4 Blomstervandring vid Karlsdals kapell

placeholder for local activities whithout image.

STF Karlskoga-Degerfors

26 Sep

Inte medlem
Torsdag 26 september. Karlsdals kapell. Avresa samåkning från Degerfors Jannelundstorget kl. 16.45, och från Karlskoga Bregårdsskolans parkering vid E18 kl. 17.00. Anmälan senast 20 september till Barbro Nordin via sms/tel. 070-629 19 39. Medlem 20 kr, icke medlem 40 kr. Samåkningsavgift 50 kr.
Vi avslutar vår serie blomstervandringar på kyrkogårdar genom ett besök på kyrkogården vid Karlsdals kapell, vårt kanske minst kända kyrkogåd i vårt område. Under vår kunnige guide Dan Collins ledning får vi uppleva den fina kyrkogården och höra dess historia. Vandringen tar ca 1 timma.
  • Senaste datum för anmälan: 20/09
  • Samling: Dfs Kga , 16:45
  • Plats: Karlsdal
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Barbro Nordin

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 17 Aug

Aug

1 Höstupptakt vid Knutsbols Hembygdsgård

Denna höst har vi valt att ha vårt höstuppaktsmöte vid Knutsbol. Vi träffas på hembygdsföreningens fina gård. Vi hoppas på tur med vädret, så vi kan sitta ute. Vi kommer att informera om höstens program och svara på frågor och ge ytterligare information. Vi avslutar med att bjuda på kaffe, bulle och liten kaka.

Söndag 18 Augusti kl. 15.00, Knutsbols hembygdsgård. För information kontakta Thomas Claesson via sms/tel. 072-533 28 16. Ingen anmälan ingen avgift.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 31 Aug

Aug

2 Herr Arnes penningar, Västanå teater

Förra året fick vi inte ihop tillräckligt antal deltagare för att kunna åka buss. I år samarbetar vi med SPF och delar på en buss. Årets föreställning Herr Arnes penningar skrev Selma Lagerlöf år 1904. Handlingen utspelar sig i slutet av 1500 talet och föreställningen är en virvlande upplevelse i ständig rörelse. På sedvanligt västanåmanér får vi uppleva skådespeleri, musik, dans, rörelse med fantasieggande uttryck i dekor, kostym och masker. I pausen äter vi en god middag med smörbakad gårdskycklingfile med sommargrönsaker, färskpotatis med gräslök och brynt smör eller ett veganskt alternativ med sotad rotselleri med bakat lantägg och sommargrönsaker, färskpotatis med gräslök och brynt smör

Lördag 31 augusti Kl. 16:00. Västanå teater utanför Sunne. Avresa med buss 13:15 Medborgarplatsen Degerfors, kl 13:30, busstationen Karlskoga. Åter ca 21:00. För information och anmälan kontakta Ingvar Eriksson via sms/tel. 070-378 70 95 senast 22 juli. Medlem 1100 kr, Icke medlem 1100 kr. I priset ingår bussresa, biljett till Västanå Teater och middag i pausen.

Medlem: 1100 kr

Icke-medlem: 1100 kr

• 14 Sep

Rönningshyttan i sensommartid

Vi firar vandringens dag med ett besök vid Rönnhingshyttan, som betyder mycket för vår förening. Där har vi STF hörnan, STF slingan och Engströms kolbotten. Vi vandrar slingan på 1,8 km längs den brusande Holmsjöbäcken. Efteråt avnjuter vi vår medtagna fika. Vägbeskrivning: Från Karlskoga ca 5 km på Kosia, sväng vänster mot Ölsdalen 4, därefter skyltat. Från Degerfors över Råbäck-Krontorp, därefter skyltning

Lördag 14 September kl. 15.00, Rönningshyttan vid sjön Ölen. För information kontakta Ingvar Eriksson via sms/tel. 070-378 70 95 Ingen anmälan, avgift medlem 20 kr, icke medlem 40 kr..

Medlem: 20 kr

• 26 Sep

4 Blomstervandring vid Karlsdals kapell

Icke-medlem: 50 kr

• 05 Okt

Okt

5 Vandring på Lidetorpsmon

Lidetorpsmon ligger ca 1 mil söder om Degerfors, och är en bred och långsträckt barrskogsklädd höjd som är en del av Lokaåsen. Uppe på höjden finns en stor dödisgrop, Djupa hålet, som är den största icke vattenfyllda dödisgropen i Sverige. Vi har en fin vandring på de vackra och gåvänliga stigarna, vi avnjuter vår medhavda fika på rastplatsen vid gropen. För den som vill vandra lite extra finns möjlighet att gå ner i gropen, som är 46 meter djup. Vi ledsagas av vår kunnige guide Åke Jansson, det han inte kan om våra lokala naturskyddsområden, är inte värt att veta

Lördag 5 oktober. Lidetorpsmon. Avresa samåkning från Karlskoga Bregårdsskolans parkering kl 09.00, och från Degerfors Jannelundstorget kl. 09.15,. Anmälan senast 1 oktober till Ingvar Eriksson via sms/tel. 070-378 70 95. Medlem 20 kr, icke medlem 40 kr. Samåkningsavgift 50 kr.

Medlem: 20 kr

• 13 Okt

Okt

6 Tipspromenad vid Degernäs

Av tradition är vi medarrangör till Degerfors korpens tipspromenad vid Degernäs camping. I år är den lite senarelagd. Vi vandrar ca 4 km efter Möckelns uddar och tar en sväng upp längs golfbanan, alltmedan vi väljer alternativ till de kluriga frågorna. Efter målgång bjuds vi på kaffe med tilltugg.

Söndag 13 oktober kl 9-11 Degernäs Camping. För information, kontakta Ingvar Eriksson via sms/tel. 070-378 70 95. Ingen anmälan. Avgift medlem 40 kr, icke medlem 40 kr.

• 07 Nov

7 Vandring i Himalaya

Vår vandringsled Storstenshöjden har långa uppförsbackar och i Tiveden finn några svåra leder, men detta är, för att citera Hasse Alfredson bara en spik i foten, jämfört med det vi kommer att få höra. Anders Brus, från Kristinehamn har nämligen klättrat i Himalayas massiv. Vi kommer att få höra om strapatser och fina stunder i en mycket främmande natur. Vi är nog många som undrar hur klättring går till på de höjder som här finns

Torsdag 7 november kl. 18.00. Karlskoga bibliotek. För information och anmälan kontakta Ingvar Eriksson via sms/tel. 070-378 70 95, senast 1 november. Medlem 60 kr, icke medlemmar 80 kr.

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 20 Nov

8 Lokalhistoria från vår omnejd

Morgan Deiles far startade en korvkiosk i Örebro 1960 och 2000 sålde Morgan sin kära kiosk. Den var då världsberömd i stora delar av av mellansverige, och Morgan hade fått sitt smeknamn Korvmojje. Tyvärr brann kiosken ner i april 2024, och Morgan kom i rampljuset. Vi fick då reda på att Morgan var full av historier, skrönor och livserfarenheter, med tyngdpunkten i 1960 talet. Morgan har fått fria händer att framföra sina erfarenheter och vi blir nog många som kommer att känna igen sig.

Onsdag 20 november kl. 18.00. Karlskoga bibliotek. För information och anmälan kontakta Ingvar Eriksson via sms/tel. 070-378 70 95, senast 12 november. Medlem 40 kr, icke medlemmar 60 kr.

Icke-medlem: 60 kr

• 30 Nov

9 Grötfrukost

Som avslutning på året har vi försökt både kyrkobesök och julmarknader, men för att använda buss krävs många deltagare för att det ska bli ekonomiskt och det har vi svårt att få ihop.. Vi försöker nu lansera en grötfrukost på lördagsmorgonen före första söndagen i advent, och hoppas att det ska bli en tradition. Vi startar detta år med att inta risgrynsgröt, glögg, kaffe och pepparkaka i Lunnedet förhoppningsvis i vinterskrud. Vi hoppas på en gemytlig tillställning i glada vänners lag.

Lördag 30 november kl. 09.00. Lunnedet. Avresa samåkning från Degerfors Jannelundstorget kl. 08.15, och från Karlskoga Bregårdsskolans parkering vid E18 kl. 08.30. För information och anmälan kontakta Christina Lernman via sms/tel. 070-541 21 35, senast 22 november. Medlem 100 kr, icke medlemmar 110 kr.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 110 kr