5 Brattforshedens Krigsflygfält

placeholder for local activities whithout image.

STF Karlskoga-Degerfors

13 Apr

Inte medlem
Lördag 13 april. Kl 10.00. Avfärd samåkning: Jannelundstorget i Degerfors, Kl. 08.45 och Bregårdsskolans parkering vid E18 i Karlskoga och kl. 09.00 Anmälan senast 9 april till Ingvar Eriksson via sms/tel. 070-378 70 95 Medlem 150 kr, icke medlem 170 kr. Samåkningsavgift 150 kr.
Brattforsheden är en ny bekantskap för oss. Här har vi också vårt närmaste STF vandrarhem. Det finns flera vandringsleder och även ett krigsflygfält. När vi gick igenom vandringsalternativen, fann vi dem både långa och lite svåra, så vi har koncentrerat oss på krigsflygfältet. Vi har lyckats få Jan-Erik Clerkestam som vår guide. Jan-Erik är eldsjälen som har lyckats bevara flygfältet, och han kan allt om det. Vi startar med en VR film ”Spaningsflyg i fält”, där vi får uppleva lite om tiden då flygfältet var aktivt och även flyga med i ett bombplan av typ B 17. Efter en liten runda kring byggnaderna med guide, väntar fika i restaurangen. Vi får sedan möjlighet att göra en längre vandring runt flygfältet, längd 7,4 km eller 4 km. Vandringen går genom fält och skogspartier och är lätt, det finns inga uppförsbackar på och runt en flygplats. I priset ingår Film, Guidning och Fika,
  • Samling: Samåkning , 09:00
  • Plats: Brattforsheden
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ingvar Eriksson 070-3787095

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 06 Mar

3 Bofors och Alfred Nobel Cecilia Beckman berättar

I september 2021 berättade Cecilia Beckman om de inledande studierna hon gjort om Bofors av den korta, men viktiga, period som Nobel kom in som ägare av Bofors (1894-1896) innan hans död. Hon fortsatte att forska och resultatet blev en doktorsavhandling som lades fram och godkändes hösten 2023. Cecilia kommer nu att berätta om resultatet av sin forskning.

Onsdag 6 mars. Karlskoga Bibliotek, Hörsalen kl 18.00 Kontaktperson: Ingvar Eriksson sms/tel 070-378 70 95, Anmälan senast 4 mars till Ingvar Eriksson via sms/tel. 070-378 70 95. Medlem 60 kr, icke medlem 80 kr.

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 23 Mar

4 Bofors gamla skjutfält vid tuggen

Bofors luftvärnsförening har rustat upp och förvaltar Tuggenområdet med all dess industrihistoria. Bofors skjutbana var i bruk under åren 1886-1915 och ägdes av Alfred Nobel 1894-1896. Bofors körbana användes för test av kanoner 1922-1970. Under både första och andra världskriget fanns där flisanläggningar för att förse Bofors och Björkborn med bränsle. Idrottshistoria finns också i området att ta del av. Vi träffas vid ”ladan”, Bofors provstation från 1940 för luftkärl till torpeder, avfart skyltad från Norrleden ”Alfred Nobels skjutbana”. Medlemmar från Bofors Luftvärnsförening kommer att genomföra guidning och ordna fika. Vi går även en slinga i området från ”ladan” längs Björkbornskanalen ”smalkanalen och bredkanalen” och passerar den gamla småbåtshamnen och bäverns ”flistugg” tillbaka till skjutbaneområdet.

Lördag 23 mars. Bofors gamla skjutfält vid tuggen kl. 14.00 Anmälan senast 20 mars till Ingvar Eriksson via sms/tel. 070-378 70 95. Frivillig avgift till Bofors Luftvärnsförening.

Medlem: Pris ej bestämt

• 13 Apr

5 Brattforshedens Krigsflygfält

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 170 kr

• 27 Apr

6 Garphyttans nationalpark

Garphyttans nationalpark är vår äldsta och minsta nationalpark. Mest känd är de gamla odlingsytorna med stora mängder blommor, tibast är först på våren följd av blåsippor, vitsippor och gullvivor till full blomning vid midsommar. Det finns fyra slingor att välja på, från snäll ängsstig till en vildare bergsstig. Vi väljer torpstigen 2,4 km med möjlighet att dricka ur torpets gamla kallkälla. Innan hemfärden hinner vi ta en medhavd fika vid något av de många rastborden

Lördag 27 april. Avfärd samåkning: Jannelundstorget i Degerfors, Kl. 10.00 och Bregårdsskolans parkering vid E18 i Karlskoga och kl. 10.15 Anmälan senast 9 april till Anders Jonsson via sms/tel. 070-653 42 23 Medlem 20 kr, icke medlem 40 kr. Samåkningsavgift 50 kr,

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 25 Maj

2024

7 Biologiska mångfaldens dag, med en grön promenad till Fjärils- och Humleträdgården

Vi samlas vid parkeringsplatsen vid Rävåsskolan. Vi ska sedan vandra den Gröna promenaden ner till Fjärils& Humleträdgården på Sågholmen. Den Gröna promenaden är 2,4 km lång och går genom naturreservatet Rävåskullen. Representant från Karlskoga naturskyddsförening kommer att gå med och hjälpa oss se den biologiska mångfalden. Vi kommer att också bl.a. passera förbi skogskyrkogården med sina jätte tallar, hästgraven där Baptista Schreibers häst Menelik vilar, prästgården där Selma Lagerlöf tidvis bodde och Nobelparken, som är en del av Björkborns herrgårdspark. Vi följer sedan Timsälven till Sågholmen. Här ligger Fjärils& Humleträdgården. Efter mer information om den biologiska mångfalden intar vi vårt medhavda fika. Från Sågholmen går en ny mycket vacker gång och cykelbro över älven till Björkborns Herrgård. De som kom med bil, får sedan välja promenadväg tillbaka till Rävåsskolan. Detta är ett samarrangemang med Karlskoga naturskyddsförening

Lördag 25 maj. Rävåsskolan i Karlskoga. kl 10:00 Anmälan senast 22 maj till Ingvar Eriksson via sms/tel. 070-378 70 95 Medlem 20 kr, icke medlem 40 kr.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 08 Jun

8 Älvhyttan

Vi åker till Älvhyttan, halvvägs till Nora. Vår guide, Karin Bäck, kommer att visa oss de tre naturreservaten Älvhytteängarna en gammal slåtteräng med blommor, Venakärret där det finns orkidéer och slutligen Näsmarkerna där vi kan möta en och annan ko. Vi fortsätter till en hyttruin från 1300 talet. Det är lättgångna stigar och förhoppningsvis får vi se många blommor i full blom. Vi har med oss eget fika, som vi intar på lämplig plats. Karin är också biodlare, och vi får möjlighet att köpa nyslungad honung.

Lördag 8 juni. Avfärd samåkning: Jannelundstorget i Degerfors, Kl. 09.00 och Bregårdsskolans parkering vid E18 i Karlskoga och kl. 09.15 Anmälan senast 5 juni till Elisabeth Holmberg via sms/tel. 070-353 05 32 Medlem 60 kr, icke medlem 80 kr. Samåkningsavgift 50 kr.

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 15 Jun

9 Bussresa till Linköping

I vårt tema Östergötland styr vi i år kosan mot Linköping. Vårt första stopp blir Kornettgården, mellan Borensberg och Linköping. Vi fikar och besöker nostalgi muséets 750 m2 med bruksföremål från 1800- och 1900talet. Vi fortsätter till Linköping och besöker Gamla Linköping, med sina historiska kvarter. Vi får en guidad tur och äter sedan lunch på Wärdshuset. Efter lunch blir det lite tid för shopping. Färden går sedan vidare till flygvapenmuseet vid Malmslätt lite utanför Linköping, där en guide visar oss runt bland ca 50 flygplan. Dessutom har de specialutställningar med anknytning till flygets historia. Vi avslutar besöket med en fika i museets Café, innan hemresan tar vid. I resans pris ingår buss, inträde och fika i Kornettgården, guidning och lunch i Gamla Linköping och inträde, guide och fika i Flygvapenmuseet.

Lördag 15 juni. Avfärd: Karlskoga busstation 08.00, Degerfors Medborgarplatsen 08.15 Medlem 1000 kr, icke medlem 1100 kr Deltagarantal min 40 max 50 st. Anmälan senast 31 maj till Thomas Claesson via sms/tel. 072-533 28 16

Medlem: 1000 kr

Icke-medlem: 1100 kr