Julgröt på Muséet

STF Härnösand

07 Dec

Tisdag 7 december. Samling på Västernorrlands museum 18.30. Anmälan till Lena Bylund, 073-030 51 82 eller lena.k.bylund@gmail.com, senast 30/11. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.
Vår traditionella julgröt med glögg, gröt, skinksmörgås samt kaffe och kaka, avnjuter vi i år på Lindas Mat och Café/ Västernorrlands museum. Under kvällen kommer vi att få musikalisk underhållning av något slag. Mer info om detta kommer att läggas ut här på hemsidan och i mail-utskick.
  • Senaste datum för anmälan: 30/11
  • Samling: Västernorrlands museum (Murberget) , 18:30
  • Plats: Härnösand
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Lena Bylund, 073-030 51 82

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 27 Sep

Måndagsvandring stadsnära Härnön

Vi vandrar från Willys parkering via Vangsta till Vårdkasen och tillbaka till Willys, totalt ca 8 km på stigar och vägar. Dagens guider är Karin Linnarsson och Sten Forsberg.

Måndag 27 september. Samling på Willys parkering på Härnön 09.30. Ta med matsäck och sittunderlag. Anmälan till Håkan Forslin 070-401 34 07 eller hakanforslin1@outlook.com, senast 23/9. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.

• 04 Okt

Måndagsvandring Hemsön 4 oktober

Vi tar färjan över Sannasundet och vandrar på södra Hemsön från Korvhamn mot Kallsjön och Petersbo, totalt ca 8 km på skogsbilvägar och väl upptrampade stigar. Dagens guide är Tom Risberg.

Måndag 4 oktober. Samling vid McDonalds P 09.20. OBS! Tiden för att passa färjan! Ta med matsäck och sittunderlag. Anmälan till Göran 070-593 54 82 eller goran@abel.nu, senast 2/10. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.

• 09 Okt

Stadsvandring "Ryssen kommer!"

Dagens guide, lokalhistorikern Lars Högberg, berättar om maj månad 1721 när ryssarna brände Härnösand. Vi gör en stadsvandring på ca 1,5 timmar där vi besöker några platser där krigshändelserna utspelades.

Lördag 9 oktober. Samling vid Simhallen 10.00. Anmälan till Anita Österholm 070-605 93 99 eller osterholm.anita@gmail.com, senast 7/10. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.

• 16 Okt

Okt

Urtid och istid bland raukar och rundhällar vid Smitingens geologistig

Under Friluftslivets år 2021 har oktober månad temat Lärande. Geologistigen vid Smitingens södra sida ger en inblick i Härnöns geologiska historia från urtid, via istid till nutid. Vandring längs stenig stig, ca 2 km fram och åter, ca 3 timmar. Dagens guide är Göran Abel.

Lördag 16 oktober. Samling vid Smitingens parkering 10.00. Ta med matsäck och sittunderlag. Anmälan till Göran Abel 070-593 54 82 eller goran@abel.nu, senast 13/10. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.

• 18 Okt

Besök på Konsthallen, Härnösand

Vi får guidning i lokalerna med frågan om vad det innebär att vilja vara "ett fönster mot det som händer på dagens konstscen både lokalt och nationellt". Aktuella utställare är Oskar Kavela, nationellt verksam konstnär med nuvarande bas i Härnösand, samt Herman Lohe, som utgår från Amsterdam men ställer ut runtom i världen. Vi får även se urval ur den Qvistska samlingen och från konstsamlingen i Hall Agrell

Måndag 18 oktober. Samling 14.00 vid entrén till Konsthallen, Stora Torget 2. Anmälan till Håkan Forslin 070-401 34 07 eller hakanforslin1@outlook.com, senast 11/10. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.

• 02 Nov

Härnösands vattenverk

Välkommen till ett studiebesök på temat dricksvatten! HEMAB har på senare år gjort flera åtgärder för att ytterligare förbättra Härnösands dricksvattenkvalitet. Vi får en presentation av hela dricksvattensystemet och gjorda åtgärder, samt en rundtur på stadens vattenverk.

Tisdag 2 november. Samling 18.00 vid Vattenverket, Tallvägen 1. Anmälan till Joakim Drejare, 072-213 52 13 eller jockedrejare@hotmail.com, senast 30/10. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.

• 15 Nov

Besök på KKV, Kollektiva konstnärsverkstaden

Representanter från KKV:s styrelse visar verksamheten på Härnösands Kollektiva konstnärsverkstad. STF och KKV bjuder på fika.

Måndag 15 november. Samling 19.00 vid KKV, Kastellgatan 58. Anmäla till Helena Hägglund Nordin 070-367 30 37 eller helenahnordin@gmail.com, senast 12/11. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.

• 20 Nov

"Antikrundan" i teaterfoajén

Välkommen med max två föremål per medlem till STF:s egen variant av "Antikrundan". Våra antikexperter Birgitta Arnqvist, Blå Porten Antik i Härnösand, och Per Stenberg, Återbruket i Sundsvall ger oss lite trendspaning och finns tillhands för bedömning och värdering av dina föremål. Fika finns att köpa under dagen.

Lördag 20 november 11.00 - 15.00, foajén på Härnösands teater. Ingen föranmälan.

• 07 Dec

Julgröt på Muséet