STF Götaälvdalen Lokalavdelning

STF Götaälvdalen Lokalavdelning - Smultronvägen 20, 46144 Trollhättan

Våra kommuner

Lilla Edet, Trollhättan

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Götaälvdalen Lokalavdelning

Utefter den otroligt natursköna miljön kring Göta älv hittar du städerna Trollhättan och Lilla Edet där STF Götaälvdalen har sitt säte.

Göta älv stäcker sig från Vänersborg (Vänern) ner till Göteborg och har en historisk betydelse för handelstransporterna.
Hela området har många historiska platser som till exempel Nohab samt slussarna i Trollhättan, Lödöse museum med otroligt många fynd från utgrävningar i området och i Lilla Edet hittar du Sveriges äldsta sluss.

När det kommer till vandringområden finns det mycket att välja på till exempel har vi nära till Halle – och Hunneberg med många leder samt Älgmuseet, Edsvidsleden som startar i Trollhättans slussområde samt Pilgrimsleden som går ända ner till Göteborg.

Februari 2020 startade vi upp STF Götaälvdalen.

• 20 Apr 2024

Vänga mosse och kvarn

Vi samåker till Vänga mosse naturreservat strax intill Fristad (mot Borås) där vi tillbringar tiden med att vandra ca 5 km, uppleva det rika fågellivet, besöka Vänga kvarn och äta medtagen lunch.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 28 Apr 2024

Höljebacka Brandmuseum

Missade du förra årets tripp till Höljebacka - nu får du chansen igen att se Putte & Annikas fantastiska samling! Brandbilar, ambulanser, frisersalong och café uppbyggt så man får en härlig känsla av hur det var. Efter rundtur tar vi fika ihop med medlemsmöte där vi planerar för höstens aktiviteter. Kostnad tillkommer för entré och fika.

Besök i muséet och därefter medlemsmöte

Medlem: Pris ej bestämt

• 05 Maj 2024

Vandring runt Ryrsjön

Samling vid vägen mot Ryrsjön mittemot Bertilsgården (ridskolan) kl. 10. Vi går sedan den knappt 8 km långa leden medsols med lättare vandring på skogsvägar till att börja med för att sedan få med oss den lite mer krävande men hänförande vandringen på bergsryggen öster om sjön. Medtag egen fika.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 02 Jun 2024

Ålstadnäs Kanot, vandring, skogsbad och matlagning

En dag som innehåller nästan allt. Samling vid naturresrvatets parkering (Ålstadnäs) kl. 10. Härifrån kan du sedan paddla kanot ut på Gravlången eller ta en kort vandring ut till spetsen på Lilla Näset. Här har vi en eld igång. Vi bjuder på något tillagat över elden och du kan naturligtvis själv ha med något att grilla. Kaffepannan står på. Kanske du vill ta ett skogsbad i hängmattan eller vandra på rundslingan tillbaka till parkeringen.

Medlem: Pris ej bestämt