Ateljé Guldtackan och Adelövs Gård

placeholder for local activities whithout image.

STF Höglandet

12 Mar

Inte medlem
Tisdag 12 mars kl. 10.00 Anmälan: Annrika Carlsson 0140-172 43; 070-570 13 03 e-mail: annrika.carlsson@gmail.com senast fredag 1 mars. Samling: Ateljé Guldtackan, Göberga Hult (utanför Tranås). Vägbeskrivning lämnas vid anmälan. Medtag fm-kaffe!
Ateljé Guldtackan med gårdsbutik ligger på gården Göberga Hult i närhet av Gripenberg utanför Tranås. Det är Jenny Andersson som idag driver företaget som startades 1991 av Jennys mor. Jenny har under nästan 30 år dagligen arbetat med lamm och fårskinn. Fåren föds upp på gården och skinnen bereds i Tranås. I ateljén sker tillskärning och sömnad av lammskinnen som blir till västar, mössor, vantar, tofflor, kuddar, dynor m.m. Av lammullen spinns garn som stickas till tröjor, koftor, västar m.m. Vi dricker vårt medhavda fm-kaffe och får information om verksamheten. Det blir även tillfälle att titta på företagets produkter av egen design och ev. göra inköp. Därefter beger vi oss Adelövs Gård belägen strax norr om Adelövs kyrkby. Adelövs Gård är Mikael Wiks föräldragård, som han tog över år 2000 efter sin far och farbror, som drivit den sedan 1955. Sedan Mikael tog över gården har han gått över från mjölkproduktion till köttproduktion och rivit den gamla ladugården och byggt ett modernt kostall med plats för närmare 400 djur. År 2015 startade Mikael ekologisk kycklingproduktion och föder upp 50 000 - 60 000 kycklingar per år. Ett vindkraftverk på gården täcker hela gårdens förbrukning av el, och Mikael driver också ett fjärrvärmeverk med en panna som täcker gårdens behov av värme. Det värmer också upp den närliggande kyrkan med församlingshem och Adelövs friskola. Vi äter lunch och får information om verksamheten på gården. Kostnad: 350 kr, icke STF-medlem 380 kr
  • Senaste datum för anmälan: 01/03
  • Samling: Ateljé Guldtackan, Göberga Hult (utanför Tranås) , 10:00
  • Plats: Tranås
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Annrika Carlsson 0140-172 43; 070-570 13 03

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 12 Mar

Ateljé Guldtackan och Adelövs Gård

Medlem: 350 kr

Icke-medlem: 380 kr

• 09 Apr

Kultur- och lokalhistorisk dag i Eksjö

Vi börjar dagen med fm-kaffe på Krusagården och gör sedan en promenad genom de centrala delarna av Eksjö med en guide från Laurentii Gille, som berättar om Eksjös historia från istid till nutid. Lunch intas i det nyinredda Albert Engström-rummet på Stadshotellet. Efter lunch fortsätter vi den guidade promenaden och går till Eksjö Museum, där vi får tillfälle att se utställningen ”Klara, färdiga gå..!” om Eksjö idrottshistoria, som museet arrangerar i samarbete med Laurentii Gille. Vid besöket på museet kan vi också se den permanenta utställningen om Albert Engström samt Eksjö genom seklerna och den militärhistoriska utställningen samt konstutställningen SVAJS som är ett samarbete mellan konstnärerna Susanna Salifou Nygren och Vanja Gyllensköld. Kostnad: 440 kr, icke STF-medlem 470 kr

Tisdag 9 april kl. 10.00 Anmälan: Maj-Britt Maderud 0140-31 11 65; 070-829 18 97; e-mail: maderud01@gmail.com eller Annrika Carlsson 0140-172 43; 070-570 13 03; e-mail: annrika.carlsson@gmail.com senast måndag 1 april. Samling: Krusagården, Norra Storgatan 29, Eksjö.

Medlem: 440 kr

Icke-medlem: 470 kr

• 24 Apr

MP bolagen och Industrimuseum i Ekenässjön

MP bolagen utvecklar, tillverkar och marknadsför ett brett sortiment av kabelförläggning till elbranschen. Försäljning sker i ett flertal länder där Norden idag är hemmamarknaden. Vi får information om företaget och dess nysatsning på produktionslokaler och nytt kontor. Vi dricker fm-kaffe och går sedan en guidad tur i produktionen. Efter besöket på MP bolagen intar vi en lättare lunch på kafé Andra Bullar. På eftermiddagen besöker vi Ekenässjöns Industri- och Musikmuseum, där vi får en guidad tur med mycket industrinostalgi och spännande historik. Kostnad: 250 kr, icke STF-medlem 280 kr

Onsdag 24 april kl. 09.30 Anmälan: Kjell Rosgren 070-318 67 06; e-mail: kjell@rosgren.com senast söndag 14 april. Max 20 deltagare. Samling: Parkeringen utanför nya kontoret vid MP bolagen, Barkvägen 7, Ekenässjön.

Medlem: 250 kr

Icke-medlem: 280 kr

• 22 Maj

Utflykt till Wettershus Retreatgård

Wettershus är en ekumenisk retreatgård belägen på östra Vätterbranten strax söder om Gränna. Året runt inbjuds till retreater eller bara-vara-dagar. Wettershus invigdes 1966 och drivs av en ekumenisk stiftelse med represen-tanter från de olika kyrkliga traditionerna. Gården var från början konstnären Gunnar Zilos sommarbostad och huvudbyggnaden, där måltiderna intas, har kvar mycket av konstnärsmiljön. Wetterhus tar också, i mån av möjlighet, emot enskilda gäster utanför retreatprogrammet. Ett sätt att komma ifrån vardagens rytm för att i en kravlös och naturskön miljö få tid för sig själv i en stressad tid. Vi får en guidad rundvandring i byggnaderna och trädgården. Måltid med dessert intas under tystnad. Därefter fri tid för t.ex. vandring ner till Vätterstranden. Kostnad: 250 kr, icke STF-medlem 280 kr

Onsdag 22 maj kl. 11.00 Anmälan: Maj-Britt Maderud 0140-31 11 65; 070-829 18 97; e-mail: maderud01@gmail.com senast måndag 6 maj. Vägbeskrivning lämnas vid anmälan.

Medlem: 250 kr

Icke-medlem: 280 kr