Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

Vandringens dag i Murstensdalen

Låglandsvandring 3

STF Karlskoga-Degerfors

12 Sep

Vandringens dag 2020! Vi firar detta genom ett återbesök till Murstensdalen, Örebro läns näst största naturreservat, för en dagstur bland djupa raviner, tallskog och sjöar. Skogen här användes mellan 1600- och 1800-talet till bergsbruk men ansågs ha för dåligt timmer för skogsbruk och har därför lämnats orörd sedan dess. Området är väglöst och har varit i stort sett obebott av människor. Däremot finns många djurarter, bland annat en permanent lodjursstam, gott om älg och tjäder samt den för trakten ovanliga tretåiga hackspetten. Även björn och varg gästar då och då Murstensdalen. Det blir en dagstur längs stigar i kuperad terräng, 5 eller 12 km beroende på vilken slinga man väljer. Längs vägen finns vackert belägna vindskydd där vi kan njuta av både utsikten och våra medhavda matsäckar. Medtag kläder efter väder och matsäck som räcker till lunch och mellanmål. Stavar är lämpligt för den som är van vid det.
  • Senaste datum för anmälan: 11/09
  • Samling: Samåkning med avfärd Jannelundstorget Degerfors 9.00, Bregårdsskolans parkering vid E18 Karlskoga kl 9.15. Samåkningsavgift 70 respektive 50 kr.
  • Plats: Murstensdalen
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ellen Forsberg (070 993 30 93)

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 30 Maj

Järle och Svalbo

Stadsfesten i Järle börjar kl. 12.00 och firandet pågår ända fram till 17.00. En mängd familjeaktiviteter erbjuds men även guidning i Järle stad och besök i Järle Kvarn. Mat och fika finns att köpa. Ingen avgift. Konserten i Svalbo, som ligger i anslutning till Järle, börjar kl 19.00. Temat är ”I de saligas kvarter”, en hyllning till Ulf Peder Olrog. Alla intresserade samlas på Svalbo Café för en konsert med Bengt Peder Olrog, klaviatur och sång, och Hans Arnbron, gitarr och sång. Samtidigt som vi njuter av musiken, serveras vi Svalbos läckra bakverk. Vi hoppas kunna vara utomhus i trädgården. Anmälan till konserten görs senast 15 maj till Elisabeth på sms/tel. 070-353 05 32. Kostnad 200 kr.

OBS: Aktiviteten är inställd

Medlem: Gratis