Fiske i Gryten

placeholder for local activities whithout image.

STF Karlskoga-Degerfors

25 Sep

En dag fiskets tecken i Gryten Degerfors. Kläder efter väder, brasan brinner för mys och den grillade korven bjuder vi på. Nappar det dåligt så finns det två leder att vandra på. Handikappvänligt fram till stor grillplats. Möjlighet att låna fiskeredskap kommer att finnas.
  • Senaste datum för anmälan: 21/09
  • Samling: Avfärd fördesomär osäkra på vägen: Kl. 09.30 Bregårdsskolans parkering vid E18 i Karlskoga och kl. 09.45 Jannelundstorget i Degerfors.
  • Plats: Sjön Gryten, mellan Degerfors och Björneborg.
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ann Bergfall Kock (073-971 84 78)

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 25 Sep

Fiske i Gryten

Medlem: Gratis

• 29 Sep

En inblick i forskningen om Karlskogas näringsliv

Är du nyfiken på hur Karlskoga kommit att bli den industristad som den är idag? Då ska du komma och lyssna på detta föredrag om den spännande forskning om Karlskogas näringsliv som pågår vid Örebro universitet. Karlskogaprojektets upprinnelse och helhet kommer att presenteras av professor Mats Lundmark. Mats kommer även att presentera preliminära resultat kring förändringar i Karlskogas näringslivsstruktur, med fokus på utvecklingen från ca 1990 och framåt. Dessutom blickar vi längre bakåt i tiden då doktorand Cecilia Beckmann presenterar resultat från sin studie av den korta, men viktiga, period som Nobel kommer in som ägare av Bofors (1894-1896) innan hans död. Studien fokuserar på det forsknings- och utvecklingsarbete som genomfördes i nära samarbete mellan Alfred Nobel och Ragnar Sohlman, och bygger på den omfattande brevkorrespondens som samarbetet dem emellan genererade under denna period.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 02 Okt

Okt

Vandring i Fasaskogen

Vi samlas vid Rönningshyttan med sin portal till fasaskogen. Vi vill visa upp STF slingan, vår egen lilla juvel, som i år fått en upprustning med bl a ledstänger och en trappa. Det finns möjlighet att välja olika längd på vandringen. Man kan välja att gå STF slingan runt, 1,8 km, men även förlänga den med en tur över Gällerberget eller ända till sjön Gällen. Den längsta av dessa turer mäter ca 7 km. All vandring sker i medelsvår terräng. Vid lämpligt ställe kommer vi att stanna för en fika/lunch paus, där vi avnjuter vår medhavda skaffning. Vi har nöjet att få med Åke Jansson, Fågel Åke, som guide. Det han inte vet om Fasaskogen är inte värt att veta.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 20 Okt

Okt

Bildberättelse från Kina och Singapore

Vi får följa med Leif Lundin på en resa genom mittens rike och till Singapore. Han visar bilder och berättar om sina många upplevelser från sina resor i regionen. De båda länderna befolkas av kineser, men i övrigt är förutsättningarna mycket olika. Kina, ett av världens största länder med en folkning på ca 1,4 miljarder och med en fantastisk natur. Kinesiska muren, 600 mil finns bevarad, är ett av världens underverk och den enda byggnad man kan se från månen. Singapore, till ytan lite större än Karlskoga kommun, en befolkning på ca 8 miljoner och en ekonomi stor som Sverige. Hur är detta möjligt? Detta och mycket mer kommer Leif att belysa.

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 24 Nov

På kryss med Hanna och Mattias

Vi träffar Hanna och Mattias Sahlén, som med sina två små barn under ett helt år seglat runt i Medelhavet. De kommer att berätta och visa bilder från sin äventyrliga och strapatsrika resa i Medelhavet. Hemresan blev extra äventyrlig på grund av restriktionerna i samband med Corona-pandemin. De har också lovat att svara på frågor om praktiska och för en sådan här seglats nödvändiga och värdefulla kunskaper. Kaffe och tilltugg finns att köpa i pausen.

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 04 Dec

Resa till julmarknaden i Mariebergsskogen, Karlstad

I år går vår julmarknadsresa till den fina Mariebergsskogen i Karlstad. Många hantverkare och utställare bjuder ut kvalitetshantverk och traditionella matdelikatesser. Det finns många goda lunchalternativ, från utställarnas mat vid stånden till Café Spillkråkan och Terrassen Gastro. Det finns många jularrangemang för barnen och Naturum-huset så tag gärna med barn och barnbarn, för alla våra aktiviteter gäller att barn går in gratis. Vi startar hemresan kl. 14.25 och stannar till vid Alsters Herrgård på vägen. En guide kommer berätta historien om Gustav Fröding, sedan en rundvandring på herrgården. Därefter får vi lite egen tid med besök i deras shop. Vi avslutar besöket med en kopp kaffe/te och en smörgås. Ca kl 16.00 fortsätter vi hemresan.

Medlem: 300 kr

Icke-medlem: 350 kr