Besök på Frösöhandtryck

12 Okt

Okt

Inte medlem
Vi gör ett besök på Frösöhandtryck och får se tillverkningen av deras alster.
  • Senaste datum för anmälan: 08/10
  • Samling: vid fabriken i Nälden , 10:00
  • Plats: Frösöhandtryck Nälden Gamla ullspinneriet
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Leif Engkvist 070-6478054

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 05 Jul - 07 Jul 2022

Vandring i Rogens naturreservat

Rogens naturreservat visar upp ett mycket fascinerande landskap med mycket sten och många små sjöar. Har man tur kan man få se den starkt lysande gröna varglaven, som växer på gamla stubbar och torrakor. Dag 1. Avfärd från Östersund ca kl. 8. Samling kl. 12 i Kärringsjön där vår vandring på 5 km startar. Vi går efter en ganska stenig stig till Rogenstugan, som ligger på en udde i sjön Rogen. Vi övernattar i Rogenstugan två nätter. Dag 2. Tänker vi oss att man badar, paddlar eller vandrar. Dag 3. Vandring tillbaka till bilarna 5 km. Vi kör sedan till Tännäs och går på myskoxsafari med guide. Vill vi så kanske vi kan äta middag tillsammans innan vi lämnar Tännäs. Medtag: Lakan, handduk, mat för tre dagar. Proviantförsäljning finns i stugan. Stugan tar kontant betalning.

OBS! Inställt pga för få anmälda. Aktivitetsavgift till STF 100kr (ej medlem 200 kr) som ej återbetalas vid avbokning. Stughyra 2 nätter med bastu 900 kr för medlemmar. Myskoxsafari 175 kr. (Alla priser är från 2021) Kostnad för bilresa (ca 45 mil t.o.r), parkeringsavgift och vägavgift tillkommer.

Icke-medlem: 200 kr

• 07 Jul - 09 Jul 2022

En del av Höga Kusten

Dag:1 Besök i Herrgårdsparken med guide. Dag:2 Vandring utefter kusten på ”Höga kusten leden” från Norra porten till Näske fäbodar Dag:3 Båttur till Ulvön därefter hemfärd. Två övernattningar på Vandrarhem

Pris för boendet 700 kr för 2 nätter. Frukost och sänglinne ingår. Ta med handduk. Båtresan till Ulvön ca pris 180-200 kr. Samåkning rekommenderas Anmälan senast den 23 juni.

Icke-medlem: 150 kr

• 12 Jul

Gärde Hällristningar och Cafè Své Offerdal

Vi träffas vid Tångeråsens Bygdegård och åker gemensamt ner till Gärdesån. En kort promenad ner till forsen, där Anne-Marie Eriksson tar emot oss och berättar om hällristningarna. Därefter åker vi upp till Café Své och fikar

Medlem: 75 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 13 Jul

Blomstervandring Getryggen

Vi träffas utanför fjällstationen och vandrar i lugnt tempo uppför det ganska branta fjället (600 meters stigning på 3000 meter fågelväg). Troligen kommer vi att få se väldigt många lappspiror, gullspiror och (gula!) fjällvioler. Samt andra typiska fjällväxter såsom svarthö, fjällveronika, rosenrot, fjäll- och dvärgdunört, fjällarv, fjällsippa, mossviol, lapp- och mossljung och fjälltrav. Förhoppningsvis får vi också se isranunkel på ca 1381 m ö h., dvs ca en meter under toppen! Vi tar fikapauser på lämpliga ställen på upp-och nervägen.

OBS! Nytt datum, 13/7

• 20 Aug 2022

Vandring Sunne kyrka, Pärlstigen samt Sunne kyrkoruin

Pärlstigen är en natur-och meditationsstig på ca 1,5 km lång. Till stor del framkomlig för rörelsehindrade.

• 20 Aug - 21 Aug 2022

Vandring till Helags Fjällstation

STF Helags Fjällstation - STFs yngsta station som ligger med utsikt upp mot Helagstoppen (1797 meter över havet) och mot Sveriges sydligaste glaciär. Hit kommer vi för att njuta av fjällstationens miljö och utsikt, utbud av serverad mat, butik och en avkopplande bastu efter turen om så önskas. Dag 1 Bilresa Östersund-Ljungdalen. Vandring 12 km till Helags fjällstugor Dag 2 . Vandring 12 km Helags fjällstugor åter till Kläppen Ljungdalen för hemresa Egen bil eller samåkning. Boende en natt STF Helags Pris för boende en natt inkl middag och frukost tillkommer och bekostas av enskilda deltagare.

Inställd aktivitet

Icke-medlem: 200 kr

• 26 Aug

Topptur

Följ med på en topptur, mer information kommer om vilken topp vi väljer att gå upp på. Vi går i lugn takt, och tar många små micro-pauser och någon längre fikapaus. Det krävs att du orkar gå uppför i flera timmar och i bitvis stenig terräng. Ta med fika och energi att fylla på med efter vägen. Ta med kläder för alla väder.

Vi kan tyvärr inte styra över vädret, vid väder som dimma eller blåst eller om det är för regnigt/blött så stället vi in. Detta då vi inte vill riskera att någon halkar på blöta stenar eller att någon annan olycka inträffar.

• 10 Sep

Vandringensdag i samarbete med St. Olavsleden och STF

Vi åker i egen buss upp till Skalstugan. Där vandrar vi genom vacker terräng fram till norska gränsen och vidare till Ådalsvollen. Medtag egen lunch och kläder efter väder. Cirka 15 km relativt lätt vandring. Vår guide för dagen är Putte Eby, välkänd historieberättare och ledutvecklare. Buss tillbaka till Östersund. Åter cirka kl 18.00

Icke-medlem: 125 kr

• 10 Sep

Vandringensdag Forsaleden

Vi träffas vid parkeringen vid forsaån och vandrar i lugnt tempo längs leden mot Härravaden i någon kilometer. Vi tittar på hällsristningar längs vägen och njuter av den vackra miljön. Om vädret är med oss fikar vi på en lämplig klippa, annars stannar vi till i ett vindskydd. Vi anpassar dagen lite efter väder och hur halt och blött det blir och ser till att må så gott som möjligt.

• 12 Okt

Okt

Besök på Frösöhandtryck

Vi gör ett besök på Frösöhandtryck och får se tillverkningen av deras alster.

• 10 Nov

studiebesök på Woolpower

Rundvandring och besök i Woolpowers nya fabrik i Torvalla, information om process och framtidsutsikter. Woolpower har sedan 1969 lokalt tillverkat hållbara kläder med hög miljömedvetenhet, kvalité och goda arbetsförhållanden i Östersund. Möjlighet till rabatterade inköp under kvällen

• 16 Nov

Vad händer i Östersund?

Information och diskussion kring Östersunds tillväxt och utbyggnad. Stadsarkitekt Maria Boberg ger en bred information om nya bostadsområden, företagsetableringar och övrigt som händer i Östersund på planeringsfronten.