Vandringens dag på Gådeåleden

STF Härnösand

14 Sep 2019

Lördag 14 september 13.00. Samling vid infarten av Lövuddsvägen och den nya Strandängsvägen. Lättvandrad led men ej anpassad till barnvagn.
Lördag 14 september manifesterar STF Vandringens dag över hela landet. STF Härnösand guidar till enkel stadsnära vandring längs Gådeåleden för både vana vandrare och nybörjare. Det går att välja olika långa slingor från 2 till 5 km som passerar vackra och historiskt intressanta platser. Du som är van vandrare, ta med en nybörjare och kom med! STF bjuder på något lätt att äta och dricka under turen.
  • Samling: Lövuddsvägen/Strandängsvägen , 13:00
  • Plats: Härnösand
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Göran Abel, goran@abel.nu, 070-593 54 82

Typ av aktivitet: Vandring

• 31 Aug

Aug

Vandring Världsarvsleden i Nordingrå

NYTT! Vi vandrar en delsträcka av världsarvsleden i Nordingrå från Bönhamn till Själand, en vandring på ca 4 timmar, inklusive rast. Vi går på stigar, skogsbilvägar och gamla körvägar. Vandringen är delvis krävande, sista kilometrarna går vi upp från Edsätterfjärden till Själandsklinten, 215 m ö h, och njuter av utsikten, för att sedan vandra nedför berget till byn Själand, där vandringen avslutas. Räkna med att vandringen inklusive resan totalt tar 6-7 timmar (vi behöver ställa en bil i Själand och efter vandringen hämta bilar i Bönhamn).

Lördag 31 augusti. Samling McDonalds P för samåkning. Samåkningsavgift c:a 100 kr. Delvis krävande vandring. Ta med matsäck och sittunderlag. Anmälan senast 28 augusti till Brittis 070-309 61 27, brittis.lindstrom@outlook.com

• 04 Sep

Härbrebacken på Norra Kyrkogatan

Härbret vi besöker har en timmerstock märkt 1738, och är troligen den äldsta byggnad i Härnösand som står kvar på ursprunglig plats, den s.k. Härbrebacken, omnämnd på karta redan 1640. Härbret har använts som förvaringslokal men har de senaste åren stått oanvänd. Johannes Thyr köpte härbret 2017 för att renovera det. Hela byggnaden är nedplockad och är nu på väg att byggas upp igen. Johannes berättar historien om denna intressanta timmerbyggnad.

Onsdag 4 september 18.30. Samling vid korsningen Norra Kyrkogatan/Pumpbacksgatan. Ta gärna med ficklampa! Ansvarig: Annso 073-024 20 51, annso.grahn@gmail.com

• 14 Sep 2019

Vandringens dag på Gådeåleden

• 21 Sep

Utflykt till Hornöberget

Vi gör en höstutflykt till Hornöberget under sakkunnig ledning av lokalhistorikern Lars Högberg. Med utsikt över kust, älv och hav får vi hjälp av Lars att se och tolka kulturhistoriska lämningar och andra sevärdheter. Här finns bl.a. märkliga stenformationer gjorda av tidiga fångstfolk. Från vår egen tid finns militära lämningar i form av luftvärnsbunkrar och bronsåldersrösen ombyggda till värn.

Lördag 21 september. Samling McDonalds P 09.30 för samåkning till Hotell Höga Kusten på Hornöberget. Samåkningsavgift c:a 40 kr. Ta med matsäck och sittunderlag! Möjlighet att avsluta dagen med gemensam middag på hotellets restaurang. Ansvarig: Tomas 070-678 78 63, ct.lundin@gmail.com

• 07 Okt

Måndagsvandring 7 oktober, Häggdånger

Höstens första måndagsvandring går i Häggdånger, från Grötsjön via Storbackberget till Klappnässjön. Vi vandrar c:a 8 km på skogsbilvägar och stigar, och fikar med havsutsikt. Dagens guider är Karin Linnarsson och Sten Forsberg.

Måndag 7 oktober. Samling McDonalds P 09.30 för samåkning. Samåkningsavgift c:a 30 kr. Ansvarig Brittis, 070-309 61 27, brittis.lindstrom@outlook.com

• 08 Okt

Okt

Vad gör egentligen Länsstyrelsen idag?

Länsstyrelsen ansvarar för att beslut från regering och riksdag genomförs i vårt län, samordnar länets statliga verksamhet och är en länk mellan regeringen och länets kommuner. Länsstyrelsen har viktiga uppdrag inom bl.a. naturvård, miljö, friluftsliv och kulturarvsfrågor. Landshövding Berit Högman är kvällens värd och bjuder också på fika!

Tisdag 8 oktober 18.30. OBS! Samling vid entrén till Residenset vid Stora Torget. Anmälan senast 4 oktober till Tomas 070-678 78 63, ct.lundin@gmail.com

• 21 Okt

Måndagsvandring 21 oktober, Oxviken

Höstens andra måndagsvandring går i Tynderö, från Ravansböle via Mällby till Oxviken och Sågsand. Vi vandrar c:a 10 km på bilvägar/skogsbilvägar och stigar i omväxlande natur med bl.a. utsikt över Åvikebukten. Dagens guide är Stefan Olofsson.

Måndag 21 oktober. Samling McDonalds P 09.30 för samåkning. Samåkningsavgift c:a 50 kr. Ta med matsäck och sittunderlag. Ansvarig Olle M, 076-557 95 55, olle.marklund@hotmail.com

• 23 Okt

I verkstaden hos guldsmed Kalling

Guldsmed Kalling är en välkänd butik i Härnösand, men hur många vet hur det ser ut i guldsmedens verkstad? Ett svar är att det är trångt, och därför blir det en dubblerad visning vid två kvällar. Du är välkommen att lära dig lite mer om guldsmedens yrke och hur de fantastiskt fina guldsmyckena kommer till.

Onsdag 23 oktober och torsdag 24 oktober 18.30. Anmälan senast 21 oktober till Anita 070-605 93 99, osterholm.anita@gmail.com. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.

• 24 Okt

I verkstaden hos guldsmed Kalling

• 07 Nov

Folkhögskolan med musiklinjen Kapellsberg

Härnösands folkhögskola är ett viktigt bildnings- och kulturcentrum i staden. Mest känd är nog operalinjen, en plantskola för nästa generations operastjärnor, men här finns även kurser för folkmusiker och blivande tonsättare. Aktuellt just nu är planer på att bygga ett nytt scenhus i direkt anslutning till skolan. Men folkhögskolan är så mycket mer än musik. Här finns också allmän linje och andra spännande utbildningar. Vi får information av skolans rektor Ola Bojestig, och ett smakprov på den musik som repeteras för tillfället. Kvällen avslutas med fika.

Torsdag 7 november 18.30. Samling vid folkhögskolans entré, Murbergsvägen 32. Anmälan senast 1 november till Göran 070-593 54 82, goran@abel.nu. Avanmäl vid förhinder.

Medlem: 55 kr

• 19 Nov

KreaTiva Daglig Verksamhet

KreaTiva Daglig Verksamhet öppnade i augusti 2015. Här arbetar man med skapande i olika uttrycksformer som konstverkstad , teaterverkstad och kroppsmedvetenhet genom fysisk träning. Härnösands kommun är huvudman och det är LSS, Lagen om Stöd och Service till vissa funktionshindrade, som styr inriktning och mål för verksamheten. Vid besöket får vi en inblick i hur verksamheten bedrivs och kan även köpa fika.

Tisdag 19 november 15 - 17. Samling Rosenbäcksallén 15 E. Anmälan senast 12 november till Olle A 070-632 18 54, oarnqvist@gmail.com. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder. Avgift för fika 40 kr. Kontant betalning!

Medlem: 40 kr

• 02 Dec

Julgröt 2019

Vår traditionella julgröt, med glögg, gröt, skinksmörgås samt kaffe och kaka, avnjuter vi även detta år hos Hernö Hantverksöl, men i år i nya lokaler. Efter gröten kommer biologen Stefan Grundström att berätta och visa bilder under rubriken: "Naturskydd i Sverige - reservat, nationalparker och Natura 2000 - hur och varför skyddas naturområden?" Kvällen avslutas med besök av gymnasiets estetiska program, som underhåller med lucia- och julsånger.

Måndag 2 december 18.30. Samling i Hernö Hantverksöls nya lokaler vid korsningen Solumsvägen/Korsmässovägen (f.d. Rikets Sal). Anmälan senast 25 november till Anita 070-605 93 99, osterholm.anita@gmail.com. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder. Avgift 150 kronor.

Medlem: 150 kr