STF Karlskoga-Degerfors Lokalavdelning

STF Karlskoga-Degerfors Lokalavdelning - Knektåsvägen 15, 69153 Karlskoga

Våra kommuner

Degerfors, Karlskoga

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Regionen har en stark koppling till Bergslagen och till begreppet ”Järn bryter bygd”. Hyttor och kolmilor vid Kilsbergskanten vittnar inte bara om tidigare järnhantering. Här finns också Kilsbergen, en vildmark med rika möjligheter till naturupplevelser.

Lokalavdelningens studiebesök, bildvisningar, föredrag och resor bidrar till att bygdens rika kulturella arv uppmärksammas. Upplevelser i naturen är också självklart en del av verksamheten. Naturvandringar med kulturella inslag i Kilsbergen genomförs vid flera tillfällen varje år. Lokalavdelningen håller också i flera kulturarrangemang. Exempel på detta är Vallbomsdagen då baderskan Gustafva Vallbom hedras med tvagning på dåtida sätt.

Fina vandringsleder i bygdens närhet är Bergslagsleden, Tio sjöars led och Angsjöleden. STF Karlskoga-Degerfors egen led är STF-slingan vid Rönningshyttan sydost om Degerfors.

Ett flertal herrgårdar i regionen är uppförda under 1600-talet och 1700-talet. Vid Ölsboda herrgård författade Selma Lagerlöf delar av den Löwensköldska trilogin. Och i Björkborns vackra herrgård bodde Alfred Nobel under en tid. Herrgården har idag ett Nobelmuseum.

Lokalavdelningen grundades 1989 och har idag cirka 500 medlemmar.

• 13 Apr

5 Brattforshedens Krigsflygfält

Brattforsheden är en ny bekantskap för oss. Här har vi också vårt närmaste STF vandrarhem. Det finns flera vandringsleder och även ett krigsflygfält. När vi gick igenom vandringsalternativen, fann vi dem både långa och lite svåra, så vi har koncentrerat oss på krigsflygfältet. Vi har lyckats få Jan-Erik Clerkestam som vår guide. Jan-Erik är eldsjälen som har lyckats bevara flygfältet, och han kan allt om det. Vi startar med en VR film ”Spaningsflyg i fält”, där vi får uppleva lite om tiden då flygfältet var aktivt och även flyga med i ett bombplan av typ B 17. Efter en liten runda kring byggnaderna med guide, väntar fika i restaurangen. Vi får sedan möjlighet att göra en längre vandring runt flygfältet, längd 7,4 km eller 4 km. Vandringen går genom fält och skogspartier och är lätt, det finns inga uppförsbackar på och runt en flygplats. I priset ingår Film, Guidning och Fika,

Lördag 13 april. Kl 10.00. Avfärd samåkning: Jannelundstorget i Degerfors, Kl. 08.45 och Bregårdsskolans parkering vid E18 i Karlskoga och kl. 09.00 Anmälan senast 9 april till Ingvar Eriksson via sms/tel. 070-378 70 95 Medlem 150 kr, icke medlem 170 kr. Samåkningsavgift 150 kr.

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 170 kr

• 27 Apr

6 Garphyttans nationalpark

Garphyttans nationalpark är vår äldsta och minsta nationalpark. Mest känd är de gamla odlingsytorna med stora mängder blommor, tibast är först på våren följd av blåsippor, vitsippor och gullvivor till full blomning vid midsommar. Det finns fyra slingor att välja på, från snäll ängsstig till en vildare bergsstig. Vi väljer torpstigen 2,4 km med möjlighet att dricka ur torpets gamla kallkälla. Innan hemfärden hinner vi ta en medhavd fika vid något av de många rastborden

Lördag 27 april. Avfärd samåkning: Jannelundstorget i Degerfors, Kl. 10.00 och Bregårdsskolans parkering vid E18 i Karlskoga och kl. 10.15 Anmälan senast 9 april till Anders Jonsson via sms/tel. 070-653 42 23 Medlem 20 kr, icke medlem 40 kr. Samåkningsavgift 50 kr,

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 25 Maj

2024

7 Biologiska mångfaldens dag, med en grön promenad till Fjärils- och Humleträdgården

Vi samlas vid parkeringsplatsen vid Rävåsskolan. Vi ska sedan vandra den Gröna promenaden ner till Fjärils& Humleträdgården på Sågholmen. Den Gröna promenaden är 2,4 km lång och går genom naturreservatet Rävåskullen. Representant från Karlskoga naturskyddsförening kommer att gå med och hjälpa oss se den biologiska mångfalden. Vi kommer att också bl.a. passera förbi skogskyrkogården med sina jätte tallar, hästgraven där Baptista Schreibers häst Menelik vilar, prästgården där Selma Lagerlöf tidvis bodde och Nobelparken, som är en del av Björkborns herrgårdspark. Vi följer sedan Timsälven till Sågholmen. Här ligger Fjärils& Humleträdgården. Efter mer information om den biologiska mångfalden intar vi vårt medhavda fika. Från Sågholmen går en ny mycket vacker gång och cykelbro över älven till Björkborns Herrgård. De som kom med bil, får sedan välja promenadväg tillbaka till Rävåsskolan. Detta är ett samarrangemang med Karlskoga naturskyddsförening

Lördag 25 maj. Rävåsskolan i Karlskoga. kl 10:00 Anmälan senast 22 maj till Ingvar Eriksson via sms/tel. 070-378 70 95 Medlem 20 kr, icke medlem 40 kr.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 08 Jun

8 Älvhyttan

Vi åker till Älvhyttan, halvvägs till Nora. Vår guide, Karin Bäck, kommer att visa oss de tre naturreservaten Älvhytteängarna en gammal slåtteräng med blommor, Venakärret där det finns orkidéer och slutligen Näsmarkerna där vi kan möta en och annan ko. Vi fortsätter till en hyttruin från 1300 talet. Det är lättgångna stigar och förhoppningsvis får vi se många blommor i full blom. Vi har med oss eget fika, som vi intar på lämplig plats. Karin är också biodlare, och vi får möjlighet att köpa nyslungad honung.

Lördag 8 juni. Avfärd samåkning: Jannelundstorget i Degerfors, Kl. 09.00 och Bregårdsskolans parkering vid E18 i Karlskoga och kl. 09.15 Anmälan senast 5 juni till Elisabeth Holmberg via sms/tel. 070-353 05 32 Medlem 60 kr, icke medlem 80 kr. Samåkningsavgift 50 kr.

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 15 Jun

9 Bussresa till Linköping

I vårt tema Östergötland styr vi i år kosan mot Linköping. Vårt första stopp blir Kornettgården, mellan Borensberg och Linköping. Vi fikar och besöker nostalgi muséets 750 m2 med bruksföremål från 1800- och 1900talet. Vi fortsätter till Linköping och besöker Gamla Linköping, med sina historiska kvarter. Vi får en guidad tur och äter sedan lunch på Wärdshuset. Efter lunch blir det lite tid för shopping. Färden går sedan vidare till flygvapenmuseet vid Malmslätt lite utanför Linköping, där en guide visar oss runt bland ca 50 flygplan. Dessutom har de specialutställningar med anknytning till flygets historia. Vi avslutar besöket med en fika i museets Café, innan hemresan tar vid. I resans pris ingår buss, inträde och fika i Kornettgården, guidning och lunch i Gamla Linköping och inträde, guide och fika i Flygvapenmuseet.

Lördag 15 juni. Avfärd: Karlskoga busstation 08.00, Degerfors Medborgarplatsen 08.15 Medlem 1000 kr, icke medlem 1100 kr Deltagarantal min 40 max 50 st. Anmälan senast 31 maj till Thomas Claesson via sms/tel. 072-533 28 16

Medlem: 1000 kr

Icke-medlem: 1100 kr