Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. STF drabbas precis som hela samhället av coronakrisen. Läs här hur du kan hjälpa.

Fiske i Gryten för stor och liten

Båttur 3

STF Karlskoga-Degerfors

25 Apr

På grund av influensaviruset Covid19 är det i dagläget oklart om aktiviteten kommer att genomföras. Vi återkommer med mer information.
En dag fiskets tecken i Gryten Degerfors. Kläder efter väder, brasan brinner för mys och den gillade korven bjuder vi på. Nappar det dåligt så finns det två leder att vandra på. Handikappvänligt fram till stor grillplats. Möjlighet att låna fiskeredskap kommer att finnas.
  • Samling: Avfärd samåkning: Kl. 09.30 Bergslagsskolans parkering vid E18 i Karlskoga och kl. 09.45 Jannelundstorget i Degerfors. Samåkningsavgift 30 resp. 10 kr. , 10:00
  • Plats: Sjön Gryten, mellan Degerfors och Björneborg
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ann Bergfall Kock, 073-971 84 78 (ingen anmälan)

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 18 Apr

Utflykt till Knuthöjdsmossen

Vi vidgar våra vyer och besöker Knuthöjdsmossen utanför Hällefors. Som namnet antyder består naturreservatet av en mosse, denna är beströdd med många gölar och här finns även en sanddyn. Området har ett rikt fågelliv, här finns bland annat flera sorters änder, tofsvipa, skogssnäppa, enkelbeckasin, storspov och smålom. Sanddynen är hem åt flera intressanta insekter. Vi vandrar längs spänger som är utlagda runt mossen, den första biten är anpassad för rullstolar. Hela vägen runt mäter ca 2,3 km.

• 25 Apr

Fiske i Gryten för stor och liten

• 09 Maj

Gökotta vid Vänern

Kom med ut i den fina naturen vid Ölmeviken och få en innehållsrik guidning i Kummelöns nationalpark av Fredrik Wilde i den arla morgonstunden. Kanske kommer göken att höras men det finns även andra fåglar att stifta bekantskap med. Sedan kommer fikat att smaka som bäst. Glöm inte varma kläder, sittunderlag, mössa, vantar och en kikare om sådan finnes.

Medlem: 20 kr

• 16 Maj

Östgötaresa- Nu byter vi sida

Vi stannar för vårt förmiddagskaffe vid Sveriges äldsta hälsobrunn, Medevi, med anor från 1670-talet. Till kaffet serveras också en kortfattad version av Medevis historia och nuvarande verksamhet. Resan går vidare till Motala hamn där vi får guidning i ett av Sveriges mest besökta bil- och upplevelsemuseer, Motala Motormuseum, och på Vätternakvariet. Som avbrott i guidningarna intar vi en god lördagsbuffé på restaurang Nostalgi, vilken ligger i samma byggnad som motormuseet med härlig utsikt över hamnen och inloppet till Göta kanal. Vi tittar även in i kyrkan som i stort fick sin nuvarande utformning 1774. På kort gångavstånd står Baltzar von Platen staty på torget. Von Platen avled 6 december 1829, knappt tre år innan hela kanalen invigdes. Han hade utsett sin gravplats vid kanalen och föreskrivit att kistan skulle vara av ek. Han ville ha en enkel begravning men Karl XIV Johan såg till att det blev en begravning med pompa och ståt. 800 livgrenadjären sköt salut, när kistan sänktes ner i graven. Vi besöker hans gravplats. Vi åker sedan till Borenshults slusstrappa, kanalens utlopp i sjön Boren. De fem slussarna har en lyfthöjd på 15,3 meter och är kanalens brantaste slusstrappa. Vi avslutar vårt Motalabesök med eftermiddagskaffe och guidning på Charlottenborgs slott, tillika Motalas nya museum som visar Motala och dess omgivningar från urtid till nutid.

Medlem: 650 kr

Icke-medlem: 700 kr

• 30 Maj

Järle och Svalbo

Stadsfesten i Järle börjar kl. 12.00 och firandet pågår ända fram till 17.00. En mängd familjeaktiviteter erbjuds men även guidning i Järle stad och besök i Järle Kvarn. Mat och fika finns att köpa. Ingen avgift. Konserten i Svalbo, som ligger i anslutning till Järle, börjar kl 19.00. Temat är ”I de saligas kvarter”, en hyllning till Ulf Peder Olrog. Alla intresserade samlas på Svalbo Café för en konsert med Bengt Peder Olrog, klaviatur och sång, och Hans Arnbron, gitarr och sång. Samtidigt som vi njuter av musiken, serveras vi Svalbos läckra bakverk. Vi hoppas kunna vara utomhus i trädgården. Anmälan till konserten görs senast 15 maj till Elisabeth på sms/tel. 070-353 05 32. Kostnad 200 kr.