På kryss med Hanna och Mattias i Medelhavet

STF Karlskoga-Degerfors

18 Nov

Inte medlem
På grund av den rådande coronapandemin och de restriktioner som denna medför genomförs aktiviteterna bara om det kan göras på ett säkert sätt ur smittspridningssynpunkt. Anmälan är obligatorisk till alla aktiviteter och vi kommer att informera alla anmälda om aktiviteten kommer att kunna genomföras eller inte.
Vi träffar Hanna och Mattias Sahlén, som med sina två små barn under ett helt år seglat runt i Medelhavet. De kommer att berätta och visa bilder från sin äventyrliga och strapatsrika resa i Medelhavet, på hemresan fick de även kämpa emot Coronaviruset, då många länder skulle korsas. De har också lovat att svara på frågor om praktiska och för en sådan här seglats nödvändiga och värdefulla kunskaper.
  • Senaste datum för anmälan: 11/11
  • Samling: 18:00
  • Plats: Hörsalen, biblioteket Karlskoga
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Elisabeth Holmberg (070-353 05 32)

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 06 Okt

Okt

Brasiliansk kväll! Bli klimatsmart turist i egen stad

Som en del av vår serie ”Turist i egen stad” tar vi oss till Brasilien med dess goda mat, medryckande musik och sambadans. Vi startar med en Caipirinha, välkomstdrinken som här är i ett speciellt, alkoholfritt utförande. Maten som sedan avnjuts ska likna en churrasco, som är en orgie i grillat kött med såser och grönsaker. Istället för att köttet serveras på spett, som är det traditionella sättet, blir det nu buffet-servering. Vegetarianskt alternativ finns (ange kostönskemål vid anmälan). Lättöl och vatten serveras. Det finns också möjlighet att köpa vin och öl till maten. Efter maten blir det musik och samba där gruppen Marco och Jens svarar för musiken. Marco kommer att introducera musiken och även låna ut en del instrument. En kortkurs i samba ingår också. Kvällen avslutas med kaffe/te och en liten kaka. Information om Brasilien och svar på frågor kommer att ges under hela kvällen.

Medlem: 420 kr

Icke-medlem: 450 kr

• 10 Okt

Tivedens National Park - vandring med naturguiden David Tverling

I vår närhet har vi många fina vandringsleder men nu vidgar vi våra vyer och åker till ett av sydsveriges vildaste skogar och en av de vackraste – Tivedens Nationalpark. Bitvis stiglös och otillgänglig men också oändligt inbjudande ter sig naturen med mjuka mossiga mattor att vandra på i den glesa tallskogen. Medans vi fikar berättar David om geologin, gammelskogens ekologi och eventuella väsen som härjat här. Sedan väntar naturen på oss! Vi avnjuter vår medhavda lunch och sorterar in dagens upplevelser innan hemfärd. Bjud med era vänner. Kläder efter väder med rejäla skor/kängor. Glöm inte ett extra plagg i reserv ifall temperaturen eller regnet faller. Stavar till den som behöver. I ryggan packar vi fika, lättlunch och en flaska vatten.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 21 Okt

REKO-ringen. Närodlat och småskalig gemenskap

Rejäl Konsumtion, förkortat REKO är basen för REKO-ringen. Iden är att tillhandahålla lokalproducerade livsmedel med hög kvalitet utan mellanhänder. Det fungerar ungefär som gamla tiders torghandel, fast som näthandel och med veckovisa leveranser till ett centralt utdelningsställe. Jaana Pettersson är initiativtagare till REKO-ringen i Karlskoga. Hon kommer att berätta om hur uppstarten gick till och hur den första tiden har varit för ringen. Vi kommer också få en beskrivning hur handeln går till, vilka leverantörer och produkter det finns och mycket mer. Efter kvällens information, ska vi vara redo för att prova på ett nytt innovativt sätt att handla närproducerade livsmedel.

• 28 Okt

Pappersmuseet i Frövifors

Besöket på Pappersmuseet börjar med en introduktion och bakgrund till tillkomsten av museet, samtidigt som vi bjuds på kaffe och ostsmörgås. Efter rundvandringen tittar vi in i shopen, där vi kan handla diverse pappersrelaterade produkter såsom pussel, böcker samt papper av olika kvaliteter. Hemfärd när vi tycker att vi känner oss klara.

Medlem: 135 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 18 Nov

På kryss med Hanna och Mattias i Medelhavet

• 26 Nov

Bildberättelse från Kina och Singapore

Vi får följa med Leif Lundin på en resa genom mittens rike och till Singapore. Han visar bilder och berättar om sina många upplevelser från sina resor i regionen. De båda länderna befolkas av kineser, men i övrigt är förutsättningarna väldigt olika. Kina, ett av värdens största länder med en befolkning på ca 1,4 miljarder och med en fantastisk natur. Kinesiska muren, 600 mil finns bevarad, är ett av världens underverk och den enda byggnad man kan se från månen. Singapore, till ytan lite större än Karlskoga kommun, en befolkning på ca 8 miljoner och en ekonomi stor som Sverige. Hur är detta möjligt? Detta och mycket mer kommer Leif att belysa.

• 05 Dec

Resa till Julmarknaden i Mariebergsskogen, Karlstad.

I år går vår julmarknadsresa till den fina Mariebergsskogen i Karlstad. Många hantverkare och utställare bjuder ut kvalitetshantverk och traditionella matdelikatesser. Det finns många goda lunchalternativ, från utställarnas mat vid stånden till Café Spillkråkan och Terrassen Gastro. Det finns många jularrangemang för barnen och Naturum huset så tag gärna med barn och barnbarn. Vi startar hemresan kl 14.15 och stannar till vid Alsters Herrgård på vägen. En guide kommer att berätta historien om Gustaf Fröding, sedan en rundvandring på herrgården. Därefter får vi lite egen tid med besök i deras shop. Vi avslutar besöket med en kopp kaffe/te och en smörgås. Ca kl 16.00 fortsätter vi hemresan.

Medlem: 300 kr

Icke-medlem: 350 kr