milsvida vildmarken på båda sidor om gränsen. Här väntar ett paradis för fjällvandrare. Där allmän väg tar slut sträcker sig fjällvärlden ut framför dig. Fjällbjörkar, ljunghedar, bäckar och böljande mjuka fjäll. Här finns slingrande vandringsstigar över berg och dal. Snöra på dig kängorna och sätt ryggsäcken på för en härlig dagstur på Långfjället, ett utmärkt sätt att uppleva Grövelsjön under den varmare sommaren eller den färgrika hösten.

Lördag 8 augusti - 15 augusti. Avresa från Svenljunga 07.00 Samlingsplats: Förgätmigejvägen 5, Svenljunga. Pris beslutas på planeringsmötet 22 april.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis