Möte med guckuskon en försommarkväll.

placeholder for local activities whithout image.

STF Karlskoga-Degerfors

01 Jun

Inte medlem
Avfärd Kl. 17.00 vid Jannelundstorget i Degerfors och Bregårdsskolans parkering vid E18 i Karlskoga kl. 17.15. Ingen anmälan ingen avgift. Samåkningsavgift 70 kr.
Det finns knappast något naturreservat i vår närhet, som bjuder så mycket svensk sommar som Björskogsnäs med sina bestånd av guckusko. Tag med kvällsfika.
  • Samling: Kl. 17.00 vid Jannelundstorget i Degerfors och Bregårdsskolans parkering vid E18 i Karlskoga kl. 17.15.
  • Plats: Björskogsnäs norr om Lokabrunn
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ingvar Eriksson 070 3787095

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 01 Jun

Möte med guckuskon en försommarkväll.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 04 Jun

Östgötaresa- Nu byter vi sida

Efter sju Västgötaresor byter vi nu sida till trakterna öster om Vättern. Där finns mycket att se och uppleva! Vi stannar för vårt förmiddagskaffe vid Sveriges äldsta hälsobrunn, Medevi, med anor från 1670-talet. Till kaffet serveras också en kortfattad version av Medevis historia och nuvarande verksamhet. Resan går vidare till Motala hamn där vi får guidning i ett av Sveriges mest besökta bil- och upplevelsemuseer, Motala Motormuseum, och på Vätternakvariet. Som avbrott i guidningarna intar vi en god lördagsbuffé på restaurang Nostalgi, vilken ligger i samma byggnad som motormuseet med härlig utsikt över hamnen och inloppet till Göta kanal. Vi tittar även in i kyrkan som i stort fick sin nuvarande utformning 1774. På kort gångavstånd står Baltzar von Platen staty på torget. Von Platen avled 6 december 1829, knappt tre år innan hela kanalen invigdes. Han hade utsett sin gravplats vid kanalen och föreskrivit att kistan skulle vara av ek. Han ville ha en enkel begravning men Karl XIV Johan såg till att det blev en begravning med pompa och ståt. 800 livgrenadjären sköt salut, när kistan sänktes ner i graven. Vi besöker hans gravplats. Vi åker sedan till Borenshults slusstrappa, kanalens utlopp i sjön Boren. De fem slussarna har en lyfthöjd på 15,3 meter och är kanalens brantaste slusstrappa. Vi avslutar vårt Motalabesök med eftermiddagskaffe och guidning på Charlottenborgs slott, tillika Motalas nya museum som visar Motala och dess omgivningar från urtid till nutid.

Avresa med buss: Kl. 08.00 Karlskoga busstation kl. 08.15, Medborgarplatsen i Degerfors. Åter ca kl. 19.00. I priset ingår bussresa, fyra guidningar, lunchbuffé, för- och eftermiddagsfika. Anmälan senast 20 maj till Ingvar Eriksson sms/tel 070-378 70 95

Medlem: 650 kr

Icke-medlem: 700 kr