Tre genuina hantverkare i Linderås och Lommaryd

placeholder for local activities whithout image.

STF Höglandet

10 Sep

Inte medlem
Tisdag 10 september kl. 10.00 Anmälan: Maj-Britt Maderud 0140-31 11 65; 070-829 18 97; e-mail: maderud01@gmail.com senast måndag 2 september. Samling hos Wagnström Keramik på gården Förberga. Vägbeskrivning lämnas vid anmälan. Medtag fm-kaffe!
Wagnström Keramik är en charmig butik och verkstad på Småländska Höglandet, vackert belägen på gården Förberga mitt emellan Tranås och Gränna. Från och med år 2000 driver Anneli Wagnström på heltid sin keramikverkstad. Här flödar kreativiteten och idéerna. Hon berättar och visar oss sin tillverkning från lerpaket till färdig produkt. Därefter förflyttar vi oss till Sjöarps Rökeri som idag drivs av Martin och Ulrika Jansson. Ett litet gårdsbaserat rökeri med snart 45-årig historia. Det startades av Martins far som ett komplement till gården och fiskodlingen. Här röks framförallt svensk regnbåge från den egna odlingen men även lax, sik och vilt kött. Rökningen som används är en gammal metod över öppen eld. Vi får se fiskodlingen och rökningsprocessen. Vi avnjuter vår lunch med nyrökt fisk här. Sjöarps Rökeris affärsidé är: Råvaror av hög kvalitet, professionell hantering och personlig service. Vi förflyttar oss till Prästgårdens mejeri i Lommaryd på eftermiddagen. Anja Dalhög och Klas Johansson (den sjungande bonden) driver gården. Där förädlas gårdens mjölk till fil, yoghurt, ost, glass, ostkaka m.m. Vi får höra Anja berätta om tillverkningen. Dagen avslutas med kaffe och ostkaka. Kostnad: 300 kr, icke STF-medlem 330 kr
  • Senaste datum för anmälan: 02/09
  • Samling: Wagnström Keramik på gården Förberga , 10:00
  • Plats: Linderås och Lommaryd
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Maj-Britt Maderud 0140-31 11 65; 070-829 18 97; e-mail: maderud01@gmail.com

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 24 Aug 2024

Aug

En sensommardag på Visingsö med historia och konst

Vi åker med färjan kl. 09.30 till Visingsö, där vi går ombord på Visingsö-tåget, som tar oss ned till Näs borg på södra spetsen av ön. Vi gör ett uppehåll för fm-fika vid Persgården, och efter ett stopp vid Näs fortsätter vi resan på öns västra sida. Vi besöker sedan Visingsborgs slottsruin och Brahekyrkan och får en historisk guidning. Därefter serveras lunch på restaurang Solbacken. Efter lunchen gör vi en färd med remmalag norrut på ön till Tempelgården, där vi dricker eftermiddagskaffe och får en guidning i konsthallen och trädgården. Tempelgården är en konstnärsgård med skulpturer och konst av Visingsökonstnären Olle Krantz. På vägen till Tempelgården gör vi ett stopp vid Kumlaby kyrka. Vi avslutar dagen med att vandra runt i hamnområdet och ev. göra ett besök i Wisingsborgs Trädgård, innan vi tar färjan tillbaka till Gränna. Kostnad: 900 kr, icke STF-medlem 1000 kr Avgiften betalas direkt efter anmälan till plusgiro 960895-1 eller Swish 0705701303.

Lördag 24 augusti kl. 09.00 Anmälan: Annrika Carlsson 0140-172 43¸ 070-570 13 03 ; e-mail: annrika.carlsson@gmail.com eller Maj-Britt Maderud 0140-31 11 65; 070-829 18 97; e-mail: maderud01@gmail.com senast tisdag 13 augusti. Max 20 deltagare. Medtag kläder efter väderlek! Samling vid färjeläget, Gränna hamn.

Medlem: 900 kr

Icke-medlem: 1000 kr

• 10 Sep

Tre genuina hantverkare i Linderås och Lommaryd

Medlem: 300 kr

Icke-medlem: 330 kr

• 14 Sep 2024

Vandringens dag i Vetlanda

Vi gör en vandring på ca 6 km och avslutar med grillning vid Byalokalen i Flugeby. Tag med själv vad du vill grilla och ev. dryck. Vi går en tipsrunda medan elden blir varm. Kostnad: Gratis

Lördag 14 september kl. 10.00 Info och anmälan: Kjell Rosgren 070-318 67 06; e-mail: kjell@rosgren.com senast tisdag 10 september. Samling vid parkeringen, Flugeby Byalokal. Medtag eget förstärkt förmiddagsfika, egen sittpall/sittunderlag och gärna vandringsstavar och kikare!

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 14 Sep 2024

Vandringens dag i Tranås

Vi gör en vandring genom ett vackert öppet landskap ner mot sjön Sommens vatten till Romanäs udde där vi fikar. Vi fortsätter sedan och går en runda vid Romanäs sanatorium. Totalt 3-4 km Kostnad: Gratis

Lördag 14 september kl. 10.00 Info och anmälan: Vincent Bågefalk 073-800 16 50; e-mail: vincent.bagefalk@hotmail.com senast torsdag 12 september. Samling vid Romanäs gård. Medtag eget fika!

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis