Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Hamnkranar i Göteborg

Båttur

STF Göteborg lokalavdelning

23 Sep 2020

Inte medlem
Onsdag 23 september kl. 10,00. Samling Busshållplatsen Manufakturgatan. Följ med på en rundvandring och möt dessa stolta skönheter, ett kulturarv som speglar 1900-talets tekniska landvinningar. Vi äter lunch under vandringen. Anmälan till Thomas via SMS senast 16 september. Max 25 personer
Vi tittar bl.a. på två Kampnagelkranar från 50-talet på Gotenius varv. På Götaverkens område ser vi på 6 kranar som har stort symbolvärde för hamnstaden Göteborg. I Lundbyhamnen ser vi på en kran från 1917. Vi tar Älvsnabben från Eriksberg till Klippan och vidare till Stenpiren. Under båtresan ser vi Bockkranen från 1969 och på Packhuskajen avslutar vi med att se en kran från 1925.
  • Senaste datum för anmälan: 16/09
  • Samling: Busshållplatsen Manufakturgatan , 10:00
  • Plats: Göteborgs Hamn
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Thomas Samuelson 076-047 50 05

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 06 Sep - 12 Sep 2020

Fjällresa Abisko

Vi reser med nattåg och sovvagn via Stockholm upp och Boden ner. Boende på Abisko Turiststation sker i stugor för 6 personer men vi bor bara med 5. 2 rum. I priset ingår boende, halvpension, set med lakan och handduk samt slutstädning. För två personer i en stuga med gemensam dusch och toalett tillkommer 2400SEK/person. För den som vill han enkelrum i huvudbyggnaden tillkommer 4300SEK.

6-12 september. !PÅ GRUND AV ATT VI INTE VET HUR CORONA UTVECKLAR SIG STÄLLER VI IN HÖSTENS FRJÄLLVANDRING I ABISKO! Planerar att eventuellt göra vandringen under 2021. De som vill ha anmälningsavgiften i retur i år ombedes vänligen meddela detta via vår mail stfgoteborglokalt@stfturist.se med namn och mottagande kontonummer. Anmälan till Bosse samt betalning till PG 72 59 82-3 av anmälningsavgift 500SEK vilken inte är återbetalningsbar. Slutbetalning senast 31 juli! Totalpris medlem 8700SEK, ej medlem 9500SEK. OBS Ej medlemmar får betala ett högre pris för hotellvistelsen än medlemsavgiften till STF varför vi rekommenderar att bli medlem

Medlem: 8700 kr

Icke-medlem: 8900 kr

• 09 Sep 2020

Kultur- naturvandring på Gullholmen Härmanö

På Gullholmen möter Sune Johansson som guidar oss på Gullholmen och visar oss Skepparhuset med fiske- och segelmuseum. Efter guidningen gör vi den korta promenaden till Gullholmsbaden för en "hantverkslunch". Mätta och fyllda av energi vandrar vi sedan ut i Naturreservatet mot Höpallen och Härm. Vandringen ( ca 5h) bedöms som lätt men går delvis över naturmark där det kan vara blött på vissa ställen. Kostnaden inkluderar Guidning samt Lunch.

Onsdag 9 september kl 10,25. Samling Tuvesvik, Orust. Från Göteborg, Nils Ericson-terminalen åker du 08,55 med Orustexpressen mot Uddevalla till Varekil där du tar 371 till Tuvesvik. Färjan till Gullholmen går 10,30. En låång dag så tag med fika för två mellanmål. Båten tillbaka avgår 16,10 och vi är i Göteborg 18,30. Max 25 deltagare. Anmälan genom betalning till PG 72 59 82-3 senast 28 augusti.

Medlem: 160 kr

Icke-medlem: 190 kr

• 12 Sep 2020

Vandringens dag - historiska hus och arkitekter

Vi startar vår stadsvandring med att gå till STF Göteborg City där vi får en genomgång av byggnaden och dess aktiviteter. Därefter vandrar vi förbi husen som bär Göteborgs historia såsom Chalmers, Sahlgren, Dickson, Järnbärare Pettersson, makarna Todd m.fl. Vi tittar på hus som ritats av Tessin, Asplund, Carlberg, N-E Eriksson m.fl. Vi kommer att se 18 byggnadsminnen samt de nya hus som byggs under 2020-talet. Vi anländer till STF Stigbergsliden runt kl 14.30 där vi får en genomgång av byggnaden och dess aktiviteter. Vi avslutar med en lunch i närheten för de som vill.

Kulturvandring i Göteborg förbi hus som speglar historia, kända arkitekter och byggnader för 2020-talet. Lördag 12 september kl 12.00. Samling på Drottningtorget utanför Posthotellet.

• 16 Sep 2020

Ö-luffning

Vi startar vår ö-luffning med att vandra över Brännö till Husvik. Där tar vi nästa båt kl. 10,43 till Styrsö Tången. Fortsätter vår vandring genom det gamla fiskesamhället vidare mer mot öns sydsida där vi följer stranden. Efter en lättsam vandring hinner vi lagom till Styrsö Skäret för att därifrån ta båten över till Donsö, där vi avslutar ö-luffningen med lunch på Isbolaget.

Onsdag 16 september kl. 09,45. en! Max 25 deltagare. Anmälan till Per Magnus senast 4 september. Ange För och efternamn. Samling Brännö Rödsten. Båt kan tas från Stenpiren, Lindholmen eller Saltholmen. Vandringen som är ca 9km bedöms som lätt även om en kortare sträcka går över klipphällar. Medtag fika för en rast.

• 23 Sep 2020

Hamnkranar i Göteborg

• 23 Aug - 27 Aug 2021

Aug

Aug

Resa Lofoten

Pris blir mellan 8000 och 9500SEK. Tillägg för enkelrum 1800SEK. Priset inkluderar Bussresa, 2 färjor, båtresa Hurtigrutten, 2 lokalguider, entré Borg Vikingamuseum, inkvartering i dubbelrum med dusch/wc på Scandic hotell i Trondheim, Rognan, 2 nätter i Svolvaer, halvpension från dag 1 till frukost dag 5, lunch dag 2 samt öl/vin till middagen.

OBS. P.G.A. MÄNGDEN SNÖ PÅ VÄGARNAI NORRA NORGE OCH SVERIGE SKULLE VI INTE KUNNAT ÅKT SOM PLANERAT I ÅR. NU PLANERAR VI FÖR 2021 MED SAMMA UPPLÄGG. ÅTERKOMMER I PROGRAMMEN FÖR NÄSTA ÅR! VILL NI HA ÅTER ANMÄLNINGSAVGIFTEN MEDDELA TILL VÅR MAILADRESS. Datumen är högt preliminära och för att det skall ligga kvar på hemsidan! . Ta med pass eller nationellt ID-kort. Körkort. Nu är planen fastlagd enligt. Dag 1 Lördag Hemorten - Trondheim. Dag 2 Söndag Trondheim - Rognan. Dag 3 Måndag Rognan - Vesterålen/Hurtigruten - Svolvaer. Dag 4 Tisdag Utflykt på Lofoten till Å. Dag 5 Onsdag Svolvaer - Hemorten. Utförligare program kommer snarast till deltagarna. Anmälan genom att betala 1000SEK till PG 72 59 82 - 3 senast 1 februari.

Medlem: Pris ej bestämt