Naturvandring Finnsjön runt.

STF Göteborg

05 Jun 2024

Inte medlem
Onsdag 5 juni samlas vi på hpl Lövskogsvägen, Mölnlycke kl 10.00. Buss X4 från Gbg till Lövskogsvägen. Info/anmälan till Ingeli via sms på tel. 073-0584550 tidigast 22 maj kl 08.00 Ange medl nr.
Vi vandrar från hpl ner till Finnsjön som vi vandrar runt på naturstig. C.a 7,5 km totalt. Medelsvår. Några litet ansträngande uppförsbackar. Badmöjlighet. Medtag fika för en rast. Sannolikt avslutning med lunch hos Ingeli till självkostnadspris.
  • Plats: mölnlycke
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ingeli Andreasson

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 30 Maj

Forts RESA TILL HELSINGFORS 28/5-31/5, dag 30/5

PROGRAM 30 maj: På morgonen går vi till Tempelplatsens kyrka som ligger nära hotellet. Därefter går vi till saluhallen. Här tar de som vill båten till den gamla militärön med Sveaborgs fästning i Helsingfors skärgård och tittar på ett museum som med hjälp av multimediafunktioner visar hur man levde för 260 år . Här äter vi lunch på egen hand. Tillbaka i stan går vi gemensamt genom Esplanadparken och vidare till finska design butiker- Artek med inredning av Alvar Alto och vidare till Littala glaskonstbutik samt Marimekko med originella tryck och färger på tyger och kläder mm. Avslutar besöket i Akademibokhandeln där varenda detalj har skapats av Alto. Vandring till moderna bostäder vid Edesviken. På kvällen intar vi middag på restaurang Savotta.

Medlem: 14650 kr

• 31 Maj

Forts RESA TILL HELSINGFORS 28/5-31/5, dag 31/5

PROGRAM 31/5: Efter frukost tar vi en buss ( bagaget läggs i bussen) och åker till nya spårvagnslinjen i Fiskhamnen till Böle, med världens enda undervattensstation, Alvar Aalto museet i Munksnäsförbi, Mejlans villa område och de gamla trähusen, Villa Didrichsen, (ett museum på en ö i Laajalahti bukten.) Sedan åker vi till Esbo. Här besöker vi Emma Espoo Modern Museum of Art ) med samtidskonst och design, Finlands största museum. Vi får en guidad visning av utställningarna. Sedan åker vi till Tavaspää och konstnären Akseli Gallen Kallelas bostad och ateljé som nu är ett museum . Hans måleri kom att innebära genombrottet för en helt ny realistisk tradition inom finskt måleri. Därefter till flygplatsen. Flyget avgår 18:55 och anländer till Göteborg 19.35 lokal tid.

Medlem: 14650 kr

• 05 Jun 2024

Naturvandring Finnsjön runt.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 100 kr

• 19 Aug - 20 Aug 2024

Aug

Aug

Hållö 2 dagar med övernattning på Vandrarhemmet.

På Hållö njuter vi av naturen, går på guidad tur, vandrar, badar bastu och badar i marmorbassängen. KOstnad tot 1700 kr. I priset ingår båt TUR, boende m sänglinne, badhandduk, frukost, skaldjursbuffe, guidning . Luncher ingår ej (planeras senare). Anmälan till Ingeli på sms 073/0584550 tidigast 2 januari 08.00. Anmälningsavgift 700 kr betalas pg enl nedan senast 25 januari efter bekräftad plats. Återbetalas ej. Slutbetalning , 1000kr betalas senast 31 maj till STF Gbg pg 72 59 82-3.

Måndagen 19 aug ca kl 09.00 åker vi till Kungshamn med Västtrafik för vidare transport till Hållö. Vi tar in på vandrarhemmet i två, tre el fyrbäddsrum. Vi räknar med att komma åter till Gbg sent tisdag em/kväll.

Medlem: 1700 kr

• 14 Sep 2024

Vandringens dag

Vi gör en vandring i Slottsskogen och stannar till vid Polisensvaktstuga för en guidning. Besöker därefterLandskapstugorna och vattentornet. Fortsätter så till Masthuggskyrkan. Vandringen avslutas på STF Vandrarhem på Stigbergsliden där lättare lunch erbjuds