STF Härnösand

23 Okt

Okt

Onsdag 23 oktober och torsdag 24 oktober 18.30. Anmälan senast 21 oktober till Anita 070-605 93 99, osterholm.anita@gmail.com. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.
Guldsmed Kalling är en välkänd butik i Härnösand, men hur många vet hur det ser ut i guldsmedens verkstad? Ett svar är att det är trångt, och därför blir det en dubblerad visning vid två kvällar. Du är välkommen att lära dig lite mer om guldsmedens yrke och hur de fantastiskt fina guldsmyckena kommer till.
  • Senaste datum för anmälan: 21/10
  • Samling: Guldsmed Kalling, Trädgårdsgatan 6 , 18:30
  • Plats: Härnösand
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Anita Österholm, 070-605 93 99

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 07 Okt

Måndagsvandring 7 oktober, Häggdånger

Höstens första måndagsvandring går i Häggdånger, från Grötsjön via Storbackberget till Klappnässjön. Vi vandrar c:a 8 km på skogsbilvägar och stigar, och fikar med havsutsikt. Dagens guider är Karin Linnarsson och Sten Forsberg.

Måndag 7 oktober. Samling McDonalds P 09.30 för samåkning. Samåkningsavgift c:a 30 kr. Ansvarig Brittis, 070-309 61 27, brittis.lindstrom@outlook.com

• 08 Okt

Okt

Vad gör egentligen Länsstyrelsen idag?

Länsstyrelsen ansvarar för att beslut från regering och riksdag genomförs i vårt län, samordnar länets statliga verksamhet och är en länk mellan regeringen och länets kommuner. Länsstyrelsen har viktiga uppdrag inom bl.a. naturvård, miljö, friluftsliv och kulturarvsfrågor. Landshövding Berit Högman är kvällens värd och bjuder också på fika!

Tisdag 8 oktober 18.30. OBS! Samling vid entrén till Residenset vid Stora Torget. Anmälan senast 4 oktober till Tomas 070-678 78 63, ct.lundin@gmail.com

• 21 Okt

Måndagsvandring 21 oktober, Oxviken

Höstens andra måndagsvandring går i Tynderö, från Ravansböle via Mällby till Oxviken och Sågsand. Vi vandrar c:a 10 km på bilvägar/skogsbilvägar och stigar i omväxlande natur med bl.a. utsikt över Åvikebukten. Dagens guide är Stefan Olofsson.

Måndag 21 oktober. Samling McDonalds P 09.30 för samåkning. Samåkningsavgift c:a 50 kr. Ta med matsäck och sittunderlag. Ansvarig Olle M, 076-557 95 55, olle.marklund@hotmail.com

• 23 Okt

• 24 Okt

• 07 Nov

Folkhögskolan med musiklinjen Kapellsberg

Härnösands folkhögskola är ett viktigt bildnings- och kulturcentrum i staden. Mest känd är nog operalinjen, en plantskola för nästa generations operastjärnor, men här finns även kurser för folkmusiker och blivande tonsättare. Aktuellt just nu är planer på att bygga ett nytt scenhus i direkt anslutning till skolan. Men folkhögskolan är så mycket mer än musik. Här finns också allmän linje och andra spännande utbildningar. Vi får information av skolans rektor Ola Bojestig, och ett smakprov på den musik som repeteras för tillfället. Kvällen avslutas med fika.

Torsdag 7 november 18.30. Samling vid folkhögskolans entré, Murbergsvägen 32. Anmälan senast 1 november till Göran 070-593 54 82, goran@abel.nu. Avanmäl vid förhinder.

Medlem: 55 kr

• 19 Nov

KreaTiva Daglig Verksamhet

KreaTiva Daglig Verksamhet öppnade i augusti 2015. Här arbetar man med skapande i olika uttrycksformer som konstverkstad , teaterverkstad och kroppsmedvetenhet genom fysisk träning. Härnösands kommun är huvudman och det är LSS, Lagen om Stöd och Service till vissa funktionshindrade, som styr inriktning och mål för verksamheten. Vid besöket får vi en inblick i hur verksamheten bedrivs och kan även köpa fika.

Tisdag 19 november 15 - 17. Samling Rosenbäcksallén 15 E. Anmälan senast 12 november till Olle A 070-632 18 54, oarnqvist@gmail.com. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder. Avgift för fika 40 kr. Kontant betalning!

Medlem: 40 kr

• 02 Dec

Julgröt 2019

Vår traditionella julgröt, med glögg, gröt, skinksmörgås samt kaffe och kaka, avnjuter vi även detta år hos Hernö Hantverksöl, men i år i nya lokaler. Efter gröten kommer biologen Stefan Grundström att berätta och visa bilder under rubriken: "Naturskydd i Sverige - reservat, nationalparker och Natura 2000 - hur och varför skyddas naturområden?" Kvällen avslutas med besök av gymnasiets estetiska program, som underhåller med lucia- och julsånger.

Måndag 2 december 18.30. Samling i Hernö Hantverksöls nya lokaler vid korsningen Solumsvägen/Korsmässovägen (f.d. Rikets Sal). Anmälan senast 25 november till Anita 070-605 93 99, osterholm.anita@gmail.com. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder. Avgift 150 kronor.

Medlem: 150 kr