Höstresa till Lesjöfors och Långban

STF Karlskoga-Degerfors

28 Sep 2019

Inte medlem
Vi gör ett besök i Lesjöfors museum som visar bland annat hemmiljö från 1920-1960-talen, skolans värld och verkstadsmiljö. Självklart finns här även en del bandy. Här serveras förmiddagsfika. Efter kort bussresa är vi i Långban med sin välbevarade gruv-/hyttmiljö. Orten är även känd för att vara födelseplatsen för bröderna Eriksson. Vår guide Donald Eriksson, tar oss runt i den mycket intressanta bruksmiljön. Här finns mineralmuseum, Svens bio och kopia på skeppet Monitor. Möjlighet ges att leta egna mineralalster och hittar man inget kan man leta i museibutiken. Här serveras lunchen.
  • Senaste datum för anmälan: 15/09
  • Samling: Avresa med buss: kl 8.45 Medborgarplatsen i Degerfors, kl 9.00 Karlskoga busstation. Åter ca 17.00.
  • Plats: Lesjöfors och Långban
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ingvar Eriksson 070 378 70 95. Tel eller SMS

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 11 Aug

Aug

Stockberga Glad Mat

I Stockberga träffar vi Hanna och Mattias som i logen med förmiddagsfika berättar om varför de startade Stockberga Glad Mat. Därefter följer rundvandring bland djuren, där värdparet berättar om djurens bidrag till gårdens produktion och varför man valt att satsa på just dessa fyrfota & tvåbenta vänner. Vi vandrar runt i odlingarna och får provsmaka de grödor som odlas. Alla besökare får sedan en välfylld grönsakskasse och kunniga tips på hur dessa grödor kan tillredas och avnjutas. Avslutningsvis smakar vi på fårmjölksglass.

Medlem: 280 kr

Icke-medlem: 280 kr

• 25 Aug

Aug

Höstupptakt! Presentation av höstprogrammet i hembygdsgården i Karlskoga

Vi startar med att ordföranden Sif Eklund berättar om föreningen och gården. Om vädret tillåter, kan vi ta en promenad till de olika byggnaderna. Styrelsen kommer att presentera höstens program och därefter får vi fika och musikunderhållning av den träffsäkra duon BoM. De har lovat sång bland annat om turism och de vill gärna att vi sjunger med ibland. Låter inte det spännande?

Information om Höstprogrammet

• 08 Sep 2019

Tipspromenad Korpen

Tipspromenad längs Möckelns fina strand i Degerfors! Vi promenerar i lätt terräng ca 4km. I mål bjuds på kaffe med tilltugg. Vi informerar om STF:s centrala och lokala verksamhet.

Medlem: 25 kr

Icke-medlem: 25 kr

• 14 Sep

Bullerdalen - Den djupa ravinen

Vi träffas i Bullerdalen vid kolonistugorna och får information om dalen, som är ett andningshål för många karlskogabor. Vår guide berättar om olika blommor som växer här och vad vi kan förvänta oss om platsens framtid. Grillen kommer att hållas varm, korv och något drickbart kommer att finnas. Det finns tid till rundvandring på valfria stigar och en kortare runda som passar alla.

• 28 Sep 2019

Höstresa till Lesjöfors och Långban

Medlem: 350 kr

Icke-medlem: 390 kr

• 12 Okt

Okt

Höstvandring i Ånnaboda

STF har utsett 2019 till vandringens år och i samband med detta valt ut tolv signaturleder för vandring i Sverige, en av dessa blev Bergslagsleden! Detta vill vi uppmärksamma med en tur till Kilsbergen för en vandring i sprakande höstfärger? Vi startar i Ånnaboda och går mot Suttarboda. Vandringen består av en rundslinga där halva vägen går längs Bergslagsledens etapp 10 och andra halvan följer skogsstigar och mindre vägar. Leden beskrivs som lättgången men bitvis kuperad. Medtag: Matsäck för två fikapauser, stavar för den som önskar. Hemkomst sen eftermiddag.

• 23 Okt 2019

Okt

Temakväll- En smak av världen

Under FN-veckan och i samarbete med Karlskoga Folkhögskola bjuder vi in till en inspirerande kväll med föreläsning och matupplevelser från hela världen. Staffan Dällerud med gäster föreläser om deras personliga engagemang och skolans internationella arbete i stort. Kvällen fortsätter sedan med utställningar och möten med skolans studerande, som bjuder på smakprov från sina respektive hemländer. Välkommen till en mötenas och matupplevelsernas afton!

Icke-medlem: Gratis

• 09 Nov 2019

På gungande Kilsbergsmyrar finner vi dem – Tranbären

Brasan brinner för grillning eller för att mysa vid. Ta med stövlar, fika och hink att plocka i. Kan bli inställt vid snötäcke eller översvämning.

Icke-medlem: Gratis

• 13 Nov

Föreläsning: Med frihetens klippkort till litteraturens England

Stratford up on Avon, Oxford, Haworth, London, Swanage… Hur levde Shakespeare, hur doftar Emely Brontës Svindlande höjder, vilken matsäck tar vi med oss i Enid Blytons fotspår? Reportrarna Astrid Linden och Clas Thor tar dig med på en upptäcktsfärd till författarnas England. Kombinera klimatsmart, reslust och kultur! Astrid Linden och Clas Thor berättar, visar bilder och ger praktiska tågtips. Kombinera klimatsmart, reslust och kultur med Interrail-biljetten som ger obegränsat resande under några veckor. Tågluffandet är enklare än du tror.

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 27 Nov

Björneborgs Bruk, en återuppstånden produktionsanläggning

Efter rekonstruktionen heter nu bruket Björneborg Steel AB. Det är norra Europas största smedja med egen stålförsörjning, baserad på skrot. Vi tas emot av våra guider, byter om och har vi tur får vi se en tappning av en ugn eller smidning av en stor maskindel. Avbrott görs för en fika. Vi får också tillfälle att besöka Björneborgs herrgård. Totalt blir det en vandring på ca 3 km inom området. Hemkomst ca 16.

Meddela skostorlek vid anmälan.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 07 Dec 2019

Resa till Julmarknaden i Arboga

Vi besöker i år julmarknaden i Arboga. Vi blir mottagna av ”Engelbrekt” i Trefaldighetskyrkans församlingshem, och startar med kaffe och smörgås. Sedan följer en guidad stadsvandring och vi får oss historien om Arboga kring 1450-1500. Efter avslutad rundtur besöker vi Julmarknaden. Vi avbryter för lunch i Ågården, som ligger pittoreskt vid ån. Lunchen ingår i priset. Efter lunchen ges tillfälle till kompletterande julmarknadsaktiviteter innan bussen tar oss tillbaka mot Värmland. Vi gör ett stopp hos Tant Grön i Vintrosa där vi bjuds på en fika. Tillfälle till botanisering i Tant Gröns utbud ges.

Bussresa, förmiddagskaffe, guidning i Arboga och fika hos Tant Grön ingår.

Medlem: 400 kr

Icke-medlem: 450 kr

• 16 Jan

I Kanot genom norra Kanada

Återigen får vi en härlig reseberättelse av Mats Grimfoot. Denna gång har han paddlat 35 mil i norra Kanada och vi kommer att få se enastående bilder från resan. Mats Grimfoot är en populär berättare hos oss på STF. Hans berättarteknik tillsammans med bilder är alltid underhållande. Kom och lyssna o se hans framträdande.

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 80 kr