Höstfinal på Hotel Ullinge

placeholder for local activities whithout image.

STF Höglandet

17 Nov 2019

Inte medlem
Söndag 17/11 kl. 13.00 Anmälan: Kjell Rosgren 0383-131 84; 070-318 67 06; e-mail: kjell@rosgren.com eller Maj-Britt Maderud 0140-31 11 65; 070-829 18 97; e-mail: maderud01@gmail.com senast torsdag 7 november.
Vi samlas på Hotel Ullinge och njuter av deras välsmakande buffé. Därefter fortsätter eftermiddagen med trevlig samvaro och fin underhållning. Kostnad: 240 kr, icke STF-medlem 300 kr
  • Senaste datum för anmälan: 07/11
  • Samling: Hotel Ullinge , 13:00
  • Plats: Hotel Ullinge
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Maj-Britt Maderud 0140-31 11 65; 070-829 18 97; e-mail: maderud01@gmail.com

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 15 Okt 2019

Okt

Sherwin-Williams i Bellö och Filmbyn i Mariannelund

Vi börjar studiebesöket på Sherwin-Williams med förmiddagskaffe. Företaget startade 1968 i Bellö som Acroma Lack. Det blev så småningom del av Beckers-familjen och 2010 blev de uppköpta av Sherwin-Williams, en gigantisk amerikansk koncern. På anläggningen i Bellö tillverkas färgprodukter för industriell användning. Vi äter lunch i personalmatsalen, och därefter beger vi oss mot Mariannelund och ett besök på Filmbyn, där vi blir guidade genom inspelningsmiljöer från klassiska barnfilmer som Emil i Lönneberga, Saltkråkan och Pippi Långstrump. Efter att ha fått se tidsenliga studiobyggen och originalkostymer från filmerna, får vi titta runt på egen hand innan vi dricker eftermiddagskaffe. Kostnad: 300 kr, icke STF-medlem 330 kr

Tisdag 15 oktober kl. 09.00 Anmälan: Gunilla Fransson 070-569 10 76; g.fransson55@gmail.com senast tisdag 8 oktober. Max antal deltagare 25 st. Samling på Sherwin-Williams i Bellö. Åk riksväg 40 från Eksjö mot Västervik. I Hjältevad tag av till höger mot Bellö. I Bellö sväng vänster in på Timmervägen.

Medlem: 300 kr

Icke-medlem: 330 kr

• 26 Okt 2019

Okt

Min vän fjällräven

Naturfilmaren Ingemar Lind kommer återigen på besök i Eksjö och presenterar sin film med följande ord: ”Årets film är en hyllning till tundrans schakal som fjällräven ibland kallas. Ner till minus 80 grader lär fjällräven tåla och han kan vara utan mat i upp till fem veckor. Pälsklädda tassar även undertill om vintern och en mycket varm päls gör honom till den verklige överlevaren. Filmen med fjällräven i centrum innehåller även möten med många andra av fjällets innevånare i den kanske vackraste men även kärvaste av miljöer.” Samarrangemang med Eksjö SNF och Studiefrämjandet. Kostnad inkl. fika: 100 kr

Lördag 26/10 kl. 14.00 Plats: Eksalen, Juventum, Itolv-området, Eksjö

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 05 Nov 2019

Aneby igår och idag

Vi inleder vår dag på Attends med fm-kaffe och presentation av företaget, som startade 1946 under namnet LIC (Landstingens Inköpscentral) med profilen absorberande hygienprodukter. Under åren har företaget haft olika ägare och firmanamn. År 2012 blev Attends en del av amerikanska Domtar Personal Care, och sedan dess har verksamheten expanderat. Attends i Aneby har 340 medarbetare och Domtar totalt 10 000 anställda. Vi avslutar besöket med en guidad rundvandring i produktionslokalerna. Efter lunch på J3 Köket får vi information om dagens näringsliv i Aneby och hur man har agerat vid nedläggningar eller flyttningar av företag genom åren. Vi gör också en rundvandring på tidigare Anebyhus-området, där nu ett 10-tal företag etablerat sig. Vi avslutar med em-kaffe. Kostnad: 200 kr, icke STF-medlem 230 kr

Tisdag 5/11 kl. 10.00 Anmälan: Maj-Britt och Sören Maderud 0140-31 11 65; 070-829 18 97; e-mail: maderud01@gmail.com senast söndag 27 oktober. Samling vid Attends (utmed väg 132).

Medlem: 200 kr

Icke-medlem: 230 kr