En saga om en saga, Västanå teater

placeholder for local activities whithout image.

STF Karlskoga-Degerfors

03 Sep

Inte medlem
Lördag 3 september, Kl 16:00. Västanå teater utanför Sunne. Avresa med buss 13:45 Medborgarplatsen Degerfors, kl 14:00, busstationen Karlskoga. Åter ca 21:00. Information och anmälan senast 30 juli till Ingvar Eriksson sms/tel. 070-378 70 95. Medlem: 870 kr, icke medlem: 900 kr. Max 40 personer. I priset ingår bussresa, biljett till Västanå Teater och middag i pausen.
Vi försöker förnya oss och erbjuder nu en teaterupplevelsekväll på Västanå teater utanför Sunne. Västanå är känd för sina sprakande och färgglada uppsättningar i folkopera ton. I år firar de 50 år, med en uppsättning, En Saga om en Saga, som är ett möte mellan Västanå teater och Selma Lagerlöf. I pausen äter vi en god middag.
  • Senaste datum för anmälan: 30/07
  • Samling: Medborgarplatsen Dfs/Busstation Kga , 13:45
  • Plats: Västanå teater
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ingvar Eriksson 070 3787095

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 30 Jul

Höst upptakt Knutsbols Hembygdsgård

Denna höst har vi tidig upptakt. Anledningen är att vi har aktiviteter där vi behöver lång framförhållning med deltagarantal. Vi träffas på hembygdsföreningens fina gård. Vi kommer att informera om höstens program och svara på frågor och ge ytterligare information. Vi avslutar i Caféet, där vi kan köpa och njuta av deras goda kaffe och deras stora variation av hembakat.

Lördag 30 juli kl. 15.00, Knutsbols hembygdsgård.

• 13 Aug

Liten konstrunda i Karlskoga

Vi samlas vid Arbetarmuseet Gråbo, där en utställning med verk av Einar Persson pågår. Dan Lekberg berättar om Einar Persson, en av våra mest kända konstnärer, och hans konst. Vi tar en tur genom museet och ser också de fina interiörerna från förr. Vi tar oss sedan ut till Björkborns herrgård där Dan visar oss samlingen av konstböcker, John Waller samlingen. Vi avslutar i Caféet, där vi kan köper och njuter av deras utbud.

Lördag 13 augusti Kl. 13.00 Gråbo museum/Björkborns herrgård. För information och anmälan kontakta Ingvar Eriksson via sms/tel. 070-378 70 95 senast 11 augusti.

• 28 Aug

Tipspromenad vid Degernäs

Vi får en promenad runt den vackra udden och svarar på de kluriga tips frågorna. I mål bjuds på kaffe med tilltugg. Vi informerar om STF:s centrala och lokala verksamhet.

Söndag 28 augusti, start 9-11, Degernäs Camping. För information kontakta Ingvar Eriksson via sms/tel. 070-378 70 95. Avgift till korpen: vuxen 25 kronor, barn gratis.

Medlem: 25 kr

Icke-medlem: 25 kr

• 30 Aug

Blomstervandring vid Degerfors kyrkogård

Vi träffas vid kyrkogårdsmuren på parkeringsplatsen utanför kyrkan. Lars Markusson, tidigare präst i Degerfors, tar oss med på en vandring genom kyrkogården. Kyrkogården anlades 1883, och bjuder på många naturupplevelser. Den är en oas för många besökande. Vandringen tar ca 1,5 tim.

Tisdag 30 augusti, kl. 17.00, Degerfors kyrka. För information och anmälan kontakta Christina Lernman via sms/tel. 070-541 21 35, senast 28 augusti

• 03 Sep

En saga om en saga, Västanå teater

Medlem: 870 kr

Icke-medlem: 900 kr

• 10 Sep

Vandringens Dag

Vi samlas på parkeringsplatsen vid Sandtorpsbadet (i slutet på Vindarnas väg) kl 14.00. Vi kommer att vandra en lätt slinga, som är den mest exotiska i Karlskoga men inte så känd. Vi rundar sandtorpsudden, går över sandviksbadet och följer Svartälven, via kolonilotter, under E 18 och på vägar upp till rastplatsen vid ingången till Bullerdalen. På rastplatsen fikar vi, brasan är tänd så korv kan grillas. Vi fortsätter genom den trolska Bullerdalen som är ett fint bäckområde. Vandringen tillbaka till Sandtorpsbadet går i stadsmiljö. Medtag det ni vill spisa. Vandringens längd 3-6 km.

Lördag 10 september Sandtorpsudden-Bullerdalen. För information och anmälan kontakta Anders Jonsson via sms/tel. 070-653 42 23, senast 8 september. Ingen avgift.

• 01 Okt

Okt

Gamla Råda kyrkplats

Södra Råda kyrka stod klar 1323 och brann ner helt i november 2001. Återuppbyggnaden blev till ett kulturprojekt. Vår guide Agne Niklasson kommer att berätta om den gamla kyrkan, återuppbyggnaden och om det fortsatta arbetet. Vi avnjuter också vår medhavda matsäck här. Innan vi vänder hemåt beskådar vi den nyanlagda laxtrappan i Gullspång och resterna efter Amneborgen i Gullspångsälvens utlopp.

Lördag 1 oktober Kl 11.00 Gamla råda kyrkplats. Avfärd kl. 10.00 Bregårdsskolans parkeringsplats vid E18 och kl. 10.15 Jannelundstorget Degerfors. Samåkningsavgift 110 kr resp. 90 kr. För information och anmälan kontakta Elisabeth Holmberg via sms/tel. 070-353 05 32, senast 28 september. Medlem 40 kr, icke medlem 60 kr.

• 20 Okt

Okt

Karlskoga framtidsstaden

Den osäkra omvärden kommer att gynna försvarsindustrin som finns i Karlskoga. Den redan positiva befolkningsutvecklingen kommer att få en skjuts, och framgång föder framgång. Hur kommer detta att påverka Karlskoga och oss invånare? Ronnie Erhard, ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, kommer att ge oss nuläget, planer och visioner. Vi avslutar med en frågestund.

Torsdag 20 oktober kl. 18.00 Karlskoga bibliotek. För information och anmälan kontakta Ingvar Eriksson via sms/tel. 070-378 70 95, senast 18 oktober. Avgift: medlemmar 40 kr, icke medlemmar 60 kr.

• 09 Nov

Karlskoga Cirkusstaden

Hästrondellen vid Nickkällan och hästgraven invid Skogskyrkogården i Karlskoga minner oss om en svunnen cirkusepok. Nu får vi tillfälle att höra hela historien om Baptista Schreiber, hennes brokiga liv och hennes betydelse för Karlskoga under 30-, 40- och 50-talet. Hon var en konstryttarinna och cirkusdirektör, och en av de största cirkusprofilerna Sverige har haft. Vi har lockat hit Sibyl Elving, brorsdotter till Babtista som har en djup kunskapsgruva att gräva ur, och Evelyn Scala Schreiber, journalist och författare som bland annat kommer att ge ut en bok om Babtista.

Onsdag 9 november kl. 18.00 Karlskoga bibliotek. För information och anmälan kontakta Ingvar Eriksson via sms/tel. 070-378 70 95, senast 7 november. Medlem 60 kr, icke medlem 80 kr.

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 03 Dec

Julmarknad i Nora

Vi har en blandad dag framför oss. Vi startar med en gemensam förmiddagsfika i församlingshemmet. Var och en betalar själv. Ett besök i de många julmarknadsstånden/affärerna står sedan på schemat. Lunchen har vi gjort till ett individuellt val. Det finns Julbord på stadshotellet, Bryggerikrogen, ett antal billigare restauranger och flera julmarknads stånd med förtäring att välja mellan. Klockan 14:00 ges en konsert i kyrkan, och vi hoppas kunna få en guidad tur i deras vackra kyrka efter konserten.

Lördag 3 december. Avfärd, samåkning: Jannelundstorget Degerfors kl. 09:00, Bredgårdskolans parkering vid E18 Karlskoga kl. 09:15. För mer information och anmälan kontakta Ingvar, tel. 070 378 70 95, senast 1 december. Ingen avgift. Samåkningsavgift: 100 respektive 80 kr.

• 19 Jan

Invasiva växter