Besök österut i Eksjö kommun

placeholder for local activities whithout image.

STF Höglandet

08 Okt 2020

Inte medlem
Torsdag 8 oktober kl. 09.30 Anmälan: Gunilla Fransson 070-569 10 76; e-mail: g.fransson55@gmail.com senast onsdag 30 september. Samling: Vid Ljusboden i Hult. Om du kommer från Eksjö, sväng höger från väg 40 strax innan Hult.
Ljusboden är ett familjeföretag med egen design, tillverkning och försäljning av gjutna och handstöpta ljus. Även konsthantverk från olika hantverkare finns i butiken. Vi får information om företaget och dricker fm-kaffe där. Engströmsgården är en hembygdsgård i Hult med gamla byggnader med bl.a. Albert Engströms föräldrahem. Invid kyrkan ligger Albert Engströms omskrivna fattigstuga, som hembygdsföreningen har återställt i autentiskt skick. Vi får en guidning av fattigstugan och hembygdsgården. Vi beger oss därefter österut till Mariannelund och äter lunch på Stjernbergs skafferi. Efter lunch besöker vi ”Julles verkstad”, Mariannelunds Mekaniska Verkstad, som startades 1880 och innehöll gjuteri, mekanisk verkstad samt smedja. Under årens lopp utökades företaget med en gjutgodsavdelning och en snickarlänga. Vi får en guidning i den kulturskyddade verkstaden med både handverktyg och utrustning som innefattar nästan hela 1900- talets verkstadsutveckling. Kostnad: 230 kr, icke STF-medlem 260 kr
  • Senaste datum för anmälan: 30/09
  • Samling: Ljusboden i Hult , 09:30
  • Plats: Hult
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Gunilla Fransson 070-569 10 76; e-mail: g.fransson55@gmail.com

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 24 Sep 2020

Kultur och fritid i Nässjö: INSTÄLLT PÅ GRUND AV CORONAVIRUSET

Vi börjar med en guidad kulturvandring för att se på de senaste årens uppmärksammade väggmålningar. Därefter besöker vi Konsthallen i Pigalle-huset. Efter lunch på Restaurang Akropolis beger vi oss till Friluftsgården Lövhult 5 km öster om Nässjö, där Sveriges sydligaste fullskaliga skidskyttebana ska byggas. Vi avslutar med em-fika på Friluftsgårdens café. Kostnad: 180 kr, icke STF-medlem 210 kr

Torsdag 24 september kl. 09.00 Anmälan: Anna-Karin Wallin 072-540 43 33 eller Michael Wallin 070-914 22 57; e-mail: wallinmichael48@gmail.com senast tisdag 15 september. Samling vid Södra Torget, Nässjö. Parkering på Södra Torget eller på den allmänna delen av parkeringen vid Lidl.

Medlem: 180 kr

Icke-medlem: 210 kr

• 08 Okt 2020

Besök österut i Eksjö kommun

Medlem: 230 kr

Icke-medlem: 260 kr

• 24 Okt 2020

Sångfåglar

Naturfilmaren Ingemar Lind kommer återigen på besök i Eksjö och presenterar sin film med följande ord: ”Under hela mänsklighetens utveckling har vi fått inspiration från naturen, inte minst då vad gäller just fågelsång. Vi börjar i den urbaniserade delen av vår värld där koltrasten, Sveriges nationalfågel, sitter på sin teveantenn och försöker överrösta storstadens buller. Men snart lämnar vi den delen av tillvaron och beger oss ut i naturen, ut till sångfåglarnas värld. Här blandas körsång med skönsjungande solister. Musik som ingen mänsklig kompositör ännu lyckats återge, hur skicklig hon eller han må vara.” Samarrangemang med Eksjö SNF och Studiefrämjandet. Kostnad inkl. fika: 100 kr

Lördag 24/10 kl. 14.00 Plats: Eksalen, Juventum, Itolv-området, Eksjö

Medlem: 100 kr

• 15 Nov 2020

Höstfinal på Hotel Ullinge

Vi samlas på Hotel Ullinge och njuter av deras välsmakande buffé. Därefter fortsätter eftermiddagen med trevlig samvaro och fin underhållning. Kostnad: 240 kr, icke STF-medlem 300 kr

Söndag 15/11 kl. 13.00 Anmälan: Maj-Britt Maderud 0140-31 11 65; 070-829 18 97; e-mail: maderud01@gmail.com senast torsdag 5 november.

Medlem: 240 kr

Icke-medlem: 300 kr