Hur vårt land kom till - en geologisk skapelseberättelse

STF Karlskoga-Degerfors

05 Mar

Inte medlem
Vad är det egentligen du gått och trampat på? Sven Åke Larson, professor emeritus i berggrundsgeologi och Eva-Lena Tullborg, docent i berggrundsgeologi tar oss med på en hissnande, 2,5 miljarder år lång, skapelse-berättelse om hur Sveriges jordskorpa kom till. Har vår planet alltid sett ut som den gör? Har det funnits vulkaner i Karlskogatrakten? Ja, du har säker funderat över frågor som berör vår planet, nu har du chansen att få svaren. Välkomna till en kväll i geologins tecken!
  • Samling: 18:00
  • Plats: Karlskoga bibliotek
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ingvar Eriksson, 070-378 70 95

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 30 Jan

I Kanot genom norra Kanada

Återigen får vi en härlig reseberättelse av Mats Grimfoot. Denna gång har han paddlat 35 mil i norra Kanada och vi kommer att få se enastående bilder från resan. Mats Grimfoot är en populär berättare hos oss på STF. Hans berättarteknik tillsammans med bilder är alltid underhållande. Kom och lyssna o se hans framträdande.

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 11 Feb

Årsmöte med bildvisning

Efter årsmötet kommer det att bjudas på kaffe och smörgås. Kvällen avslutas med att Anders Jonsson visar intressanta bilder ur sitt stora arkiv.

Lokalavdelningens medlemmar kallas härmed till ordinarie årsmöte! Motioner ska vara avdelningen tillhanda senast 15 januari på stfkarlskogadegerfors@stfturist.se. Förslag till ledamöter samt valberedning lämnas till årets valberedning senast 15 januari.

• 26 Feb

Gammelbacka bryggeri

Vi börjar med rundvandring och får veta hur det går till att brygga öl. Därefter bänkar vi oss i deras bar för en exklusiv provsmakning av öl tillsammans med en rad delikatesser. Ölen är 6 sorter ur deras egen produktion medan delikatesserna kommer från Ekmans på Torget. Vi får tillfälle att handla i baren och sedan kan vi dröja oss kvar och mingla.

Medlem: 350 kr

Icke-medlem: 390 kr

• 05 Mar

Hur vårt land kom till - en geologisk skapelseberättelse

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 19 Mar

Karlskoga Reningsverk

Vatten, vatten bara vanligt vatten! En berömd miljökämpe växte upp vid den stinkande sjön Möckeln. Numera är den inte stinkande och det kan vi till stor del tacka vårt reningsverk för. Forskning och utveckling har förfinat reningsprocessen. Mikroplaster och läkemedelsrester är nu på tapeten. Vi får gå igenom vårt effektiva reningsverk och får en bild var vi står i det viktiga miljöarbetet som utförs här.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 02 Apr

Bäckhammars bruk

Bäckhammars bruk ligger vid vattenleden från Vismen till Vänern. Industriverksamhet har funnits här sedan 1683, då en hammarsmedja anlades. År 1871 startades ett sulfatmassabruk och i dag tillverkar man stora mängder både papper och massa. Bruket har haft många ägare genom åren och heter nu Nordic-Paper Bäckhammar. I dag ägs bruket av Shanying Paper International, med huvudkontor utanför Shanghai. Många har sett det stora industrikomplexet när ni åker mellan Kristinehamn och Gullspång, passa nu på tillfället att få se vad som döljer sig innanför väggarna.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 18 Apr

Utflykt till Knuthöjdsmossen

Vi vidgar våra vyer och besöker Knuthöjdsmossen utanför Hällefors. Som namnet antyder består naturreservatet av en mosse, denna är beströdd med många gölar och här finns även en sanddyn. Området har ett rikt fågelliv, här finns bland annat flera sorters änder, tofsvipa, skogssnäppa, enkelbeckasin, storspov och smålom. Sanddynen är hem åt flera intressanta insekter. Vi vandrar längs spänger som är utlagda runt mossen, den första biten är anpassad för rullstolar. Hela vägen runt mäter ca 2,3 km.

• 25 Apr

Fiske i Gryten för stor och liten

En dag fiskets tecken i Gryten Degerfors. Kläder efter väder, brasan brinner för mys och den gillade korven bjuder vi på. Nappar det dåligt så finns det två leder att vandra på. Handikappvänligt fram till stor grillplats. Möjlighet att låna fiskeredskap kommer att finnas.

• 09 Maj

Gökotta vid Vänern

Kom med ut i den fina naturen vid Ölmeviken och få en innehållsrik guidning i Kummelöns nationalpark av Fredrik Wilde i den arla morgonstunden. Kanske kommer göken att höras men det finns även andra fåglar att stifta bekantskap med. Sedan kommer fikat att smaka som bäst. Glöm inte varma kläder, sittunderlag, mössa, vantar och en kikare om sådan finnes.

Medlem: 20 kr

• 16 Maj

Östgötaresa- Nu byter vi sida

Vi stannar för vårt förmiddagskaffe vid Sveriges äldsta hälsobrunn, Medevi, med anor från 1670-talet. Till kaffet serveras också en kortfattad version av Medevis historia och nuvarande verksamhet. Resan går vidare till Motala hamn där vi får guidning i ett av Sveriges mest besökta bil- och upplevelsemuseer, Motala Motormuseum, och på Vätternakvariet. Som avbrott i guidningarna intar vi en god lördagsbuffé på restaurang Nostalgi, vilken ligger i samma byggnad som motormuseet med härlig utsikt över hamnen och inloppet till Göta kanal. Vi tittar även in i kyrkan som i stort fick sin nuvarande utformning 1774. På kort gångavstånd står Baltzar von Platen staty på torget. Von Platen avled 6 december 1829, knappt tre år innan hela kanalen invigdes. Han hade utsett sin gravplats vid kanalen och föreskrivit att kistan skulle vara av ek. Han ville ha en enkel begravning men Karl XIV Johan såg till att det blev en begravning med pompa och ståt. 800 livgrenadjären sköt salut, när kistan sänktes ner i graven. Vi besöker hans gravplats. Vi åker sedan till Borenshults slusstrappa, kanalens utlopp i sjön Boren. De fem slussarna har en lyfthöjd på 15,3 meter och är kanalens brantaste slusstrappa. Vi avslutar vårt Motalabesök med eftermiddagskaffe och guidning på Charlottenborgs slott, tillika Motalas nya museum som visar Motala och dess omgivningar från urtid till nutid.

Medlem: 650 kr

Icke-medlem: 700 kr

• 30 Maj

Järle och Svalbo

Stadsfesten i Järle börjar kl. 12.00 och firandet pågår ända fram till 17.00. En mängd familjeaktiviteter erbjuds men även guidning i Järle stad och besök i Järle Kvarn. Mat och fika finns att köpa. Ingen avgift. Konserten i Svalbo, som ligger i anslutning till Järle, börjar kl 19.00. Temat är ”I de saligas kvarter”, en hyllning till Ulf Peder Olrog. Alla intresserade samlas på Svalbo Café för en konsert med Bengt Peder Olrog, klaviatur och sång, och Hans Arnbron, gitarr och sång. Samtidigt som vi njuter av musiken, serveras vi Svalbos läckra bakverk. Vi hoppas kunna vara utomhus i trädgården. Anmälan till konserten görs senast 15 maj till Elisabeth på sms/tel. 070-353 05 32. Kostnad 200 kr.