STF Katrineholm Lokalavdelning

STF Katrineholm Lokalavdelning - Laxmans väg 2, Lgh 1002, 64193 Katrineholm

Våra kommuner

Flen, Katrineholm, Vingåker

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Sörmland är ett herrgårdslandskap. I Sörmland ligger drygt fyrahundra herrgårdar och slott inbäddade mellan djup grönska och glittrande vatten. De vackra insjöarna är många och lockar till bad, fiske och paddelturer.

De stora sjöar som finns i lokalavdelningens hembygd är Hjälmaren och Båven med sina stränder och hundratals öar. Utanför Flen ligger Harpsund, regeringens herrgård, med en trädgård som är öppen för allmänheten.

Lokalavdelningens hembygd består av de tre kommunerna Flen, Katrineholm och Vingåker. Regionen tillhör gammal kulturbygd med flera stenåldersboplatser. Den mest kända är 6000 år gammal och belägen vid Vrå. På Julita gård har det även funnits ett cistercienserkloster. Klostret nämns i böckerna om Arn och byggdes omkring år 1180. Vingåker var ursprungligen ett handelscentrum och Vingåkers kyrka är en av de större lantsortskyrkorna i landet. På Säfstaholms slott, som ligger mitt i samhället, arrangeras uppskattade musikkvällar sommartid.

Lokalavdelningen anordnar ett varierande program för olika intressen och inriktningar. Vandringar förekommer för både naturälskare och motionärer och guidade visningar av slott, kyrkor och studiebesök är mycket uppskattade. Kvällsaktiviteter för medlemmarna med olika teman och studiecirklar är också återkommande. Lokalavdelningen ordnar cirka fyra vandringar per år och en promenadgrupp varje torsdag. Sörmlandsleden går genom regionen och det finns fina cykel- och motorcykelvägar samt leder för ridturer med häst.

Lokalavdelningen grundades 1979 och samlar cirka 130 medlemmar.

• 15 Okt

Okt

Möte med fjällräven - Ingemar Lind

Kom med och se filmen om fjällräven som visas på Vingåkers Biograf. Ingemar Lind har naturens ljud i sina filmer och här får vi se den unika fjällräven.

Samarr med Studiefrämjandet och Naturskyddsföreningen i Vingåker

Medlem: 80 kr

• 09 Nov

Miniature Kingdom - Modelljärnväg i Kungsör

Följ med och upplev Sverige i miniatyr. Du får se 25 tågset på 550 m räls.

Medlem: 100 kr

• 23 Nov

Favorit i repris - Baka ditt eget tunnbröd hos Sonja

I bagarstugan guidar Sonja Gullbrand dig i konsten att baka tunnbröd. Ta med fikakorgen, STF bjuder på smör och ost så du kan avsmaka ditt bröd, 5 kr/ bröd du bakar.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 70 kr

• 04 Dec

Grötkväll på Ramsjöhult

Du umgås med vännerna i STF Katrineholm och njuter av den sprakande brasan. Gröt och skinksmörgås är ett måste, glöggen likaså. Kvällen avslutas med frågesport och att vi sjunger julsånger tillsammans.

Medlem: 50 kr

• 09 Jan

Vårens Torsdagspromenader börjar 2020

En ny termin startar. Promenader på stigar, cykel- och gångvägar i Katrineholms närhet. Första gången är starten vid Scoutgården, Katrineholm. Vill du delta efter det, ring ledaren eftersom startplatserna...

Medlem: Gratis

• 10 Feb

STF Katrineholms Årsmöte

Lokalavdelningen har årsmöte i Studiefrämjandets lokal, Köpmangatan 3, Katrineholm. Efter förhandlingarna serveras en lättare förtäring.

Observera veckodagen

Medlem: Gratis