Resa till Julmarknaden i Arboga

STF Karlskoga-Degerfors

07 Dec 2019

Inte medlem
Bussresa, förmiddagskaffe, guidning i Arboga och fika hos Tant Grön ingår.
Vi besöker i år julmarknaden i Arboga. Vi blir mottagna av ”Engelbrekt” i Trefaldighetskyrkans församlingshem, och startar med kaffe och smörgås. Sedan följer en guidad stadsvandring och vi får oss historien om Arboga kring 1450-1500. Efter avslutad rundtur besöker vi Julmarknaden. Vi avbryter för lunch i Ågården, som ligger pittoreskt vid ån. Lunchen ingår i priset. Efter lunchen ges tillfälle till kompletterande julmarknadsaktiviteter innan bussen tar oss tillbaka mot Värmland. Vi gör ett stopp hos Tant Grön i Vintrosa där vi bjuds på en fika. Tillfälle till botanisering i Tant Gröns utbud ges.
  • Senaste datum för anmälan: 15/11
  • Samling: Avresa med buss: kl 8.15 från medborgarplatsen i Degerfors och kl 8.30 från Karlskoga busstation. Åter ca 17.00.
  • Plats: Arboga
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: via sms/tel till Ingvar Eriksson 070-378 70 95 eller Ellen Forsberg (utanför arbetstid) 070-993 30 93.

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 27 Nov

Björneborgs Bruk, en återuppstånden produktionsanläggning

Efter rekonstruktionen heter nu bruket Björneborg Steel AB. Det är norra Europas största smedja med egen stålförsörjning, baserad på skrot. Vi tas emot av våra guider, byter om och har vi tur får vi se en tappning av en ugn eller smidning av en stor maskindel. Avbrott görs för en fika. Vi får också tillfälle att besöka Björneborgs herrgård. Totalt blir det en vandring på ca 3 km inom området. Hemkomst ca 16.

Meddela skostorlek vid anmälan.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 07 Dec 2019

Resa till Julmarknaden i Arboga

Bussresa, förmiddagskaffe, guidning i Arboga och fika hos Tant Grön ingår.

Medlem: 400 kr

Icke-medlem: 450 kr

• 16 Jan

I Kanot genom norra Kanada

Återigen får vi en härlig reseberättelse av Mats Grimfoot. Denna gång har han paddlat 35 mil i norra Kanada och vi kommer att få se enastående bilder från resan. Mats Grimfoot är en populär berättare hos oss på STF. Hans berättarteknik tillsammans med bilder är alltid underhållande. Kom och lyssna o se hans framträdande.

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 80 kr